Newsy

Jeszcze w tym roku UOKiK rozpocznie kontrole etykiet energetycznych

2013-04-17  |  06:07
Mówi:Jadwiga Gunerka
Funkcja:Zastępca dyrektora Departamentu Nadzoru Rynku
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • MP4
  • Za brak specjalnych etykiet na suszarkach czy telewizorach grozi kara w wysokości co najmniej 15 tysięcy złotych. Dostawcy i dystrybutorów sprzętu RTV i AGD mają od lutego tego roku obowiązek informowania o tym, ile energii zużywa dane urządzenie. Jeszcze w tym roku ruszą kontrole sprawdzające, czy jest on przestrzegany. Wszystko dla dobra konsumentów, którzy dzięki nowym etykietom mogą łatwo odczytać, jak energochłonny, a tym samym kosztowny w użyciu, jest dany produkt. 

     – Przede wszystkim będziemy sprawdzać uwidacznianie etykiet efektywności energetycznej w placówkach handlowych, tam gdzie produkty wystawiane są na sprzedaż, gdzie konsument ma do nich bezpośredni dostęp. W przyszłości zamierzamy również pobierać próbki do badań takich produktów, aby sprawdzić zgodność z rzeczywistością parametrów technicznych umieszczonych na etykiecie lub w karcie – zapowiada w rozmowie a Agencją Informacyjną Newseria Jadwiga Gunerka, zastępczyni dyrektora Departamentu Nadzoru Rynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Wówczas próbki do badań, czyli takie sprzęty jak suszark czy nawet pralki i telewizory, będą pobierane w sklepach, w magazynach, u dostawców i przekazywane do badań laboratoryjnych.

     – Po przeprowadzeniu badań próbki produktów będą zwracane dostawcy czy też kontrolowanemu podmiotowi, gdzie zostały one pobrane – uspokaja Jadwiga Gunerka. – Jeśli zdarzy się, że ulegną zniszczeniu, jego koszt poniesie organ kontrolujący bądź laboratorium czy też przewoźnik, w zależności od tego, kto zawiniłby powstaniu szkody.

    Za brak etykiet będzie kara

    W przypadku, gdy dostawcy i dystrybutorzy sprzętu RTV i AGD nie dostosują się do nowych regulacji, muszą liczyć się z sankcjami.

     – Etykiety są obligatoryjne i kary są obligatoryjne. A te ostatnie są dosyć wysokie, ponieważ dolny próg kary pieniężnej to co najmniej 15 tys. złotych. Nie ma górnej granicy – przestrzega Jadwiga Gunerka.

    Organami kontroli przestrzegania przepisów ustawy są wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej oraz prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zaś cały system kontroli będzie monitorowała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ramach postępowania kontrolnego lub pokontrolnego inspektorzy mogą się domagać od dostawcy czy dystrybutora dołączenia do produktu odpowiednich informacji. Jeśli tego nie zrobi, organy kontroli mogą nałożyć decyzję o wycofaniu nieoznakowanego produktu z obrotu czy zakazu jego reklamowania.

    Nowe etykiety mają ułatwić konsumentom odczytywanie informacji o tym, ile energii zużywają dane produkty. Są takie same we wszystkich krajach UE, ponieważ informacje są prezentowane za pomocą piktogramów zamiast opisu słownego. Dodano nowe klasy efektywności energetycznej: A+, A++ oraz A+++. Górna klasa – najwyższa, najbardziej energooszczędna, jest ciemnozielona, a najniższa klasa (E,F lub D) – czerwona.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Krynica Forum 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Media i PR

    Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

    Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

    DlaWas.info

    Nauka

    Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

    Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.