Newsy

Wakacyjne wyjazdy coraz droższe. Biura podróży notują jednak wzrosty w przedsprzedaży na letni sezon

2019-03-26  |  06:00

Najwięcej Polaków na wakacje wyjeżdża do Grecji, ale bardzo dynamiczny wzrost notują Turcja, Tunezja i Egipt. Te kierunki pozostaną w tym roku konkurencyjne cenowo, mimo że rynek notuje wzrost średniej ceny wyjazdu. Ok. 5-proc. podwyżki to efekt m.in. słabszej złotówki, wzrostu cen paliwa i wyższych marży touroperatorów. W 2019 roku biura podróży liczą na większe zainteresowanie egzotycznymi kierunkami. Dzięki bezpośrednim połączeniom lotniczym możemy dostać się w tej chwili do wielu destynacji, które do tej pory nie były w zasięgu ręki – mówi Edyta Romanowska, rzecznik prasowy Rainbow Tours.

– Oferta na tegoroczne wakacje sprzedaje się bardzo dobrze. Udało nam się nie tylko utrzymać poziom z poprzedniego roku, ale odnotowujemy niewielkie wzrosty – około 5 proc. więcej klientów kupiło oferty na lato. Natomiast odnotowaliśmy już w tej chwili 10-proc. wzrost przychodów i to nas bardzo cieszy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Romanowska, rzecznik prasowy Rainbow Tours.

Z danych touroperatora z początku lutego wynika, że w przedsprzedaży oferty Lato 2019 biuro zanotowało 105,5 tys. rezerwacji. Najczęściej wybierane są kraje Morza Śródziemnego.

– Zdecydowanie prowadzi Grecja. Wśród pozostałych kierunków kolejno można wymienić Hiszpanię, Włochy, Chorwację czy Bułgarię. Natomiast największy wzrost notują Turcja, Egipt czy Tunezja. W przypadku Turcji możemy mówić o 60-proc. wzroście sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem – wskazuje Edyta Romanowska.

Grecja od lat jest ulubionym kierunkiem Polaków udających się na letnie wakacje z biurami podróży, ale notuje coraz słabsze wzrosty. Jak wynika z raportu Polskiej Izby Turystyki „Zagraniczne wakacje Polaków”, w 2018 roku co trzeci Polak wyjechał właśnie do Grecji. Dużą popularnością cieszyła się też Turcja, Bułgaria i Hiszpania. Największą dynamikę wzrostu zanotowała zaś Tunezja (494 proc.), Turcja (168 proc.) i Albania (132 proc.).

– W tym roku odnotowujemy niewielkie wzrosty średniej ceny. Aktualne prognozy mówią o około 5-proc. wzroście średnich cen na wyjazdy na lato 2019. Jest to spowodowane z jednej strony przez wzrost kosztów – mowa tutaj o kosztach w hotelach, przelotach, cen paliw w samolotach, również o walutach, ale z drugiej strony również wzrosła marża – mówi rzecznik prasowy Rainbow Tours.

Dane PIT wskazują, że w ubiegłym roku średnia ceny imprezy nieznacznie przekraczała 2,1 tys. zł (o 180 zł mniej niż w 2017 roku), zaś rezerwacji – 5,7 tys. zł (spadek o 253 zł rdr.). W dużej mierze spadki były wynikiem zakontraktowania przez touroperatorów ok. 300 tys. miejsc za dużo. By zrównoważyć podaż z popytem, trzeba było obniżać ceny.

– Na pewno na wysokim poziomie cenowym utrzyma się Hiszpania, Włochy i Chorwacja. Natomiast jeśli chodzi o Turcję, Egipt czy Tunezję, spodziewamy się bardzo atrakcyjnych cen – ocenia Edyta Romanowska.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się też egzotyczne kierunki. Klienci wybierają je nie tylko podczas polskiej jesieni i zimy, lecz także w wakacje.

– Dzięki bezpośrednim połączeniom lotniczym możemy dostać się w bardzo wiele destynacji, których do tej pory nie było w zasięgu ręki. Ceny też stają się coraz bardziej przystępne – mówi Edyta Romanowska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.