Newsy

Kryzysy wizerunkowe dotyczą nie tylko firm. We wrześniu z falą negatywnych komentarzy zetknęli się też blogerzy i vlogerzy

2017-10-10  |  06:30

Kryzysy wizerunkowe dotykają nie tylko marek, lecz także blogerów i vlogerów. We wrześniu przekonali się o tym blogerka Mama Ginekolog czy Youtuber Serafin Pęzioł, autor kanału SerafinTV. Z krytyką internautów w ubiegłym miesiącu musieli się także zmierzyć polska marka odzieżowa Pan tu nie stał oraz Lidl. Klientów pozytywnie zaskoczyła zaś Ikea, która w lubelskim sklepie w miejsce nadgryzionych plastikowych jabłek umieściła w sklepie skrzynki z prawdziwymi owocami, którymi klienci mogli się częstować za darmo.

– Kryzysy w social mediach dotyczą nie tylko marek, lecz także przedstawicieli blogosfery i vlogosfery. Tak było w przypadku Mamy Ginekolog, która zamieściła na swoim Facebooku link do zbiórki dla kobiety chorej na raka. Okazało się, że w opisie tej zbiórki znalazły się informacje o terapii, która zaliczana jest do metod medycyny alternatywnej. Pojawiły się negatywne opinie. Komentujący stwierdzili, że jako lekarz kobieta nie powinna zamieszczać tego typu wpisów i podważyła tym samym swoją wiarygodność i kompetencje – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Baran, redaktor PRoto.pl.

Choć część internautów chwaliła blogerkę za włączenie się w pomoc chorej, przeważały negatywne komentarze. Po krytyce Mama Ginekolog zdecydowała się usunąć wpis, ale zamieściła wideo, w którym tłumaczyła się z udostępnienia postu. Także film zebrał niezbyt przychylne opinie, więc i on został usunięty. Blogerka próbowała jeszcze na Facebooku wytłumaczyć swoje postępowanie, a ostatecznie całkowicie zawiesiła prowadzenie strony w tym kanale społecznościowym.

 Inny przedstawiciel influencerów, Serafin Pęzioł, na swoim profilu facebookowym opisał wizytę w jednym z pubów. Zachęcał fanów do wystawiania negatywnych opinii temu miejscu. Dlaczego? Podczas ostatniej wizyty nie został obsłużony, bo wcześniej skrytykował podanego mu tatara. Opinie internautów były podzielone, niektórym nie spodobało się, że youtuber chce w ten sposób wykorzystać swoją pozycję. Inni zaś negatywnie oceniali wskazane miejsce – mówi Małgorzata Baran.

Z dużą krytyką, nie tylko w Polsce, lecz także wielu krajach europejskich, spotkała się sieć sklepów Lidl. Na opakowaniach produktów sprzedawanych w ramach Tygodnia Greckiego wykorzystano zdjęcia świątyni Anastasis na wyspie Santorini. Okazało się jednak, że zostały one poddane obróbce graficznej i usunięto z nich krzyże.

– Swoje niezadowolenie klienci sieci wyrażali m.in. na Facebooku. W zagranicznych mediach pojawiło się stanowisko rzecznika Lidla, który podkreślił, że takie działanie ma na celu zachowanie polityki firmy, która nie zamierza wykluczać żadnych przekonań religijnych – tłumaczy dziennikarka.

We wrześniu internautów mocno podzielił wpis polskiej marki odzieżowej Pan tu nie stał. Firma wprowadziła do sprzedaży koszulki z napisem „Dziewucha” i zadeklarowała, że zyski ze sprzedaży mają wesprzeć grupę „Dziewuchy dziewuchom”, która walczy o prawa kobiet, m.in. sprzeciwia się całkowitemu zakazowi aborcji. Na post marki odzieżowej, która poinformowała o projekcie, zareagowało 2,4 tys. osób. Post został udostępniony ponad 120 razy i pojawiło się pod nim ok. 150 komentarzy.

