Newsy

Polacy to tradycjonaliści. Nie wyobrażają sobie świąt bez rodzinnej kolacji, tradycyjnych potraw i choinki

2014-12-19  |  06:35

Czas spędzony z bliskimi, obdarowywanie ich prezentami i tradycyjne wigilijne potrawy – to najważniejsze elementy świąt dla Polaków według badania „Za co Polacy kochają święta?”. Również młodzi ludzie są przywiązani do tradycji, bo większość wskazała, że najważniejsze symbole Gwiazdki to choinka, Święty Mikołaj i puste nakrycie na stole. Polacy nie wyobrażają sobie Bożego Narodzenia bez kolacji z najbliższymi, prezentów i… filmu „Kevin sam w domu”.

Polacy należą do społeczeństw, dla których tradycja jest bardzo ważna. Jako najważniejsze tradycje świąteczne wskazują Tradycyjne potrawy. Oprócz tego ważnym elementem i symbolem świąt dla Polaków jest choinka, a także zwyczaj obdarowywania bliskich prezentami – mówi agencji Newseria Biznes dr Tomasz Sobierajski, socjolog.

Z badania „Za co Polacy kochają święta?” przeprowadzonego przez instytut badawczy IQS na przełomie listopada i grudnia 2014 na zlecenie marki Coca-Cola wynika, że większość z nas jest przywiązana do tradycyjnej symboliki. 72 proc. Polaków wskazuje, że najważniejsza w Bożym Narodzeniu jest możliwość spędzenia czasu z bliskimi i sprawianie im radości (37 proc.).

Chcemy dać najbliższym osobom w prezencie to, co najcenniejsze, czyli wolny czas, którego często brakuje na co dzień. Liczy się również to, żeby dać im prezenty i sprawić radość – wyjaśnia Sobierajski. – Te badania przeczą tezie, o której się mówi bardzo często, że święta się skomercjalizowały, że najważniejsze to wydać mnóstwo pieniędzy i dostać jak najlepsze prezenty.

Podobnie odpowiadali również młodzi ludzie, w grupie 18-24 lata. Dla nich święta nie mogą się obyć bez wspólnej kolacji z najbliższymi (71 proc.), choinki (58 proc.) i...filmu „Kevin sam w domu” (46 proc.). 30 proc. z nich wskazało prezenty, ale jak zaznacza Sobierajski, jeśli Polacy mówili o prezentach świątecznych to raczej w kontekście obdarowywania, a nie otrzymywania. Element wspólnotowości widać również w dzieleniu się opłatkiem – ponad 50 proc. badanych wskazało to jako ulubioną świąteczną tradycję.

Nad tym wszystkim – według badań – figuruje choinka i Święty Mikołaj jako symbole ciepła, dobroci i szansy na to, że być może ten świat będzie lepszy, przynajmniej w te kilka świątecznych dni – mówi socjolog.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.