Mówi: | Michał Koleśnikow |
Funkcja: | Analityk |
Firma: | BGŻ |
Wigilijne potrawy droższe niż rok temu
Tegoroczne święta Bożego Narodzenia będą droższe od poprzednich. Więcej trzeba będzie zapłacić w szczególności za żywność, która może być o 4 proc. droższa niż rok temu. Najbardziej wzrosły ceny mięsa i nabiału.
Cena mięsa wieprzowego będzie wyższa od ubiegłorocznej o 5-5,5 proc. Podobnie jest z drobiem, który podrożał o około 4 proc. Do góry (o ok. 5 proc.) poszły też ceny nabiału, przede wszystkim jaj. Te zmiany pociągają za sobą dosyć duży wzrost wskaźnika cen żywności, mimo że nie wszystkie produkty podrożały.
– Ceny takich produktów jak warzywa, owoce czy pieczywo i produkty zbożowe, rosły w bieżącym roku trochę wolniej niż ceny żywności ogółem – zauważa w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Michał Koleśnikow, analityk Banku BGŻ.
Owoce kosztują dziś praktycznie tyle samo, co przed rokiem. W listopadzie staniały o 2,2 procent w porównaniu do cen z października. Natomiast ceny warzyw, chociaż tradycyjnie spadły w okresie wiosenno-letnim, to w ostatnich miesiącach poszły w górę. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego warzywa zdrożały w listopadzie o 6,8 proc. w porównaniu do października. To w skali rocznej daje wzrost cen o 2-3 proc.
W listopadzie nieznacznie podrożały również produkty zbożowe, w tym chleb (o 0,5 proc.). Jednak w tym przypadku nie można wykluczyć dalszych, bardziej dotkliwych podwyżek, bo w ostatnim miesiącu byliśmy świadkami szybkich wzrostów cen zbóż na krajowych i europejskich rynkach.
– Te wzrosty cen przełożą się na wzrost cen pieczywa i produktów zbożowych prawdopodobnie w pierwszych miesiącach przyszłego roku – ostrzega Koleśnikow.
Przyczyną jest niższa o około 5 proc. prognozowana światowa produkcja zbóż w bieżącym sezonie. Jest to skutkiem tegorocznej suszy, która wystąpiła jednocześnie w wielu ważnych regionach upraw, przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, Rosji, Ukrainie, Kazachstanie, południowych krajach UE i w Australii.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zdrożały napoje bezalkoholowe, w tym soki i herbata (o ok. 3 proc.). Przed Gwiazdką więcej przyjdzie też nam zapłacić za alkohol, według danych GUS-u o 3,7 proc.
Konsumenci coraz bardziej narzekają na wzrost cen na sklepowych półkach. Według najnowszego sondażu CBOS-u, 2/3 społeczeństwa obawia się, że w przyszłym roku będzie musiało ograniczyć zakupy żywności. Zaniepokojeni sytuacją są też sami producenci.
– Mają bardzo wysokie ceny surowców, ale nie mogą ich w pełni przełożyć na wyższe ceny sprzedawanej przez siebie żywności – dodaje analityk BGŻ.
To z powodu pogarszającej się sytuacji gospodarczej w kraju. Konsumenci nie dość, że mają mniej pieniędzy na zakupy, to jeszcze bardziej racjonalnie podchodzą do wszelkich zakupów. Dlatego producenci z wielu branż przetwórstwa żywności ograniczają marże. W efekcie przekłada się to na coraz gorsze wyniki finansowe przedsiębiorstw.
Czytaj także
- 2025-04-09: Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-04-17: Eliza Gwiazda: Teraz w koszykach ze święconką jest nawet czekolada i alkohol. Ważniejszy jest przepych niż przeżywanie tego czasu w duchu świąteczno-religijnym
- 2025-04-16: Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki
- 2025-04-15: Piotr Zelt: Na Święta Wielkanocne zamierzam wyjechać na narty w Alpy. Jak mam czas, to pracuję jako instruktor narciarski
- 2025-04-03: W najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na metale i energię. To będzie wpływać na notowania surowców
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-05: Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.