Newsy

Prezydent Andrzej Duda wraca z wizyty w Afryce Wschodniej. Wśród tematów oprócz polskich inwestycji także projekty pomocowe i rozwojowe

2024-02-09  |  06:35

Prezydent Andrzej Duda zakończył dziś kilkudniową wizytę w Afryce Wschodniej, gdzie w Kenii, Rwandzie i Tanzanii promował polski biznes i zacieśniał relacje gospodarcze. Mówił też m.in. o pomocy rozwojowej i sytuacji związanej z rosyjską agresją na Ukrainę, która uderzyła również w Afrykę, wywołując kryzys żywnościowy. Eksperci wskazują, że wciąż jest to kontynent z ogromnymi problemami gospodarczymi, politycznymi i społecznymi oraz główny odbiorca globalnej pomocy rozwojowej. Jednocześnie jest regionem liczącym 1,3 mld potencjalnych konsumentów, może się poszczycić najmłodszą i najszybciej rosnącą klasą średnią na świecie i ogromnymi zasobami kadrowymi i naturalnymi. Wszystko to stwarza potencjał dla biznesu, z którego do tej pory korzystały głównie Chiny. 

W ostatnich dwóch dekadach chińskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne napływały do Afryki w tempie wykładniczym – ich wartość zwiększyła się z 75 mln dol. rocznie jeszcze w 2003 roku do 5 mld dol. w 2021 roku. Komisja Europejska podaje, że w 2019 roku ich skumulowana wartość wyniosła prawie 40 mld euro. Chiny pozostają jednym z największych inwestorów i partnerów handlowych – wartość obrotów handlowych w 2022 roku przekroczyła 282 mld dol., przy czym zdecydowana większość tej wymiany to eksport z Chin („The Impact of Chinese Investments in Africa: Neocolonialism or Cooperation?”). Poza tym chętnie udzielają krajom Afryki finansowania na różnego rodzaju projekty i inwestycje.

– Już od wielu lat Afryką interesują się inne kraje, ale najczęściej są to kraje azjatyckie. Tak naprawdę ten kontynent w dużej części opanowali już Chińczycy, którzy chyba jako pierwsi dostrzegli, że ta stereotypowa biedna, głodna Afryka to jest też świetne miejsce do tego, żeby wprowadzać technologię, uprawiać ziemię i wykorzystać klimat w tych miejscach, gdzie te uprawy można zbierać kilka razy w roku. Oni tam inwestują w drogi, budują lotniska, rozwijają przemysł i mocno inwestują w kraje afrykańskie. Natomiast państwa Zachodu są dużo mniej obecne na kontynencie afrykańskim, one trochę przegapiły ten moment na to, aby zainwestować w tamtych ludzi i w tamte miejsca – mówi agencji Newseria Biznes Mateusz Gasiński, prezes Fundacji Dobra Fabryka.

Zwiększenie inwestycji w Afryce niedawno zapowiedziały jednak również m.in. Stany Zjednoczone i Unia Europejska. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne państw UE-27 w Afryce wyniosły jak dotąd 241 mld euro (w latach 2016–2019 wzrosły o 5 proc.), a Bruksela opracowała nową strategię dotyczącą Afryki, której częścią jest pakiet inwestycyjny Global Gateway o wartości 150 mld euro, z przeznaczeniem m.in. na transformację cyfrową i ekologiczną (do 2040 roku Afryka będzie musiała podwoić podaż energii i zapewnić dostęp do elektryczności 600 mln osób).

Perspektywicznych partnerów w Afryce poszukuje też Polska. Prezydent Andrzej Duda z małżonką odwiedzili w tym tygodniu Kenię, Rwandę i Tanzanię. Celem wizyty było przede wszystkim promowanie polskiego biznesu, budowanie gruntu pod inwestycje i zacieśnianie relacji gospodarczych. Prezydent odbył dwustronne rozmowy, wziął udział w forach gospodarczych z udziałem przedstawicieli polskich firm, uczestniczył w podpisaniu dziewięciu umów bilateralnych i odwiedził m.in. hutę cyny LuNa Smelter w Kigali – największy polski kapitał, który zainwestował i prowadzi produkcję w Rwandzie, dzięki czemu ten kraj stał się największym przetwórcą cyny w całym regionie Afryki Środkowej i Wschodniej. Podczas polsko-rwandyjskiego forum gospodarczego Andrzej Duda wymienił wśród najbardziej perspektywicznych obszarów współpracy m.in. technologie wspomagające efektywność rolnictwa, technologie informacyjno-komunikacyjne i cyberbezpieczeństwo. Na rwandyjskim rynku już w tej chwili jest obecnych szereg polskich firm – jak choćby Asseco w dziedzinie cyberbezpieczeństwa i usług IT.

