Newsy

Po zgodzie na podwyżkę cen gazu konsumenci zapłacą więcej, ale PGNiG zyska stabilność finansową

2012-03-07  |  06:30
Tagi: gaz, taryfy, PGNiG, URE
Mówi:Dariusz Olszewski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:TDI Corporate Finance
  • MP4

    Decyzja URE w sprawie podwyżek taryf gazowych zapadnie najpóźniej w przyszłym tygodniu. Negocjacje z PGNiG co do wysokości podwyżek trwały od końca października. Spółka chciała, by weszły w życie 1 stycznia 2012 roku.

    To byłoby możliwe, gdyby Urząd Regulacji Energetyki zatwierdził nowe taryfy w grudniu. Wtedy sroga zima jeszcze bardziej dałaby się we znaki odbiorcom gazu. Ale przedłużające się postępowanie z pewnością odbije się na wynikach finansowych PGNiG w pierwszych miesiącach roku.

     - Do czasu, aż te taryfy wejdą w życie, spółka ponosi straty. Cena po jakiej kupowała gaz w połączeniu z ceną gazu krajowego ostatecznie powodowała straty na sprzedaży tego gazu. Paradoksalnie w tym okresie, kiedy było bardzo zimno i zużycie gazu rosło, każdy inny sprzedawca by się cieszył, ale nie PGNiG. Wówczas rosły też jego dzienne straty na sprzedaży gazu - wyjaśnia Dariusz Olszewski, prezes firmy doradczej TDI Corporate Finance.

    Nowe stawki prawdopodobnie wejdą w życie 1 kwietnia.

     - Jeżeli zostanie wprowadzona nowa, wyższa taryfa, to zacznie obowiązywać od następnego kwartału. Będzie to oznaczało oczywiście wyższe ceny gazu, wyższy koszt dla konsumentów, ale też gwarancje pewnej stabilności finansowej dla PGNiG - podkreśla Dariusz Olszewski.

    Spółka walczy również z Gazpromem o obniżenie cen importowanego z Rosji gazu ziemnego. Trwające od kwietnia 2011 roku negocjacje nie przyniosły rezultatów, dlatego spór trafił do trybunału arbitrażowego w Sztokholmie.

     - Należy mieć nadzieję, że tak, jak w przypadku innych odbiorców Gazpromu, którym obniżono ceny gazu, że również zostanie obniżona cena dla PGNiG - dodaje prezes TDI Corporate Finance.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii

    Instytucje unijne szukają pomysłów na to, jak odbudowywać konkurencyjność europejskiego przemysłu. Wśród kluczowych działań eksperci wymieniają m.in. uproszczenie regulacji oraz większe inwestycje w cyfryzację i zielone technologie. Na tych założeniach opiera się opublikowany niedawno Kompas Konkurencyjności, czyli jedna z pierwszych inicjatyw nowej KE, który ma wyznaczyć strategiczne kierunki działań na nadchodzące lata. Niedługo Komisja zaprezentuje też kolejną inicjatywę – Clean Industrial Deal, mającą wspierać europejskie firmy w osiąganiu neutralności klimatycznej bez osłabiania ich pozycji na globalnym rynku.

    Prawo

    Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chciałby zyskać nowe kompetencje. Wśród nich mediacje między przedsiębiorcami

    W resorcie rozwoju trwają prace nad nowelizacją ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Agnieszka Majewska, która piastuje to stanowisko od połowy 2024 roku, podkreśla, że rzecznikowi potrzebna jest inicjatywa ustawodawcza, a nie tylko możliwość opiniowania procedowanych ustaw. Chciałaby także zajmować się prawami rolników oraz mediacjami między przedsiębiorcami.

    Edukacja

    Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów

    Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.