Mówi: | Rafał Nawłoka |
Funkcja: | prezes |
Firma: | DPD Polska |
Rynek przesyłek kurierskich pod koniec roku może być wart 5,2 mld zł. Motorem wzrostu e-commerce oraz eksport
W tym roku rynek przesyłek kurierskich może wzrosnąć o ponad 20 proc. i osiągnąć wartość 5,2 mld zł. Popyt na usługi generuje rozwijający się dynamicznie eksport, a przede wszystkim rosnąca sprzedaż przez internet. Firmy z branży będą inwestować w usprawnienia ostatniej mili, czyli doręczeń przesyłek bezpośrednio do odbiorcy końcowego.
– Rynek przesyłek kurierskich bardzo mocno zmienia się pod wpływem e-commerce. Wymagania sklepów internetowych definiują kierunek rozwoju branży, produktów oraz usług kurierskich – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska. – Rynek samych usług kurierskich jest wart w tej chwili około 4 mld zł, na jego kondycję mają największy wpływ dwa czynniki: wspomniany już e-commerce, czyli rosnąca popularność zakupów w sieci, oraz aktywność krajowych eksporterów. Bardzo dużo towarów sprzedajemy za granicę, wiele paczek trafia do odbiorców w różnych krajach Europy. To obecnie dwa główne motory rozwoju branży.
Jak wynika z szacunków Poczty Polskiej, rynek KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczki) pod koniec roku może być wart 5,2 mld zł. Dziś jedna trzecia obrotów branży generowana jest przez e-commerce. Według Rafała Nawłoki sektor przesyłek w tradycyjnym kanale B2B (między przedsiębiorstwami) powinien w tym roku wzrosnąć o 2–3 proc., a obsługa handlu elektronicznego zbliżyć się do wyniku dwucyfrowego. Dynamika eksportu natomiast od lat jest podobna i każdego roku znacznie przekracza 10 proc.
– W tej chwili sporo się dzieje na etapie tzw. ostatniej mili, czyli podczas doręczenia przesyłki klientowi końcowemu – podkreśla Rafał Nawłoka. – Pojawiają się nowe pomysły na realizację tego procesu: maszyny na paczki, sieci click and collect [odbiór w wybranym punkcie – red.] czy kioski paczkowe. Widać, że myślenie o ostatniej mili i o tym, jak realizowane mają być zwroty, zmienia infrastrukturę i docelowo może wpłynąć również na sposób kontaktu odbiorcy z kurierem.
Zmienia się także poziom świadomości i zwyczaje konsumentów.
– Polacy są podobni pod względem potrzeb – precyzuje Rafał Nawłoka. – Nie ma dużej różnicy między rodzajem popytu na usługi w poszczególnych regionach, miastach czy miejscowościach, a krajowi odbiorcy są świadomi możliwości internetu. Coraz częściej ludzie kontaktują się z nami właśnie przez sieć WWW. Klienci z uwagą zamawiają towary, wiedzą, czego chcą, w jaki sposób mają dochodzić swoich praw. Dlatego jakość, która jest oferowana przez firmy kurierskie, musi więc być na najwyższym poziomie.
Grupa Kapitałowa DPD Polska zamknęła 2015 rok rekordowym przychodem 1,2 mld zł. Po połączeniu z Siódemką SA firma jest rynkowym liderem w sektorze przesyłek ekspresowych z niemal 30-proc. udziałem.
– Trudno wyobrazić sobie w tej chwili dalszą konsolidację rynku w Polsce, dlatego że musiałyby się łączyć ze sobą bardzo duże podmioty – zauważa Rafał Nawłoka.
Czytaj także
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-24: Tegoroczne zmiany w podatku od nieruchomości budzą dużo pytań. Przedsiębiorcy apelują o doprecyzowanie przepisów
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-07-04: W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.