Newsy

Provident Polska chce poprawić reputację branży pożyczkowej. Sektor musi nauczyć się działać wedle nowych przepisów

2016-05-20  |  06:35

– Sektor pożyczkowy musi nauczyć się działać w zgodzie z nowymi przepisami regulującymi branżę – podkreśla Roman Jamiołkowski z Provident Polska. Powołanie Rzecznika Finansowego, ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym i nowe uprawnienia UOKiK zrewolucjonizowały cały sektor. Dostosowanie się do regulacji może zwiększyć zaufanie klientów do rynku. Provident Polska, który w Rankingu Odpowiedzialnych Firm w swojej kategorii znalazł się na podium, zapowiada prowadzenie działań, które poprawią reputację firm pożyczkowych.

– Odpowiedzialny biznes, zwłaszcza w zakresie finansów, jest dzisiaj podstawową kwestią. To podstawa biznesu stanowi o jego odpowiedzialności, a nie prowadzone wokół działania. Jako sektor finansowy musimy zrobić krok wstecz i zweryfikować się na podstawowym poziomie – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Roman Jamiołkowski, rzecznik prasowy Provident Polska.

Jak zaznacza, wyzwaniem, jakie czeka branżę pożyczkową, jest dostosowanie się do nowych regulacji, które określają działanie całego sektora. W tym roku weszła w życie ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym, która ogranicza możliwość pobierania przez firmy pożyczkowe nadmiernych opłat, prowizji i odsetek. Powołany został również Rzecznik Finansowy, a nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zwiększyła uprawnienia UOKiK.

– To rewolucjonizuje cały sektor finansowy. Odpowiedzialność społeczna jest dla nas podstawą działania. Nowe regulacje to szansa na zapewnienie, że będziemy mogli na tym rynku funkcjonować w zgodzie ze społeczeństwem i regulatorem. Niestety, dzisiaj sektor finansowy cieszy się coraz mniejszą aprobatą społeczną – wskazuje Jamiołkowski.

Dzięki nowym regulacjom może się poprawić reputacja całej branży. Ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym ma docelowo zwiększyć bezpieczeństwo klientów. Wprowadzono limity maksymalnych kosztów pozaodsetkowych w związku z zaciągnięciem pożyczki i maksymalny limit opłat za opóźnienie w spłatach. Jak wskazuje przedstawiciel Providenta, to pierwsze przepisy, które określają ramy działania sektora.

– Dopiero teraz firmy będą mogły zacząć działać w zgodzie z określonymi regułami. Spełnianie norm prawnych, które są nowe na rynku, i nie obchodzenie tego prawa – to będzie najbliższy czas dla całego sektora – zapowiada Jamiołkowski.

Provident Polska zajął drugie miejsce w Rankingu Odpowiedzialnych Firm, w kategorii „bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy”. O nagrodzie zadecydowały wysokie noty w każdej z pięciu działalności firmy w zakresie CSR: odpowiedzialne przywództwo, zaangażowanie społeczne, komunikacja z interesariuszami, innowacyjność społeczna oraz odpowiedzialne zarządzanie.

– To dla nas bardzo ważny ranking i bardzo ważne wyróżnienie. Wiele rzeczy możemy jednak robić lepiej. Na pewno będziemy się teraz skupiali na dialogu z całą branżą i nad tym, żeby sektor pożyczkowy był odpowiedzialny – zapowiada rzecznik prasowy firmy.

Dla Providenta istotny jest przede wszystkim obszar odpowiedzialnego przywództwa. Jako lider branży pożyczkowej zapowiada działania, które mogą być wzorem dla innych działających podmiotów i w ten sposób wpłynąć na postrzeganie przez klientów całego sektora.

– Pokazanie rynkowi, w jaki sposób należy zgodnie z prawem komunikować się z klientem i budować swoją ofertę, w jaki sposób prowadzić dialog z otoczeniem, aby reputacja branży pożyczkowej się poprawiała i klient mógł się w niej poruszać bezpieczniej, jest naszą odpowiedzialnością. Dzisiaj to jest nasze podstawowe zadanie – podkreśla Roman Jamiołkowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.