Mówi: | Adam Dąbrowski |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Creamfinance Poland |
Rynek pozabankowych pożyczek szacowany jest na około 6 mld zł. Popyt rośnie szczególnie na pożyczki internetowe
Aktualizacja 2015-10-30 godz. 13:50
Popyt na pożyczki udzielane poza sektorem bankowym będzie rosnąć. Dziś rynek wyceniany jest na ok. 6 mld zł. W ciągu najbliższych kilku lat może zwiększyć się do 10 mld zł. Coraz więcej pożyczek udzielanych jest przez internet, choć wciąż stanowią one mniej niż połowę rynku. Klienci częściej zaczną też pożyczać przez urządzenia mobilne.
– Popyt na pożyczki w internecie jest rosnący – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Adam Dąbrowski, dyrektor zarządzający w firmie Creamfinance Poland, specjalizującej się w mikropożyczkach udzielanych przez internet i urządzenia mobilne. – Klienci, którzy do tej pory korzystali z bardziej tradycyjnych źródeł pozyskiwania drobnych kredytów konsumenckich, czy to w oddziałach, czy poprzez agentów, stopniowo przyzwyczajają się do ścieżki internetowej.
Pożyczki udzielne przez internet nie stanowią nawet połowy rynku, ale to będzie się stopniowo zmieniać. Jak podkreśla Dąbrowski, potencjał jest bardzo duży. Według szacunków Creamfinance Poland rynek pozabankowego consumer finance jest wart ok. 6 mld zł.
– Firmy pożyczkowe przy odpowiednim poziomie ryzyka są w stanie konkurować o klientów bankowych segmentów subprime – to już zaczyna się dziać. Dlatego będziemy szli również w tę stronę – podkreśla Adam Dąbrowski. – Jestem przekonany, że ten rynek może urosnąć w perspektywie 2-3 lat nawet do 10 mld zł.
Wyjaśnia, że klienci wybierają ofertę firm pożyczkowych, bo jest tańsza, łatwiej dostępna i prostsza w spłacaniu. Jej atrakcyjność wzmacnia również fakt, że staje się powszechnie dostępna online. Dąbrowski zaznacza, że wraz z rozbudową infrastruktury sieciowej oraz rosnącą popularnością e-commerce coraz więcej pożyczkobiorców będzie przenosić się do internetu. Dodatkowo coraz większy udział będą zdobywać transakcje przez urządzenia mobilne.
– Polski rynek w porównaniu z rynkami wysokorozwiniętymi w dalszym ciągu ma rezerwę wzrostu w sektorze e-commerce. Liczba transakcji zakupów produktów i usług drogą internetową nie jest tak wysoka jak na Zachodzie. Z drugiej strony mamy bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturę płatności, bankowości internetowej, również finanse konsumenckie płyną na tej fali – podkreśla prezes Creamfinance Poland.
W ciągu najbliższych dwunastu miesięcy popyt gospodarstw domowych na kredyty konsumpcyjne powinien bowiem nadal rosnąć. Jak wynika z badania Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych i Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH, w II kwartale br. wartość wskaźnika mierzącego to zapotrzebowanie wzrosła z 49 do 54 punktów. Był to największy progres od 2013 roku. Obecna dynamika popytu wynosi 4,6 proc. rocznie.
Zgodnie z prognozami Creamfinance Poland w tym roku spółka udzieli pożyczek na kwotę nieco ponad 104 mln zł. W 2017 roku kwota ta ma być ponaddwukrotnie większa – blisko 250 mln zł.
Czytaj także
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-03-26: Państwom członkowskim będzie łatwiej zwiększać inwestycję w obronność. KE proponuje nowe zasady finansowania
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2025-02-04: Przybywa pozwów związanych z sankcją kredytu darmowego. Nawet 90 proc. umów kredytowych może zawierać uchybienia
- 2025-01-17: Styczeń powinien przynieść wzrost popytu na hipoteki i sprzedaży mieszkań. Klientom pomogłyby obniżki stóp procentowych
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.