Newsy

Tańsze jedzenie na święta. Ceny niektórych produktów nawet o połowę niższe niż rok temu

2014-12-23  |  06:35
Wszystkie newsy
Mówi:Marta Skrzypczyk
Funkcja:koordynator zespołu analiz sektora rolno-spożywczego
Firma:Bank BGŻ

Tegoroczne zakupy żywności świątecznej są tańsze niż w ubiegłym roku. W grudniu ceny żywności i napojów bezalkoholowych są niższe o 2,2 proc. niż rok temu. Niektóre z produktów typowo świątecznych potaniały jednak dużo bardziej – kapusta aż o 50 proc., buraki o 20-30 proc., a cukier o 30-40 proc.

W tym roku praktycznie wszystkie produkty żywnościowe są tańsze. Spadki cen utrzymują się już od lutego – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marta Skrzypczyk, analityk Banku Gospodarki Żywnościowej. ‒ Największe spadki notują warzywa oraz owoce. Wszystko ze względu na dużo wyższe zbiory w tym roku oraz embargo nałożone przez Rosję.

Skrzypczyk podkreśla, że niektóre z owoców i warzyw, które są podstawą dań w okresie świątecznym, potaniały w stosunku do ubiegłego roku nawet o połowę. Największe spadki cen dotyczą jabłek i kapusty – to nawet 50 proc. wobec grudnia 2013 r. Jak zaznacza ekspertka, tak niskich cen polscy konsumenci nie widzieli od 10 lat.

Nieco mniej potaniały inne warzywa, takie jak buraki, cebula i marchew. Ich ceny detaliczne są w tym roku niższe o 20-30 proc.

Aż o prawie 25 proc., jak wynika z danych GUS, były w listopadzie tańsze ziemniaki (w porównaniu z listopadem 2013 r.).

Skrzypczyk zauważa, że pomimo tych spadków sklepy nadal oferują promocje, więc konsumenci często mogą spotkać się z jeszcze niższymi cenami.

Tańsze jest też mięso, głównie mięso wieprzowe. Tutaj spadki sięgają 7-10 proc. Przetwory mięsne, takie jak wędliny i kiełbasy, też są w niższych cenach, ale to są niewielkie różnice, maksymalnie do 5 proc. – dodaje Marta Skrzypczyk.

Tańsze mogą być też świąteczne desery, bo aż o 30-40 proc. potaniał w tym roku cukier. Mniej zapłacimy za gotowe słodycze, choć tu spadek nie jest aż tak znaczny.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w segmencie produktów mleczarskich. Skrzypczyk przypomina, że mleko już rok temu było bardzo drogie, a takie ceny utrzymywały się przez pierwsze miesiące tego roku. Końcówka roku przyniosła jednak ulgę konsumentom, bo zgodnie z danymi GUS w listopadzie mleko było o 17 proc. tańsze niż rok temu. Skrzypczyk ocenia, że zbliżona do ubiegłorocznej powinna być cena innych produktów mleczarskich, takich jak śmietana.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.