Mówi: | Krzysztof Krakowiak |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Toyota Bank Polska |
Polacy masowo korzystają z cyfrowych usług bankowych. 1/3 robi to znacznie częściej niż przed pandemią
W Polsce popularność bankowości elektronicznej i mobilnej rośnie z każdym rokiem. Klienci coraz częściej rezygnują z wizyt w stacjonarnych oddziałach na rzecz dostępu do usług bankowych przez internet. – Ten proces cyfryzacji sektora bankowego znacznie przyspieszyła jeszcze pandemia COVID-19 – zauważa Krzysztof Krakowiak z Toyota Banku, który wprowadził właśnie możliwość składania wniosków produktowych całkowicie online.
– W ciągu ostatnich lat zachowania konsumentów ewoluowały. Polacy stali się bardziej cyfrowi i otwarci na nowoczesne rozwiązania oferowane przez banki. Chętnie korzystają z bankowości elektronicznej, chcą w krótkim czasie sformalizować i mieć dostęp do rachunku bankowego. Bardzo ważna jest przy tym łatwość i przejrzystość tego procesu, intuicyjność rozwiązań dostarczanych dla klienta – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Krakowiak, członek zarządu Toyota Bank Polska.
Z czerwcowych danych Związku Banków Polskich wynika, że Polacy mają już prawie 40 mln umów bankowości elektronicznej, a blisko 22 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. Na przestrzeni ostatniego roku liczba klientów korzystających z tego kanału komunikacji z bankiem wzrosła o 9,4 proc. Jeszcze większy skok popularności zanotowała bankowość mobilna – w ciągu ostatniego roku liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych zwiększyła się o 20 proc. i sięga już 17,5 mln. To odzwierciedla wyraźny trend konsumencki zachodzący w ostatnich latach – Polacy w coraz większym stopniu rezygnują z wizyt w stacjonarnych oddziałach na rzecz dostępu do usług bankowych przez internet.
– Digitalizacja przekształciła dotychczas analogowe zasoby w cyfrowe odpowiedniki. To pociąga za sobą również ciągły rozwój cyberbezpieczeństwa, wymaga nieustannego rozwoju świadomości użytkowników w zakresie potencjalnych zagrożeń – mówi Krzysztof Krakowiak. – Ten proces cyfryzacji sektora bankowego znacznie przyspieszyła jeszcze pandemia COVID-19.
W ubiegłorocznym badaniu Deloitte’a („Building on the digital banking momentum. How banks could influence customer channel preferences”) jedna trzecia respondentów wskazała, że korzysta z usług bankowości cyfrowej znacznie częściej niż przed pandemią.
Jak wskazuje, najprostszym przejawem cyfryzacji w bankowości jest w tej chwili właśnie możliwość założenia konta, otwarcia lokaty czy skorzystania z innych usług banku online. Wygoda tego procesu ma duże znaczenie dla klientów banków. Kierując się tym trendem, Toyota Bank Polska wprowadza właśnie możliwość składania wniosków produktowych online. Pierwszym produktem, który można założyć, nie ruszając się sprzed ekranu komputera, jest od czerwca br. Moto Konto.
– Jest to rachunek osobisty dedykowany dla kierowców aut wszystkich marek, ale ze szczególnymi korzyściami dla posiadaczy Toyoty lub Lexusa – mówi Krzysztof Krakowiak.
Posiadacze samochodów tych marek mogą m.in. korzystać ze zniżek na paliwa, a przy tym mniej płacić za prowadzenie rachunku. Do otwarcia konta potrzebne są komputer z kamerą, telefon i dowód osobisty, a wniosek składa się przez stronę internetową banku. Cały proces, jak podkreślają przedstawiciele TBP, jest intuicyjny i automatyczny. Klient nie musi czekać na kontakt ze strony banku w sprawie wniosku czy umawiać się z kurierem w celu dostarczania dokumentów.
– Kolejnym produktem, który będzie można założyć w pełni online, jest też Indeksowane Konto Oszczędnościowe, cieszące się dużym zainteresowaniem. Jest to obecnie jedno z najlepiej oprocentowanych kont oszczędnościowych na rynku – mówi członek zarządu Toyota Bank Polska. – Proces obsługi jest przyjazny i bardzo prosty. Uwierzytelnianie klienta odbywa się poprzez weryfikację biometryczną, a podpisanie umowy – poprzez kod SMS na bezpiecznej platformie Autenti. Tuż po założeniu rachunku lub lokaty wszystkie podpisane cyfrowo dokumenty można pobrać na swoje urządzenie.
Digitalizacja usług bankowych ma nie tylko ułatwiać życie klientom, ale też przyspieszyć procedury. Istotnym aspektem pozostają przy tym jednak kwestie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych.
– Wykorzystujemy w tym celu najnowsze technologie szyfrowania i gwarantujemy najwyższe standardy bezpieczeństwa wykorzystywane w instytucjach bankowych – podkreśla Krzysztof Krakowiak.
Jak pokazał raport „Digital Banking Maturity” z 2020 roku opracowany przez firmę doradczą Deloitte, polskie banki są bardzo konkurencyjne w rozwijaniu kanałów cyfrowych w segmencie detalicznym. W badaniu, które objęło 318 banków z 39 krajów, pod względem dostępnych funkcjonalności online instytucje w Polsce uplasowały się powyżej średniej i zajęły czwarte miejsce (za Turcją, Hiszpanią i Belgią). Ponadto spośród 13 polskich banków objętych badaniem pięć to cyfrowi liderzy, którzy znajdują się w gronie 10 proc. najbardziej dojrzałych cyfrowo banków na świecie.
Czytaj także
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.