Newsy

Wigilijne potrawy droższe niż rok temu

2012-12-18  |  06:10

Tegoroczne święta Bożego Narodzenia będą droższe od poprzednich. Więcej trzeba będzie zapłacić w szczególności za żywność, która może być o 4 proc. droższa niż rok temu. Najbardziej wzrosły ceny mięsa i nabiału.

Cena mięsa wieprzowego będzie wyższa od ubiegłorocznej o 5-5,5 proc. Podobnie jest z drobiem, który podrożał o około 4 proc. Do góry (o ok. 5 proc.) poszły też ceny nabiału, przede wszystkim jaj. Te zmiany pociągają za sobą dosyć duży wzrost wskaźnika cen żywności, mimo że nie wszystkie produkty podrożały.

 – Ceny takich produktów jak warzywa, owoce czy pieczywo i produkty zbożowe, rosły w bieżącym roku trochę wolniej niż ceny żywności ogółem – zauważa w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Michał Koleśnikow, analityk Banku BGŻ.

Owoce kosztują dziś praktycznie tyle samo, co przed rokiem. W listopadzie staniały o 2,2 procent w porównaniu do cen z października. Natomiast ceny warzyw, chociaż tradycyjnie spadły w okresie wiosenno-letnim, to w ostatnich miesiącach poszły w górę. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego warzywa zdrożały w listopadzie o 6,8 proc. w porównaniu do października. To w skali rocznej daje wzrost cen o 2-3 proc.

W listopadzie nieznacznie podrożały również produkty zbożowe, w tym chleb (o 0,5 proc.). Jednak w tym przypadku nie można wykluczyć dalszych, bardziej dotkliwych podwyżek, bo w ostatnim miesiącu byliśmy świadkami szybkich wzrostów cen zbóż na krajowych i europejskich rynkach.

– Te wzrosty cen przełożą się na wzrost cen pieczywa i produktów zbożowych prawdopodobnie w pierwszych miesiącach przyszłego roku – ostrzega Koleśnikow.

Przyczyną jest niższa o około 5 proc. prognozowana światowa produkcja zbóż w bieżącym sezonie. Jest to skutkiem tegorocznej suszy, która wystąpiła jednocześnie w wielu ważnych regionach upraw, przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, Rosji, Ukrainie, Kazachstanie, południowych krajach UE i w Australii.

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zdrożały napoje bezalkoholowe, w tym soki i herbata (o ok. 3 proc.). Przed Gwiazdką więcej przyjdzie też nam zapłacić za alkohol, według danych GUS-u o 3,7 proc.

Konsumenci coraz bardziej narzekają na wzrost cen na sklepowych półkach. Według najnowszego sondażu CBOS-u, 2/3 społeczeństwa obawia się, że w przyszłym roku będzie musiało ograniczyć zakupy żywności. Zaniepokojeni sytuacją są też sami producenci.

 – Mają bardzo wysokie ceny surowców, ale nie mogą ich w pełni przełożyć na wyższe ceny sprzedawanej przez siebie żywności – dodaje analityk BGŻ.

To z powodu pogarszającej się sytuacji gospodarczej w kraju. Konsumenci nie dość, że mają mniej pieniędzy na zakupy, to jeszcze bardziej racjonalnie podchodzą do wszelkich zakupów. Dlatego producenci z wielu branż przetwórstwa żywności ograniczają marże. W efekcie przekłada się to na coraz gorsze wyniki finansowe przedsiębiorstw.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.