Newsy

Rynek pocztowy uwolniony tylko w teorii. Prywatni operatorzy jednak korzystają na nowym prawie

2013-10-31  |  06:20

Liberalizacja rynku pocztowego nie spełnia pokładanych w niej nadziei. Operatorzy pocztowi, konkurencyjni dla Poczty Polskiej, podkreślają, że dostęp do rynku i tak jest ograniczony. Mimo to zmiana przepisów umożliwiła im wdrożenie nowych usług.

 – Spodziewaliśmy się znacznie więcej po liberalizacji rynku pocztowego. Dziś mogę powiedzieć, że ten rynek teoretycznie został zliberalizowany, bo jako operatorzy pocztowi i firmy, które mogą zajmować się usługami brokerskimi, nie mamy pełnego dostępu do rynku – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Rogut, dyrektor ds. rozwoju Emerson Polska.

Liberalizacja rynku usług pocztowych została formalnie zakończona 1 stycznia 2013 r. Wtedy uwolniono rynek przesyłek ważących do 50 g, na które miała monopol Poczta Polska. Państwowy operator nadal jest tzw. operatorem wyznaczonym na przejściowy okres trzech lat, co gwarantuje mu wiele przywilejów, m.in. moc stempla pocztowego. Potem Urząd Komunikacji Elektronicznej rozpisze konkurs, który wyłoni nowego operatora wyznaczonego na okres 10 lat. 

Piotr Rogut podkreśla jednak, że liberalizacja jest tylko częściowa, bo na rynku nadal nie pojawili się nowi operatorzy ani firmy brokerskie, które kumulowałyby wolumeny swoich klientów i negocjowały niższe ceny u operatorów. Dotychczasowe zmiany w prawie ułatwiły jednak spółce Emerson Polska uruchomienie usługi elisty.pl. Umożliwia ona klientom wysłanie listu w formie elektronicznej do centrum obsługi korespondencji spółki, gdzie dokument jest drukowany, kopertowany i nadawany za pośrednictwem tradycyjnego operatora pocztowego. Pozwala to znaczenie przyspieszyć wysyłkę i dostarczenie korespondencji do adresata, a także obniżyć koszty o ponad połowę, w stosunku do tradycyjnych usług pocztowych.

 – Wiele lat się do tego przymierzaliśmy, wiele firm o tym mówiło, a my ciężko pracowaliśmy – zaznacza Piotr Rogut. 

Dodaje, że usługa elisty.pl będzie dalej rozwijana i wzbogacana o kolejne funkcje. Spółka zamierza również rozszerzyć ofertę nie tylko dla małych i średnich firm, ale także dla dużych korporacji. Pakiet usług ma umożliwić tańszą wysyłkę znacznej ilości korespondencji.

Emerson Polska został jednym ze zdobywców nagrody "Najlepszy Partner w Biznesie 2013". Nagrodzono właśnie usługę elisty.pl, pierwszą w Polsce usługę outsourcingu obsługi korespondencji dostępną dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz użytkowników indywidualnych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.