Mówi: | Grzegorz Bielecki |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Frisco.pl |
W internetowych zakupach spożywczych przodują kobiety. Najczęściej zamawiane są produkty w dużych opakowaniach zbiorczych
60 proc. klientów w internetowych sklepach spożywczych stanowią kobiety – wynika z danych sklepu Frisco.pl. To one częściej niż mężczyźni robią zakupy spożywcze w sieci. Rynek produktów szybko zbywalnych, przede wszystkim spożywczych oraz środków czystości, jest jednak pod tym względem wyjątkiem, bo zwykle online chętniej kupują mężczyźni. Najczęściej zamawiane są produkty suche oraz te wielkogabarytowe i ciężkie.
– W przypadku internetowych zakupów spożywczych większość klientów stanowią kobiety – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Bielecki, wiceprezes zarządu sklepu Frisco.pl. – Branża FMCG [produkty szybko zbywalne, przede wszystkim spożywcze oraz środki czystości – red.] jest pod tym względem wyjątkiem, bo w pozostałych segmentach e-handlu raczej dominują mężczyźni.
W grupie tej większość stanowią osoby w wieku między 25. a 46. rokiem życia, również młode matki.
– Potrzeba zakupów internetowych bardzo często powstaje w momencie, kiedy przychodzi na świat dziecko – przekonuje Bielecki. – Rodzice mają wtedy mniej czasu na chodzenie po codzienne sprawunki. Zakupy internetowe stają się wówczas dla nich wybawieniem.
Eksperci podkreślają, że Polacy coraz bardziej przekonują się do zakupów żywności online, mimo że wciąż ten segment e-handlu nie jest mocno rozwinięty, szczególnie w porównaniu z innymi rynkami zachodniej Europy. Jak podkreśla Bielecki, osoby, które zamawiają żywność w e-supermarketach pierwszy czy drugi raz, zwykle zaczynają od produktów suchych, a dopiero opierając się na dobrych doświadczeniach, sięgają również po produkty świeże, jak warzywa, owoce czy pieczywo, a także chłodzone, np. ryby czy owoce morza.
Asortyment w e-sklepie zwykle pokrywa się z tym oferowanym stacjonarnie. Trudno więc mówić o tym, co najczęściej zamawiają klienci i jaki jest statystyczny koszyk.
– Są jednak kategorie, które przeważają – informuje Bielecki. – Przykładem jest mleko, woda, produkty często pakowane zbiorczo, gdzie liczy się wygoda dostarczenia ich do domu. Kupując w sklepie stacjonarnym, trzeba się liczyć z koniecznością wniesienia zakupów ze sklepu, z samochodu czy autobusu do domu. Po zamówieniu ich w sieci kurier dostarcza nam wszystkie produkty wprost do mieszkania, nawet te duże i ciężkie. Dlatego cieszą się one dosyć dużą popularnością w sklepach internetowych i stąd są chętnie wybierane.
60 proc. kupujących w sieci produkty spożywcze konsumentów płaci przy odbiorze.
– Wszyscy kurierzy są wyposażeni w terminale płatnicze i dlatego przewagę w naszym sklepie mają płatności dokonywane kartą płatniczą lub kredytową przy odbiorze – mówi Bielecki. – Natomiast mamy też około 40 proc. klientów, którzy płacą podczas składania zamówienia przelewem online lub kartą. Zwiększa się także popularność nowoczesnych form płatności, jak na przykład za pośrednictwem platformy PayPal.
Według prognoz PMR e-handel w Polsce osiągnie w tym roku wartość ponad 27 mld zł. Mimo dynamicznych wzrostów (w ostatnich pięciu latach liczba kupujących online wzrosła o 43 proc.) wciąż jednak stanowi on niewielki ułamek (ok. 3,5 proc.) całego, wycenianego na blisko bilion złotych rynku handlu detalicznego. Według wykonanej przez Gemius na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej analizy najpopularniejszą kategorią e-handlu jest odzież i różnego rodzaju dodatki. Aż 80 proc. ankietowanych kupiło za pośrednictwem platformy internetowej tego rodzaju produkt lub zamierza go nabyć w najbliższym czasie. Na drugim miejscu uplasowały się media (książki, płyty, filmy) z wynikiem 77 proc., na trzecim – sprzęt radiowo-telewizyjny (66 proc.).
Czytaj także
- 2025-04-18: Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-08: Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.