Newsy

Krajowa Izba Gospodarcza: przedsiębiorcy coraz lepiej oceniają działania PARP w zakresie pozyskiwania funduszy

2014-09-22  |  06:30

Według Krajowej Izby Gospodarczej firmy dofinansowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości mają duży udział w produkcie krajowym brutto. Podczas poprzedniej perspektywy finansowej działalność agencji była oceniana przez przedsiębiorców surowo. Właściciele firm narzekali, że PARP zbyt drobiazgowo podchodzi do projektów i bardziej liczą się dla niej procedury biurokratyczne niż wartość merytoryczna. Obecnie wsparcie agencji w pozyskiwaniu funduszy UE postrzegane jest znacznie lepiej.

Muszę powiedzieć, że z dużą satysfakcją obserwuję ewolucję agencji od tych pierwszych lat, kiedy szło to bardzo opornie, było dużo biurokracji – mówi Andrzej Arendarski. – PARP rozkręcał się, nabierał doświadczeń, a w tej chwili jest instytucją, którą przedsiębiorcy wskazują jako życzliwą, czyli pomagającą w realny sposób uzyskać środki, a nie jako strażnika, który liczy przecinki, kropki i odsyła aplikacje.

PARP jest także bardzo silnym graczem na rynku działań promocyjnych i proeksportowych: organizuje wiele misji, z których korzystają tysiące polskich przedsiębiorców oraz ich wystąpienia na dużych, międzynarodowych imprezach. Zdaniem szefa Krajowej Izby Gospodarczej jest to szczególnie ważne dla małych i średnich przedsiębiorstw.

PARP ma także rozległą siatkę połączeń z podobnymi organizacjami w innych krajach, instytucjami państwowymi powołanymi, podobnie jak agencja, do wspierania małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Arendarski. – Istotna jest wreszcie działalność na arenie brukselskiej. Prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak w tym roku przewodniczy jednej z grup doradczych Komisji Europejskiej, która koncentruje się na przygotowywaniu materiałów dotyczących innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw. To działania wykraczające poza zwykłe wysyłanie misji i uczestnictwo w targach.

Prezes KIG uważa, że działalność PARP przyczynia się także do wyższego wzrostu gospodarczego.

Według statystyk firmy dofinansowywane w różny sposób przez PARP mają niemały udział w krajowym PKB., więc aktywność agencji przyczynia się do jego wzrostu – zauważa Andrzej Arendarski.

Powołana na mocy specjalnej ustawy z 9 listopada 2000 roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jest instytucją rządową, podlegającą Ministerstwu Gospodarki. Jej zadanie polega na zarządzaniu funduszami z budżetu państwa i Unii Europejskiej przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz rozwój zasobów ludzkich.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Konsument

Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

Prawo

Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.