Mówi: | Krzysztof Krakowiak |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Toyota Bank Polska |
Polacy masowo korzystają z cyfrowych usług bankowych. 1/3 robi to znacznie częściej niż przed pandemią
W Polsce popularność bankowości elektronicznej i mobilnej rośnie z każdym rokiem. Klienci coraz częściej rezygnują z wizyt w stacjonarnych oddziałach na rzecz dostępu do usług bankowych przez internet. – Ten proces cyfryzacji sektora bankowego znacznie przyspieszyła jeszcze pandemia COVID-19 – zauważa Krzysztof Krakowiak z Toyota Banku, który wprowadził właśnie możliwość składania wniosków produktowych całkowicie online.
– W ciągu ostatnich lat zachowania konsumentów ewoluowały. Polacy stali się bardziej cyfrowi i otwarci na nowoczesne rozwiązania oferowane przez banki. Chętnie korzystają z bankowości elektronicznej, chcą w krótkim czasie sformalizować i mieć dostęp do rachunku bankowego. Bardzo ważna jest przy tym łatwość i przejrzystość tego procesu, intuicyjność rozwiązań dostarczanych dla klienta – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Krakowiak, członek zarządu Toyota Bank Polska.
Z czerwcowych danych Związku Banków Polskich wynika, że Polacy mają już prawie 40 mln umów bankowości elektronicznej, a blisko 22 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. Na przestrzeni ostatniego roku liczba klientów korzystających z tego kanału komunikacji z bankiem wzrosła o 9,4 proc. Jeszcze większy skok popularności zanotowała bankowość mobilna – w ciągu ostatniego roku liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych zwiększyła się o 20 proc. i sięga już 17,5 mln. To odzwierciedla wyraźny trend konsumencki zachodzący w ostatnich latach – Polacy w coraz większym stopniu rezygnują z wizyt w stacjonarnych oddziałach na rzecz dostępu do usług bankowych przez internet.
– Digitalizacja przekształciła dotychczas analogowe zasoby w cyfrowe odpowiedniki. To pociąga za sobą również ciągły rozwój cyberbezpieczeństwa, wymaga nieustannego rozwoju świadomości użytkowników w zakresie potencjalnych zagrożeń – mówi Krzysztof Krakowiak. – Ten proces cyfryzacji sektora bankowego znacznie przyspieszyła jeszcze pandemia COVID-19.
W ubiegłorocznym badaniu Deloitte’a („Building on the digital banking momentum. How banks could influence customer channel preferences”) jedna trzecia respondentów wskazała, że korzysta z usług bankowości cyfrowej znacznie częściej niż przed pandemią.
Jak wskazuje, najprostszym przejawem cyfryzacji w bankowości jest w tej chwili właśnie możliwość założenia konta, otwarcia lokaty czy skorzystania z innych usług banku online. Wygoda tego procesu ma duże znaczenie dla klientów banków. Kierując się tym trendem, Toyota Bank Polska wprowadza właśnie możliwość składania wniosków produktowych online. Pierwszym produktem, który można założyć, nie ruszając się sprzed ekranu komputera, jest od czerwca br. Moto Konto.
– Jest to rachunek osobisty dedykowany dla kierowców aut wszystkich marek, ale ze szczególnymi korzyściami dla posiadaczy Toyoty lub Lexusa – mówi Krzysztof Krakowiak.
Posiadacze samochodów tych marek mogą m.in. korzystać ze zniżek na paliwa, a przy tym mniej płacić za prowadzenie rachunku. Do otwarcia konta potrzebne są komputer z kamerą, telefon i dowód osobisty, a wniosek składa się przez stronę internetową banku. Cały proces, jak podkreślają przedstawiciele TBP, jest intuicyjny i automatyczny. Klient nie musi czekać na kontakt ze strony banku w sprawie wniosku czy umawiać się z kurierem w celu dostarczania dokumentów.
– Kolejnym produktem, który będzie można założyć w pełni online, jest też Indeksowane Konto Oszczędnościowe, cieszące się dużym zainteresowaniem. Jest to obecnie jedno z najlepiej oprocentowanych kont oszczędnościowych na rynku – mówi członek zarządu Toyota Bank Polska. – Proces obsługi jest przyjazny i bardzo prosty. Uwierzytelnianie klienta odbywa się poprzez weryfikację biometryczną, a podpisanie umowy – poprzez kod SMS na bezpiecznej platformie Autenti. Tuż po założeniu rachunku lub lokaty wszystkie podpisane cyfrowo dokumenty można pobrać na swoje urządzenie.
Digitalizacja usług bankowych ma nie tylko ułatwiać życie klientom, ale też przyspieszyć procedury. Istotnym aspektem pozostają przy tym jednak kwestie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych.
– Wykorzystujemy w tym celu najnowsze technologie szyfrowania i gwarantujemy najwyższe standardy bezpieczeństwa wykorzystywane w instytucjach bankowych – podkreśla Krzysztof Krakowiak.
Jak pokazał raport „Digital Banking Maturity” z 2020 roku opracowany przez firmę doradczą Deloitte, polskie banki są bardzo konkurencyjne w rozwijaniu kanałów cyfrowych w segmencie detalicznym. W badaniu, które objęło 318 banków z 39 krajów, pod względem dostępnych funkcjonalności online instytucje w Polsce uplasowały się powyżej średniej i zajęły czwarte miejsce (za Turcją, Hiszpanią i Belgią). Ponadto spośród 13 polskich banków objętych badaniem pięć to cyfrowi liderzy, którzy znajdują się w gronie 10 proc. najbardziej dojrzałych cyfrowo banków na świecie.
Czytaj także
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-23: Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.