Newsy

Polacy to tradycjonaliści. Nie wyobrażają sobie świąt bez rodzinnej kolacji, tradycyjnych potraw i choinki

2014-12-19  |  06:35

Czas spędzony z bliskimi, obdarowywanie ich prezentami i tradycyjne wigilijne potrawy – to najważniejsze elementy świąt dla Polaków według badania „Za co Polacy kochają święta?”. Również młodzi ludzie są przywiązani do tradycji, bo większość wskazała, że najważniejsze symbole Gwiazdki to choinka, Święty Mikołaj i puste nakrycie na stole. Polacy nie wyobrażają sobie Bożego Narodzenia bez kolacji z najbliższymi, prezentów i… filmu „Kevin sam w domu”.

Polacy należą do społeczeństw, dla których tradycja jest bardzo ważna. Jako najważniejsze tradycje świąteczne wskazują Tradycyjne potrawy. Oprócz tego ważnym elementem i symbolem świąt dla Polaków jest choinka, a także zwyczaj obdarowywania bliskich prezentami – mówi agencji Newseria Biznes dr Tomasz Sobierajski, socjolog.

Z badania „Za co Polacy kochają święta?” przeprowadzonego przez instytut badawczy IQS na przełomie listopada i grudnia 2014 na zlecenie marki Coca-Cola wynika, że większość z nas jest przywiązana do tradycyjnej symboliki. 72 proc. Polaków wskazuje, że najważniejsza w Bożym Narodzeniu jest możliwość spędzenia czasu z bliskimi i sprawianie im radości (37 proc.).

Chcemy dać najbliższym osobom w prezencie to, co najcenniejsze, czyli wolny czas, którego często brakuje na co dzień. Liczy się również to, żeby dać im prezenty i sprawić radość – wyjaśnia Sobierajski. – Te badania przeczą tezie, o której się mówi bardzo często, że święta się skomercjalizowały, że najważniejsze to wydać mnóstwo pieniędzy i dostać jak najlepsze prezenty.

Podobnie odpowiadali również młodzi ludzie, w grupie 18-24 lata. Dla nich święta nie mogą się obyć bez wspólnej kolacji z najbliższymi (71 proc.), choinki (58 proc.) i...filmu „Kevin sam w domu” (46 proc.). 30 proc. z nich wskazało prezenty, ale jak zaznacza Sobierajski, jeśli Polacy mówili o prezentach świątecznych to raczej w kontekście obdarowywania, a nie otrzymywania. Element wspólnotowości widać również w dzieleniu się opłatkiem – ponad 50 proc. badanych wskazało to jako ulubioną świąteczną tradycję.

Nad tym wszystkim – według badań – figuruje choinka i Święty Mikołaj jako symbole ciepła, dobroci i szansy na to, że być może ten świat będzie lepszy, przynajmniej w te kilka świątecznych dni – mówi socjolog.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.