Newsy

Wakacyjne wyjazdy coraz droższe. Biura podróży notują jednak wzrosty w przedsprzedaży na letni sezon

2019-03-26  |  06:00

Najwięcej Polaków na wakacje wyjeżdża do Grecji, ale bardzo dynamiczny wzrost notują Turcja, Tunezja i Egipt. Te kierunki pozostaną w tym roku konkurencyjne cenowo, mimo że rynek notuje wzrost średniej ceny wyjazdu. Ok. 5-proc. podwyżki to efekt m.in. słabszej złotówki, wzrostu cen paliwa i wyższych marży touroperatorów. W 2019 roku biura podróży liczą na większe zainteresowanie egzotycznymi kierunkami. Dzięki bezpośrednim połączeniom lotniczym możemy dostać się w tej chwili do wielu destynacji, które do tej pory nie były w zasięgu ręki – mówi Edyta Romanowska, rzecznik prasowy Rainbow Tours.

– Oferta na tegoroczne wakacje sprzedaje się bardzo dobrze. Udało nam się nie tylko utrzymać poziom z poprzedniego roku, ale odnotowujemy niewielkie wzrosty – około 5 proc. więcej klientów kupiło oferty na lato. Natomiast odnotowaliśmy już w tej chwili 10-proc. wzrost przychodów i to nas bardzo cieszy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Romanowska, rzecznik prasowy Rainbow Tours.

Z danych touroperatora z początku lutego wynika, że w przedsprzedaży oferty Lato 2019 biuro zanotowało 105,5 tys. rezerwacji. Najczęściej wybierane są kraje Morza Śródziemnego.

– Zdecydowanie prowadzi Grecja. Wśród pozostałych kierunków kolejno można wymienić Hiszpanię, Włochy, Chorwację czy Bułgarię. Natomiast największy wzrost notują Turcja, Egipt czy Tunezja. W przypadku Turcji możemy mówić o 60-proc. wzroście sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem – wskazuje Edyta Romanowska.

Grecja od lat jest ulubionym kierunkiem Polaków udających się na letnie wakacje z biurami podróży, ale notuje coraz słabsze wzrosty. Jak wynika z raportu Polskiej Izby Turystyki „Zagraniczne wakacje Polaków”, w 2018 roku co trzeci Polak wyjechał właśnie do Grecji. Dużą popularnością cieszyła się też Turcja, Bułgaria i Hiszpania. Największą dynamikę wzrostu zanotowała zaś Tunezja (494 proc.), Turcja (168 proc.) i Albania (132 proc.).

– W tym roku odnotowujemy niewielkie wzrosty średniej ceny. Aktualne prognozy mówią o około 5-proc. wzroście średnich cen na wyjazdy na lato 2019. Jest to spowodowane z jednej strony przez wzrost kosztów – mowa tutaj o kosztach w hotelach, przelotach, cen paliw w samolotach, również o walutach, ale z drugiej strony również wzrosła marża – mówi rzecznik prasowy Rainbow Tours.

Dane PIT wskazują, że w ubiegłym roku średnia ceny imprezy nieznacznie przekraczała 2,1 tys. zł (o 180 zł mniej niż w 2017 roku), zaś rezerwacji – 5,7 tys. zł (spadek o 253 zł rdr.). W dużej mierze spadki były wynikiem zakontraktowania przez touroperatorów ok. 300 tys. miejsc za dużo. By zrównoważyć podaż z popytem, trzeba było obniżać ceny.

– Na pewno na wysokim poziomie cenowym utrzyma się Hiszpania, Włochy i Chorwacja. Natomiast jeśli chodzi o Turcję, Egipt czy Tunezję, spodziewamy się bardzo atrakcyjnych cen – ocenia Edyta Romanowska.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się też egzotyczne kierunki. Klienci wybierają je nie tylko podczas polskiej jesieni i zimy, lecz także w wakacje.

– Dzięki bezpośrednim połączeniom lotniczym możemy dostać się w bardzo wiele destynacji, których do tej pory nie było w zasięgu ręki. Ceny też stają się coraz bardziej przystępne – mówi Edyta Romanowska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.