Mówi: | Grzegorz Bielecki |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Frisco.pl |
W internetowych zakupach spożywczych przodują kobiety. Najczęściej zamawiane są produkty w dużych opakowaniach zbiorczych
60 proc. klientów w internetowych sklepach spożywczych stanowią kobiety – wynika z danych sklepu Frisco.pl. To one częściej niż mężczyźni robią zakupy spożywcze w sieci. Rynek produktów szybko zbywalnych, przede wszystkim spożywczych oraz środków czystości, jest jednak pod tym względem wyjątkiem, bo zwykle online chętniej kupują mężczyźni. Najczęściej zamawiane są produkty suche oraz te wielkogabarytowe i ciężkie.
– W przypadku internetowych zakupów spożywczych większość klientów stanowią kobiety – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Bielecki, wiceprezes zarządu sklepu Frisco.pl. – Branża FMCG [produkty szybko zbywalne, przede wszystkim spożywcze oraz środki czystości – red.] jest pod tym względem wyjątkiem, bo w pozostałych segmentach e-handlu raczej dominują mężczyźni.
W grupie tej większość stanowią osoby w wieku między 25. a 46. rokiem życia, również młode matki.
– Potrzeba zakupów internetowych bardzo często powstaje w momencie, kiedy przychodzi na świat dziecko – przekonuje Bielecki. – Rodzice mają wtedy mniej czasu na chodzenie po codzienne sprawunki. Zakupy internetowe stają się wówczas dla nich wybawieniem.
Eksperci podkreślają, że Polacy coraz bardziej przekonują się do zakupów żywności online, mimo że wciąż ten segment e-handlu nie jest mocno rozwinięty, szczególnie w porównaniu z innymi rynkami zachodniej Europy. Jak podkreśla Bielecki, osoby, które zamawiają żywność w e-supermarketach pierwszy czy drugi raz, zwykle zaczynają od produktów suchych, a dopiero opierając się na dobrych doświadczeniach, sięgają również po produkty świeże, jak warzywa, owoce czy pieczywo, a także chłodzone, np. ryby czy owoce morza.
Asortyment w e-sklepie zwykle pokrywa się z tym oferowanym stacjonarnie. Trudno więc mówić o tym, co najczęściej zamawiają klienci i jaki jest statystyczny koszyk.
– Są jednak kategorie, które przeważają – informuje Bielecki. – Przykładem jest mleko, woda, produkty często pakowane zbiorczo, gdzie liczy się wygoda dostarczenia ich do domu. Kupując w sklepie stacjonarnym, trzeba się liczyć z koniecznością wniesienia zakupów ze sklepu, z samochodu czy autobusu do domu. Po zamówieniu ich w sieci kurier dostarcza nam wszystkie produkty wprost do mieszkania, nawet te duże i ciężkie. Dlatego cieszą się one dosyć dużą popularnością w sklepach internetowych i stąd są chętnie wybierane.
60 proc. kupujących w sieci produkty spożywcze konsumentów płaci przy odbiorze.
– Wszyscy kurierzy są wyposażeni w terminale płatnicze i dlatego przewagę w naszym sklepie mają płatności dokonywane kartą płatniczą lub kredytową przy odbiorze – mówi Bielecki. – Natomiast mamy też około 40 proc. klientów, którzy płacą podczas składania zamówienia przelewem online lub kartą. Zwiększa się także popularność nowoczesnych form płatności, jak na przykład za pośrednictwem platformy PayPal.
Według prognoz PMR e-handel w Polsce osiągnie w tym roku wartość ponad 27 mld zł. Mimo dynamicznych wzrostów (w ostatnich pięciu latach liczba kupujących online wzrosła o 43 proc.) wciąż jednak stanowi on niewielki ułamek (ok. 3,5 proc.) całego, wycenianego na blisko bilion złotych rynku handlu detalicznego. Według wykonanej przez Gemius na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej analizy najpopularniejszą kategorią e-handlu jest odzież i różnego rodzaju dodatki. Aż 80 proc. ankietowanych kupiło za pośrednictwem platformy internetowej tego rodzaju produkt lub zamierza go nabyć w najbliższym czasie. Na drugim miejscu uplasowały się media (książki, płyty, filmy) z wynikiem 77 proc., na trzecim – sprzęt radiowo-telewizyjny (66 proc.).
Czytaj także
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.