Mówi: | Jadwiga Gunerka |
Funkcja: | Zastępca dyrektora Departamentu Nadzoru Rynku |
Firma: | Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
Jeszcze w tym roku UOKiK rozpocznie kontrole etykiet energetycznych
Za brak specjalnych etykiet na suszarkach czy telewizorach grozi kara w wysokości co najmniej 15 tysięcy złotych. Dostawcy i dystrybutorów sprzętu RTV i AGD mają od lutego tego roku obowiązek informowania o tym, ile energii zużywa dane urządzenie. Jeszcze w tym roku ruszą kontrole sprawdzające, czy jest on przestrzegany. Wszystko dla dobra konsumentów, którzy dzięki nowym etykietom mogą łatwo odczytać, jak energochłonny, a tym samym kosztowny w użyciu, jest dany produkt.
– Przede wszystkim będziemy sprawdzać uwidacznianie etykiet efektywności energetycznej w placówkach handlowych, tam gdzie produkty wystawiane są na sprzedaż, gdzie konsument ma do nich bezpośredni dostęp. W przyszłości zamierzamy również pobierać próbki do badań takich produktów, aby sprawdzić zgodność z rzeczywistością parametrów technicznych umieszczonych na etykiecie lub w karcie – zapowiada w rozmowie a Agencją Informacyjną Newseria Jadwiga Gunerka, zastępczyni dyrektora Departamentu Nadzoru Rynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wówczas próbki do badań, czyli takie sprzęty jak suszark czy nawet pralki i telewizory, będą pobierane w sklepach, w magazynach, u dostawców i przekazywane do badań laboratoryjnych.
– Po przeprowadzeniu badań próbki produktów będą zwracane dostawcy czy też kontrolowanemu podmiotowi, gdzie zostały one pobrane – uspokaja Jadwiga Gunerka. – Jeśli zdarzy się, że ulegną zniszczeniu, jego koszt poniesie organ kontrolujący bądź laboratorium czy też przewoźnik, w zależności od tego, kto zawiniłby powstaniu szkody.
Za brak etykiet będzie kara
W przypadku, gdy dostawcy i dystrybutorzy sprzętu RTV i AGD nie dostosują się do nowych regulacji, muszą liczyć się z sankcjami.
– Etykiety są obligatoryjne i kary są obligatoryjne. A te ostatnie są dosyć wysokie, ponieważ dolny próg kary pieniężnej to co najmniej 15 tys. złotych. Nie ma górnej granicy – przestrzega Jadwiga Gunerka.
Organami kontroli przestrzegania przepisów ustawy są wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej oraz prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zaś cały system kontroli będzie monitorowała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ramach postępowania kontrolnego lub pokontrolnego inspektorzy mogą się domagać od dostawcy czy dystrybutora dołączenia do produktu odpowiednich informacji. Jeśli tego nie zrobi, organy kontroli mogą nałożyć decyzję o wycofaniu nieoznakowanego produktu z obrotu czy zakazu jego reklamowania.
Nowe etykiety mają ułatwić konsumentom odczytywanie informacji o tym, ile energii zużywają dane produkty. Są takie same we wszystkich krajach UE, ponieważ informacje są prezentowane za pomocą piktogramów zamiast opisu słownego. Dodano nowe klasy efektywności energetycznej: A+, A++ oraz A+++. Górna klasa – najwyższa, najbardziej energooszczędna, jest ciemnozielona, a najniższa klasa (E,F lub D) – czerwona.
Czytaj także
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-08-06: Nowa Komisja Europejska utrzyma „zielony” kurs. Jednak większy nacisk chce położyć na konkurencyjność gospodarki i dialog ze społeczeństwem
- 2024-07-23: Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-03: Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
- 2024-06-13: Brak wiedzy może hamować termomodernizację budynków w Polsce. Co czwarty właściciel nie planuje takich inwestycji
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-06-21: Polska wciąż w unijnym ogonie pod względem rozwoju sektora biogazu. Nie pomogła specustawa, barierą pozostają wysokie koszty
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.