Newsy

Hałas i zła akustyka w restauracji odstraszają klientów niemal tak mocno jak niemiła obsługa

2014-10-01  |  06:30

Ciekawe menu, wysoka jakość dań, dobra obsługa oraz przyjazny wystrój – to kluczowe czynniki, które decydują o powodzeniu restauracji. Nie jest to jednak kompletna lista – wielu restauratorów nie docenia znaczenia właściwej akustyki w swoim lokalu. Badania opinii klientów wykonane przez Lloyd’s Register Consulting – Energy A/S wskazują, że jedynie zła obsługa może bardziej zniechęcić ich do ponownego odwiedzenia danego miejsca.

Zapytaliśmy klientów o kilka różnych elementów akustyki: poziom hałasu, możliwość skutecznej komunikacji z rozmówcą, poczucie prywatności. Klientom najbardziej przeszkadzał wysoki poziom hałasu w restauracji. Także prywatność okazała się istotna. Ludzie mieli poczucie, że ich rozmowa jest słyszalna przez innych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes David Svensson, konsultant w Lloyd’s Register Consulting – Energy A/S, firmy doradczej w branży inżynieryjnej.

Choć środowisko akustyczne w restauracji jest jednym najważniejszych czynników decydujących o jej komforcie i nastroju, a pośrednio także o jej popularności i biznesowym powodzeniu, to często jest ono pomijane lub zaniedbywane. Akustyka danego lokalu zależy od układu wnętrza, wyposażenia i umeblowania oraz od użytych materiałów wykończeniowych. Te czynniki decydują, jak duża część energii dźwiękowej zostanie pochłonięta przez materiały, a ile z niej ulegnie odbiciu, zwiększając hałas, który jest uciążliwy dla klientów.

Komfort akustyczny jest subiektywną miarą tego, jak odbieramy akustykę danego wnętrza. Najczęściej klienci narzekali na wysoki poziom hałasu. Jest to drugi najczęściej wymieniany powód niezadowolenia klientów, zaraz po złej obsłudze – twierdzi Svensson.

Zła akustyka przekłada się nie tylko na samopoczucie klientów, lecz także pracowników, co może obniżać jakość obsługi. Według specjalistów każdy lokal można jednak zaadaptować, by poprawić komfort akustyczny.

By poprawić akustykę w restauracjach, można zastosować materiały pochłaniające dźwięk na ścianach i sufitach. Innym rozwiązaniem jest podzielenie dużych lokali za pomocą mobilnych ekranów na kameralne sektory – wskazuje David Svensson.

Zgodnie z badaniami Lloyd’s Register Consulting – Energy A/S subiektywnie odczuwany komfort akustyczny zależy od wielu czynników, również od indywidualnych preferencji badanych. Nie wszystkie restauracje muszą dla nas brzmieć tak samo, tak jak nie wszystkie muszą tak samo wyglądać. Restauratorzy powinni jednak brać pod uwagę odczucia klientów w tym względzie, ponieważ dobra akustyka może być dodatkowym atutem restauracji.

Myślę, że badanie poziomu satysfakcji klientów to dobry pomysł. Akustyczny ranking restauracji jest już zresztą prowadzony na kilku stronach internetowych, które zajmują się ich kompleksową oceną. To sposób, by restauratorzy uznali akustykę swoich lokali za jeden z elementów oferty, który podlega ocenie, tak jak wszystkie inne, np. jakość obsługi czy serwowanych potraw – twierdzi Svensson.

Jak podkreśla Mikołaj Jarosz, ekspert w zakresie rozwiązań akustycznych w firmie Ecophon, w Polsce niezbędna jest edukacja społeczna w zakresie negatywnych skutków hałasu. Większość Polaków nie zdaje sobie sprawy z tego, że stale jest narażona na szkodliwe działania dźwięku: w pracy, szkole, ja także tam, gdzie spędza czas wolny.

– Restauracje są dobrym przykładem, który pokazuje, że czasem dobre jedzenie, miła atmosfera i wysoka kultura obsługi nie wystarczą – tłumaczy Mikołaj Jarosz. – Wychodzimy z restauracji z poczuciem, że jednak coś nam nie pasowało. Dopiero po głębszym zastanowieniu zdajemy sobie sprawę z tego, że muzyka lub konwersacje prowadzone kilka stolików dalej nie pozwalały nam odprężyć się, swobodnie rozmawiać i delektować się jedzeniem. Czasem w ogóle nie mogliśmy rozmawiać. Jedzenie i wino wspaniałe, ale… ten hałas?! – podsumowuje Jarosz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Finanse

Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.