Newsy

Inteligentna doniczka zapewni świeże zioła i warzywa przez cały rok. Parametrami można sterować z poziomu aplikacji

2022-09-13  |  06:15

Świeże i zdrowe warzywa z domowego ogródka dostępne przez cały rok – taką korzyścią francuska marka Véritable chce przekonać klientów do inteligentnej doniczki, prezentowanej na targach IFA w Berlinie. Urządzenie ma zapewnić roślinom optymalne warunki od wysiewu do wydania owoców. Domowym ogródkiem można sterować zdalnie z poziomu aplikacji mobilnej. Choć urządzenia tego typu są już dostępne na rynku, to innowacją jest wersja stworzona w całości z materiałów pochodzących z recyklingu.

– Reborn to pierwsze małe urządzenie gospodarstwa domowego zrobione w 100 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu. Składają się na to tworzywa sztuczne z recyklingu i w 30 proc. skorupy ostryg. Wszystko razem tworzy nowy produkt, który jest zupełnie bezpieczny dla środowiska i zdatny do wielokrotnego użytku w dłuższej perspektywie. Czyli zero nowego plastiku i tylko materiały z recyklingu umieszczone w nowym produkcie – informuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje podczas targów IFA w Berlinie Perrine Giacomazzo, dyrektor ds. sprzedaży międzynarodowej w Véritable.

Prezentowane na targach rozwiązanie jest inteligentnym ogródkiem, który można uprawiać w domu o każdej porze roku. W podstawowej wersji wygląda jak podwójna doniczka, w której można hodować na przykład zioła czy pomidory. Jak zapewnia producent, urządzenie zapewnia optymalne warunki do wzrostu roślin.

– Doniczka zajmie się wszystkim. Na górze jest oświetlenie, na spodzie moduł nawadniający, a w środku gotowe do użytku podłoże. Dzięki temu przez cały rok można uprawiać w niej bazylię, pomidory, szczypiorek, a nawet paprykę czy truskawki – wyjaśnia Perrine Giacomazzo. – Nasz system pozwala na hodowanie pomidorów w domu, dając roślinom światło, które przyspiesza ich wzrost, podobnie jak słońce. Do tego roślina ma cały czas dostęp do wody. To prawda, że pomidory potrzebują wiatru i pszczół, żeby zapylić kwiaty, ale w domu wystarczy nieco potrząsnąć roślinką, a wkrótce uzyskamy zielone pomidory, które rosną coraz większe. W końcu zaczynają się czerwienić.

Inteligentna doniczka doświetla hodowaną roślinę przez 16 godz., a potem daje jej 8 godz. odpoczynku, tym samym imitując cykl dzień–noc i stwarzając idealne warunki dla procesów wzrostu. W doniczce umieszczane są specjalne wkłady nasienne, na które składają się organiczne nasiona i podłoże oraz składniki odżywcze. Skład jest dobierany do każdego gatunku rośliny. Każdy wkład to regularne zbiory nawet przez pół roku, a pierwsze rośliny są gotowe do spożycia po około czterech tygodniach. Inteligentny ogródek można powiązać z dedykowaną aplikacją, możliwą do pobrania zarówno na urządzenia z systemem Android, jak i iOS. Produkt jest już dostępny na polskim rynku, również w wersji czterokomorowej.

– Sądzę, że ludzie decydują się na zakup tego produktu, bo potrzebują przyrody w swoim otoczeniu. Kontakt z nią daje nam szczęście. Chętnie powtarzam, że przyroda karmi nasz umysł, serce i żołądek. Proszę sobie wyobrazić możliwość zjedzenia makaronu ze świeżymi pomidorkami na święta Bożego Narodzenia. Pomidory są przepyszne, a odległość między roślinką a talerzem to zaledwie 20 cm. Nie ma nic lepszego. To w zasadzie definicja świeżości – kwituje przedstawicielka Véritable.

Rynek tego typu urządzeń dopiero się rozwija. Według Allied Market Research na całym świecie obroty w branży inteligentnych systemów ogrodowych przeznaczonych do korzystania wewnątrz pomieszczeń w 2019 roku były szacowane na 105 tys. dol. Do 2027 roku wycena przekroczy poziom 176 tys. dol. Zdaniem autorów raportu zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania stało się widoczne po wybuchu pandemii COVID-19. Nie bez znaczenia są też zachodzące na świecie zmiany klimatyczne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.