Mówi: | Wojciech Jaroszewicz |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Premium Cigars |
W ciągu 10 lat polski rynek cygar wzrósł piętnastokrotnie. Wciąż jest jednak dużo mniejszy niż na Zachodzie
Nawet 22 mln cygar kupili w tym roku Polacy. Choć rynek ten od wejścia Polski do UE urósł ok. 15 razy, to wciąż w Polsce pali się znacznie mniej cygar niż w krajach Europy Zachodniej. W Niemczech, Francji, a nawet mniejszym Beneluksie sprzedaż cygar przekracza miliard sztuk rocznie. Dobrej jakości cygaro można kupić już za 20-30 zł, więc jak podkreślają przedstawiciele branży, jest to luksus dostępny dla każdego.
‒ Rynek cygar w Polsce jest w fazie rozwojowej. Dostrzeżemy to, gdy porównamy go do rynków zachodnich, nie tylko Europy Zachodniej, lecz także innych rynków rozwiniętych, gdzie cygaro jako produkt, choć jest poniekąd atrybutem luksusu, jest też produktem bardzo powszechnym – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Jaroszewicz, dyrektor generalny Premium Cigars, importera m.in. kubańskich cygar.
Jak przypomina Jaroszewicz, przełomowym momentem dla polskiego rynku cygar było wstąpienie Polski do Unii Europejskiej. Spowodowało to dużą obniżkę ceł na ten produkt z poziomu kilkuset procent do ‒ w zależności od kraju pochodzenia ‒ od 0,9 do 26 proc. To przełożyło się na ceny – cygara potaniały tak samo, jak elektronika oraz markowe alkohole.
Od tego czasu konsumenci zaczęli kupować cygara w kraju, a wielkość rynku wzrosła nawet piętnastokrotnie.
W liczbę 22 mln sprzedanych cygar w Polsce wlicza się zarówno ręczne, jak i maszynowe cygara, a także cygaretki. Zdecydowanym liderem rynku są cygara kubańskie, a ok. 3-5 proc. rynku to cygara najwyższej klasy. Ten odsetek jest w Polsce podobny do innych krajów.
Pomimo wzrostu polskiego rynku wciąż jesteśmy jednak znacznie mniejszymi miłośnikami cygar niż mieszkańcy innych krajów europejskich.
‒ Nasze poziomy sprzedaży ogromnie różnią się od poziomów z Europy Zachodniej. Ocenia się, że Beneluks sprzedaje miliard sztuk, Francja ‒ prawie 1,5 mld sztuk – wylicza Jaroszewicz.
Jak wynika z danych Euromonitor International w Niemczech, które są liderem europejskiego rynku cygar, w 2010 r. spalono niemal 4 mld cygar.
Jak podkreśla Jaroszewicz, w tej chwili za 40-50 zł można kupić cygaro jednej z najlepszych marek, którym potem można się delektować przez, w zależności od typu cygara, nawet ponad godzinę. Za połowę tej kwoty można już kupić dobrej jakości cygaro. To, jak zwraca uwagę Jaroszewicz, znacznie niższe ceny niż inne dobra uważane za luksusowe.
Większe kwoty wydają tzw. afficionados, czyli miłośnicy cygar, regularnie kupujący i palący cygara. Zaznacza także, że w przypadku amatorów tego typu używki palenie ma zupełnie inny wymiar.
‒ Podobnie jak dobry, markowy alkohol, który nie ma nic wspólnego z piciem, to jest degustacja, to są małe porcje, poszukujemy smaku, głębi, tak samo jest i w cygarze – podkreśla Jaroszewicz. ‒ Osoba, która pożąda tego rodzaju luksusu i przyjemności, musi być świadomym odbiorcą.
Czytaj także
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2024-12-06: Luksusowe wydania książek w centrum zainteresowania kolekcjonerów. W Warszawie można zobaczyć ponad 20 białych kruków z Polski i zagranicy
- 2024-08-28: Tomasz Jacyków: Ludzie z niską samooceną zakładają cudze metki i eksponują wielkie logo. Często noszą ubrania podrabiane, czyli są to udawacze, oszuści
- 2024-08-08: Joanna Przetakiewicz: Klienci nie odchodzą od fast fashion i co roku rynek wielkich sieciówek bardzo rośnie. Niestety cierpi na tym nasza planeta
- 2024-04-02: Rynek wynajmu krótkoterminowego bardzo szybko rośnie. Co roku przybywa na nim kilka tysięcy apartamentów i domów wakacyjnych
- 2024-05-02: Wraz ze wzrostem cen standardowych nieruchomości rośnie zainteresowanie segmentem premium. Co 10. lokal w Polsce ma podwyższony standard
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
- 2024-02-09: Prezydent Andrzej Duda wraca z wizyty w Afryce Wschodniej. Wśród tematów oprócz polskich inwestycji także projekty pomocowe i rozwojowe
- 2023-11-03: Aneta Glam-Kurp: Caroline Derpienski jest bardzo złym przykładem dla nastolatek. Pokazuje, że wyznacznikiem wartości kobiety jest torebka – w jej przypadku podróbka
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.