Oprócz współpracy gospodarczej i promowania polskich firm prezydent Andrzej Duda w Afryce mówił również o bezpieczeństwie i sytuacji w Europie związanej z rosyjską agresją na Ukrainę, która wywołała też kryzys żywnościowy w Afryce. Jednym z poruszanych tematów była również pomoc rozwojowa dla Afryki.

Afryka w dużej mierze wciąż pozostaje kontynentem z ogromnymi problemami gospodarczymi, politycznymi i społecznymi oraz głównym odbiorcą globalnej pomocy rozwojowej. Jednocześnie jest obszarem licznych niedoborów w infrastrukturze drogowej, telekomunikacyjnej, jak i energetycznej czy przemysłowej, a także miejscem ogromnych kontrastów, niskiej średniej zamożności konsumentów i niestabilności politycznej.

W krajach takich jak Jemen, Demokratyczna Republika Konga, Republika Środkowoafrykańska czy Burkina Faso wciąż toczą się wojny, cały czas mamy do czynienia z głodem. To są kraje, które potrzebują pomocy doraźnej, pomocy humanitarnej. Tam trudno na razie inwestować, biznes tam jeszcze nie wejdzie. Kiedy sytuacja się uspokoi i wszyscy zaczną się meblować, wtedy będzie można myśleć o tym, żeby dać tym ludziom coś więcej niż doraźna pomoc. Na razie to jest wciąż ratowanie życia ludzi, którzy uciekają przed bombami, umierają z głodu i muszą opuszczać swoje domy, są skazani na wysiedlenie i tułaczkę – tłumaczy Mateusz Gasiński.

Eksperci i analitycy wskazują, że przyszłość Afryki zależy nie tylko od funduszy pomocowych, ale także – a nawet przede wszystkim – od włączenia tego regionu do światowej gospodarki poprzez współpracę handlową, inwestycyjną czy naukowo-techniczną, również z krajami Europy Środkowo-Wschodniej.

– Pomoc rozwojowa dla Afryki to jest trochę opowieść o tym, w jaki sposób czujemy się solidarni, odpowiedzialni za te biedniejsze części świata. Ona powinna być rozwijana, bo nie żyjemy na dwóch różnych planetach i codziennie korzystamy z tego, co ci ludzie w Afryce mają. Chociażby patrząc na nasze smartfony, kamery, telewizory czy konsole do gier, w których są surowce wydobyte w małej prowincji w Demokratycznej Republice Konga, w której mamy swój szpital i ośrodek dożywiania. To jest m.in. kobalt i koltan, ale oni mają tam też diamenty i inne bogactwa, które uważamy za wartościowe i które bardzo chętnie stamtąd wywozimy, natomiast oni nie czerpią z tego zysków. Za to permanentnie są w stanie wojny i sytuacja w zakresie bezpieczeństwa jest tam cały czas destabilizowana właśnie po to, żeby ktoś zyskał, a oni niestety tylko na tym tracą. Tak więc pomoc dla biedniejszych krajów to jest takie spłacanie kredytu – mówi prezes Fundacji Dobra Fabryka.

Polska jeszcze do 2004 roku sama znajdowała się wśród krajów-biorców pomocy rozwojowej i zmieniło się to dopiero po przystąpieniu do UE. Natomiast w tej chwili Polska przeznacza na pomoc rozwojową ok. 2,9 mld zł rocznie, co odpowiada ok. 0,14 proc. dochodu narodowego brutto. Do 2030 roku ten odsetek ma wzrosnąć do poziomu 0,33 proc. („Wieloletni program współpracy rozwojowej 2021–2030. Solidarność dla rozwoju”). Fundusze trafiają do kilku krajów regionu Afryki Subsaharyjskiej, w tym m.in. Etiopii, Kenii, Senegalu i Tanzanii. Jednym z największych polskich projektów w regionie jest program szkolenia kenijskich strażaków przez polskich instruktorów. 

– Fundacja Dobra Fabryka już wielokrotnie korzystała z funduszy przeznaczonych na polską pomoc rozwojową, realizowaliśmy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych dwa projekty. Ta pomoc polegała m.in. na wyremontowaniu i doposażeniu szkoły zawodowej w Dakarze dla dziewcząt i młodych kobiet oraz poszerzeniu jej oferty edukacyjnej. Otworzyliśmy tam m.in. szwalnię, trenujemy też młode kobiety do tego, żeby miały precyzyjne, konkretne zawody. Do szkoły w Dakarze uczęszcza co roku 56 dziewcząt i młodych kobiet i każda z nich, która dostaje dyplom, też zdobywa pracę. I to jest ważne o tyle, że są to kobiety pochodzące z biedniejszych części kraju, które nie miały możliwości kształcenia się, ukończenia edukacji. Szansa na to, żeby zdobyć u nas takie kwalifikacje zawodowe, była jedyną szansą do tego, żeby one mogły się odnaleźć w innym miejscu niż swój przydomowy ogródek, wejść w rynek pracy i uzyskać niezależność – mówi Mateusz Gasiński.

