Mówi: | Katarzyna Suchoszek- Łukaniuk |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Krajowa Izba Suplementów i Odżywek |
Rynek suplementów diety do 2021 roku będzie rósł o 7 proc. rocznie. Obecnie jest wart 3,5 mld zł
Sprzedaż suplementów diety dynamicznie rośnie. Wartość rynku to ok. 3,5 mld zł, a w 2016 roku eksperci szacowali wzrost rynku na 10 proc. Jak wynika z prognoz firmy PMR, w latach 2017-2021 rynek będzie rozwijać się w tempie ok. 7 proc. Mimo to suplementy diety wciąż są niedocenianą kategorią – podkreśla prezes Krajowej Rady Suplementów i Odżywek. Rynkowi szkodzi wciąż istniejące przekonanie, że suplementy diety to kategoria leków.
– Rynek suplementów diety jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się branż naszego przemysłu, rok do roku rosnącą o około 10 proc. – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Suchoszek-Łukaniuk, prezes Krajowej Rady Suplementów i Odżywek (KRSiO). – Najczęściej kupowanymi produktami są wyroby witaminowe i mineralne, na przykład z magnezem bądź witaminą D. Dobrze sprzedają się także wyroby stymulujące odporność, probiotyki oraz kwasy omega-3.
W 2017 roku wartość rynku ma przekroczyć 4 mld zł. W kolejnych czterech latach dynamika wzrostu nie będzie tak wysoka jak w ubiegłym roku. Eksperci firmy analitycznej PMR w połowie ubiegłego roku szacowali, że będzie to ok. 7 proc. rocznie do 2021 roku. Jak podkreśla prezes KRSiO, suplementy diety to wciąż niedoceniana kategoria produktów.
– Produkty te mają ogromne przełożenie na zdrowie publiczne, ponieważ stanowią istotny element profilaktyki zdrowotnej, mają uzupełniać niedobory składników, których brakuje w naszej diecie. Nikt z nas nie odżywia się w stu procentach idealnie, zgodnie ze wszystkimi wytycznymi, więc w diecie zawsze czegoś brakuje. Tu z pomocą przychodzą suplementy diety – mówi Katarzyna Suchoszek-Łukaniuk. – Poza tym suplementy stanowią istotny element terapii leczniczych, np. probiotyki w trakcie antybiotykoterapii czy wzbogacanie diety w koenzym Q10 przy terapii statynami.
Problemem, z którym branża boryka się od dłuższego czasu, jest wciąż istniejące przekonanie, że suplementy diety to kategoria leków. To ma daleko idące konsekwencje w postrzeganiu tego rynku, również pod kątem prawnym.
– Suplementy bardzo często nazywane są fałszywymi lekami czy produktami udającymi wyroby medyczne, a tak naprawdę są to wyroby mające zupełnie inne przeznaczenie – wyjaśnia Katarzyna Suchoszek-Łukaniuk. – To po prostu żywność, która ma uzupełniać codzienną dietę w to, czego najbardziej brakuje, czyli składniki odżywcze. Leki natomiast służą do leczenia, czego po suplementach diety konsumenci spodziewać się nie powinni.
Suplementy diety formalnie nie są uznawane za produkty lecznicze, dlatego podlegają zupełnie innym regulacjom. Tak też jest w zakresie reklamy – suplementów nie obowiązują restrykcje, które ustawodawca nałożyć na reklamy leków dostępnych bez recepty. W raporcie z kwietnia 2016 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zgłosiła szereg uwag do sposobu reklamowania suplementów diety. W toku prac nad regulacjami w tym zakresie Naczelna Rada Lekarska zarekomendowała wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy – zarówno suplementów diety, jak i OTC.
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Nad Gospodarką Rynkową, taki zakaz skutkowałby spadkiem wartości produkcji w przemyśle farmaceutycznym o 1,7 mld zł rocznie, co przełożyłoby się na mniejszą konkurencyjność i innowacyjność polskich firm z tej branży. Inną konsekwencją może być spadek sprzedaży na rynku aptecznym (o ok. 19 mld zł), czyli pogorszenie rentowności aptek i likwidacja części z nich. Skutki zakazu byłyby odczuwalne także dla branży marketingowej i mediów, ale również dla budżetu państwa.
Eksperci IBnGR podkreślają, że dla wyeliminowania złych praktyk w reklamie wystarczy samoregulacja branży. Takie propozycje zostały przedstawione na początku stycznia. Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety ma zapewnić konsumentom rzetelną informację dotyczącą tej kategorii produktów. Wprowadza on całkowity zakaz wykorzystywania wizerunku lekarza i farmaceuty w reklamie suplementu diety. Nie może też wystąpić w niej aktor grający lekarza. Nowe zasady zakazują używania w reklamach nazw chorób i sugerowania, że dany produkt ma właściwości lecznicze albo może zapobiec zachorowaniu. Będące inicjatorami autoregulacji przedsiębiorstwa odpowiadają za około 80 proc. przychodów z tego rodzaju reklam.
– Na rynku polskim funkcjonuje co najmniej kilkaset firm, które są zarówno producentami, jak i dystrybutorami suplementów diety. Z tego względu jest to rynek konkurencyjny, ceny również, więc producenci muszą czymś walczyć o konsumenta, walczą ceną, reklamą i jakością produktów. Firmy dokładają wszelkich starań do tego, aby te produkty miały najwyższą jakość, przeznaczają znaczące środki na jakościowe badania, by produkty te spełniały wszystkie wymogi prawa – mówi Katarzyna Suchoszek-Łukaniuk.
Czytaj także
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-18: Prawie 60 proc. Polaków podejmowało próby odchudzania. U większości efekty były krótkotrwałe i powodowały problemy zdrowotne
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-09: Sądy w Polsce nadużywają tymczasowego aresztowania. W wielu przypadkach mógłby go zastąpić areszt domowy
- 2024-05-07: Postępowania sądowe w Polsce trwają coraz dłużej. Wydłuża się zwłaszcza czas w sprawach gospodarczych
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-03-25: Marta Wiśniewska: Nie rozumiem fenomenu mazurka. Na Wielkanoc zrobię pyszną, tłustą paschę z bakaliami
- 2024-03-26: W anestezjologii dokonał się skokowy postęp. To dziś jedna z najbezpieczniejszych dziedzin medycyny
- 2024-03-29: Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
- 2024-03-18: Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.
Problemy społeczne
Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.
Konsument
Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.