Newsy

Polacy nie mają czasu przygotowywać posiłków do pracy. Prawie 40 proc. przynajmniej raz w tygodniu je dania gotowe

2019-06-27  |  06:10
Mówi:dr Tomasz Baran, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego

Rafał Jędrzejewski, ekspert ds. HR, Executive & Friends 

  • MP4
  • Brak czasu i konieczność wcześniejszego kupienia składników – to największe trudności w przygotowywaniu wartościowego posiłku do pracy. Dlatego Polacy lubią dania gotowe, w których najbardziej doceniają łatwość i szybkość przygotowania. Wskazuje na to 80 proc. badanych w panelu Ariadna. Producenci reagują na aktualne trendy żywieniowe, dlatego na sklepowych półkach przybywa dań gotowych do spożycia, ale jednocześnie bogatych w wartościowe składniki.

    – Główną trudnością w przygotowywaniu posiłków do pracy jest czas. Prawie połowa badanych wskazuje go bezpośrednio, a pozostali twierdzą, że równie uciążliwe są czynności związane z wcześniejszym zakupem produktów. To oznacza, że w 90 proc. przypadków winny jest brak czasu. W tym kontekście nie dziwi, że prawie 40 proc. osób pracujących deklaruje, że minimum raz w tygodniu spożywa w pracy dania gotowe. Aż 70 proc. twierdzi, że kupione dania, gotowe do podgrzania, spożywa minimum raz w miesiącu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Tomasz Baran z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

    Dr Tomasz Baran wraz z zespołem przeprowadził w kwietniu badanie „Posiłki Polaków w pracy”. Wyniki ogólnopolskiego sondażu przeprowadzonego na panelu Ariadna wskazują, że ponad 70 proc. przynajmniej raz w tygodniu zabiera do pracy posiłek wcześniej przygotowany w domu. Główną trudnością w samodzielnym przyrządzeniu posiłku jest brak czasu (47 proc.) i konieczność wcześniejszego kupienia wszystkich składników (25 proc.). Stąd rosnąca popularność kupowanych w sklepie dań gotowych do podgrzania.

    Według 50 proc. ankietowanych przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna wartościowe i pożywne danie obiadowe to takie, które jest cennym źródłem witamin i minerałów. 24 proc. badanych wskazuje też, że powinien on być bogaty w warzywa oraz nie zawierać konserwantów i wzmacniaczy smaku. O tym, jak duży wpływ na wyniki w pracy ma odpowiednia dieta, przekonują eksperci z branży HR.

    – Spożywanie posiłków w pracy jest bardzo ważne, ponieważ pozwala nam utrzymać energię i poziom koncentracji przez 8–9 godzin, które zwykle w pracy spędzamy. Polacy regularnie jedzą posiłki w czasie pracy, najczęściej w porze lunchu czy obiadu między 12.00 a 13.00. Niektórzy pracownicy wychodzą z pracy na czas posiłku, ale zdecydowana większość je w pracy przy biurku bądź w miejscu do tego przeznaczonym jak stołówka czy kantyna zapewniona przez pracodawcę. Stąd rosnąca popularność dań gotowych bądź posiłków przygotowywanych w domu. Z tymi drugimi jest jednak taki problem, że ich przygotowanie wymaga czasu i oddzielnych zakupów w tym celu – mówi Rafał Jędrzejewski, ekspert ds. HR w Executive & Friends.

    – Skoro największym problemem w przyrządzeniu posiłków do pracy jest czas, to największą zaletą dań gotowych okazuje się szybkość i łatwość ich przygotowania. Natomiast kolejną zaletą jest poręczne opakowanie, z którego można zjeść posiłek bezpośrednio po podgrzaniu – dodaje dr Tomasz Baran.

    Jak wynika z badania przeprowadzonego na pracujących Polakach, za bardzo atrakcyjne ankietowani uważają także poręczne opakowanie (34 proc.), cenę (33 proc.) i smak (21 proc.).

    – Dania gotowe wydają się być najprostszym rozwiązaniem dla pracownika i dlatego cieszy, że oferta systematycznie rośnie. Co więcej, producenci wprowadzają dania coraz to bardziej bogate w składniki i coraz to bardziej spełniające normy wymagających klientów. Dobrym przykładem jest marka Łowicz, która wprowadziła ostatnio linię Kaszotto i Risotto – pełnowartościowych posiłków, które można przygotować w zaledwie 2 minuty – mówi Rafał Jędrzejewski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Targi Bezpieczeństwa

    Bankowość

    Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność

    Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.

    Polityka

    Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

    Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.

    Transport

    Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

    66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.