W Burkina Faso fundacja prowadzi projekt rolniczy, dając ludziom pracę, ucząc ich przedsiębiorczości i nowych technik uprawy roli. Jest  też obecna na greckiej wyspie Lesbos, w największym w Europie obozie dla uchodźców, dostarczając im posiłki. Działa również w Ukrainie, w największym na świecie obozie dla uchodźców w Bangladeszu, dla mniejszości muzułmańskich, Rohingyów z Birmy.

– Nasza działalność jest bardzo szeroka, ale co należy powiedzieć, staramy się działać bardzo precyzyjnie, nam nie chodzi o to, żeby robić skalę, nigdy nie powiemy, że karmimy całą Afrykę, bo to nie o to chodzi. Karmimy bardzo konkretnych ludzi w bardzo konkretnych miejscach. Prowadzimy naszą działalność w duchu smart, czyli chcemy jak najbardziej wykorzystywać technologie, media społecznościowe, ale również nasze projekty tak zgrabnie budować, żeby były, po pierwsze, atrakcyjne dla ludzi, którzy chcieliby wejść z nami właśnie w pomaganie, żeby  jak najbardziej je uprościć, żeby ten dystans między beneficjentem a osobą, która mogłaby pomóc, skrócić maksymalnie i pokazać tych ludzi, pokazać, co się tam dzieje, jakie tam są potrzeby – podkreśla prezes Fundacji Dobra Fabryka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Szybko wyprzedawane mieszkania dużym problemem dla nabywców. Nowa aplikacja pomoże im śledzić na bieżąco ogłoszenia z portali

W ubiegłym roku oferta mieszkań na polskim rynku była nawet o 1/5 niższa niż w poprzednim. Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego szacują, że w całym 2024 roku liczba mieszkań oddanych do użytkowania będzie najniższa od kilku lat. Ta niska podaż przekłada się nie tylko na rosnące ceny, ale też na proces poszukiwania własnego M. Kupujący mają coraz większy kłopot ze znalezieniem odpowiedniego dla siebie lokum. Na rynku działa kilkanaście dużych portali z ogłoszeniami, ale taka liczba serwisów wcale nie ułatwia poszukiwań. W rozwiązaniu tego problemu mogą pomóc narzędzia technologiczne, które znacznie upraszczają poszukiwania i proces wyboru własnego mieszkania. Takie zadanie ma debiutująca właśnie na polskim rynku aplikacja Erevie.

Transport

Związki domagają się zmian na kolei. Problemem jest rozdrobnienie rynku i nieefektywne zagospodarowanie czasu pracy maszynistów

W spółkach kolejowych od tygodni trwają strajki maszynistów, którzy domagają się przede wszystkim wyższych płac, ale wśród postulatów związkowców są też inne. – Bardzo mocno doskwierają nam też kwestie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, nacisków na zwiększenie czasu pracy, pracę w nadgodzinach, duże obciążenia tego środowiska – wymienia Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce. Jak wskazuje, od lat mówi się o tym, że przewoźnicy kolejowi borykają się z problemem niedoboru maszynistów, ale w tej chwili problemem jest raczej nieefektywne zagospodarowanie ich czasu pracy. – Średnio 40 proc. czasu maszyniści poświęcają na to, do czego zostali przeszkoleni – zauważa ekspert.

Prawo

Prace nad unijnym AI Act na finiszu. W kwestii regulacji sztucznej inteligencji USA czy Chiny nie podążą ścieżką Europy

AI Act, czyli unijny akt o sztucznej inteligencji, ma w założeniu zmienić cyfrowy krajobraz Europy, kategoryzując narzędzia SI według poziomów ryzyka oraz nakładając nowe obowiązki na rządy i firmy. Eksperci zwracają jednak uwagę, że akt odnosi się w swoim zasięgu tylko do poszczególnych, krytycznych obszarów związanych z funkcjonowaniem SI. Ma regulować kwestie takie jak m.in. sprawa deepfake’ów, biometrii czy social scoringu. Regulacja jest przede wszystkim odpowiedzią na pojawiające się nowe i coraz bardziej zaawansowane modele generatywnej sztucznej inteligencji. Ostatnim przykładem takiego rozwiązania jest Sora od OpenAI – narzędzie do tworzenia filmów. Prawdopodobnie unijne prawo nie będzie jednak inspiracją dla prawodawców w USA czy Azji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.