 Opinie były bardzo zróżnicowane. Część internautów chwaliła takie działanie marki, inni jednak zamieszczali negatywne komentarze i twierdzili, że nie będą więcej kupować produktów tej marki – mówi Baran.

Przykładem pozytywnej strategii marketingowej może natomiast być sieć Ikea, która zebrała bardzo pozytywne opinie. Kilka tygodni temu internet obiegło zdjęcie plastikowych zielonych jabłek umieszczonych jako ekspozycja w sklepie w Lublinie ze śladami zębów. Zdjęcie wywołało mnóstwo prześmiewczych komentarzy. Sieć postanowiła nawiązać do sytuacji.

– W odpowiedzi na oczekiwania klientów Ikea umieściła w sklepie skrzynię z prawdziwymi jabłkami, którymi klienci mogli się częstować za darmo – wskazuje Małgorzata Baran.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Ochrona środowiska

Prawnicy spodziewają się wysypu pozwów za zaniedbania Polski w polityce klimatycznej. Podobne sprawy toczą się w innych krajach

W połowie tego roku pięcioro Polaków pozwało Skarb Państwa o naruszenie swoich dóbr osobistych i zaniedbania w obszarze polityki klimatycznej. Chcą, żeby sąd zobowiązał rządzących do bardziej zdecydowanych działań na rzecz klimatu i 60-proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych przed końcem tej dekady. – To przecieranie szlaków, więc nie chciałbym spekulować, ale na świecie podobne sprawy kończą się sukcesem – mówi Wojciech Kukuła, prawnik Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jak wskazuje, obecnie można już mówić o wysypie tego typu spraw, które toczą się w kilku innych krajach UE. Jednak Polska, której polityka klimatyczna należy do najmniej ambitnych w całej Europie, musi liczyć się z tym, że podobne roszczenia mogą kierować też inne państwa.

Konsument

W 2022 roku będą dotacje na wymianę kopciuchów w budynkach wielorodzinnych. Trwają też prace nad kolejną odsłoną Mojego Prądu

Trzecia edycja programu Mój Prąd, z budżetem przekraczającym 530 mln zł, wciąż cieszy się rekordową popularnością. Do tej pory do NFOŚiGW wpłynęło już ok. 150 tys. wniosków o dofinansowanie przydomowej fotowoltaiki. Fundusz szacuje, że budżet programu wystarczy w sumie na sfinansowanie ok. 178 tys. wniosków i przy obecnym tempie za chwilę się wyczerpie. NFOŚiGW pracuje już jednak nad uruchomieniem kolejnej, czwartej edycji, która ma zachęcić prosumentów do autokonsumpcji energii wytwarzanej w gospodarstwach domowych. Trwają też prace nad poszerzeniem kolejnego, popularnego programu Czyste Powietrze o dotacje na wymianę kopciuchów w budynkach wielolokalowych.

Zdrowie

Opieka nad seniorami i osobami z niepełnosprawnościami ma być świadczona w miejscu zamieszkania. Rząd pracuje nad zmianami w funkcjonowaniu domów pomocy społecznej

Rząd zapowiada odejście od opieki w dużych instytucjach na rzecz zapewnienia wsparcia w środowisku lokalnym, w miejscu zamieszkania – takie jest główne założenie „Strategii rozwoju usług społecznych”. Przede wszystkim zmieni się funkcja domów opieki społecznych. Planowany jest także rozwój mieszkalnictwa treningowego i wspomaganego, opieki wytchnieniowej, wsparcie asystencji osobistej osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. Deinstytucjonalizacja obejmie także pieczę zastępczą – przedstawiona niedawno ustawa zakłada ułatwienia w tworzeniu i funkcjonowaniu rodzin zastępczych oraz zakaz tworzenia nowych placówek wychowawczo-opiekuńczych.

Firma

Design thinking staje się kluczową strategią w pracy nad innowacjami. Tę metodę wdraża coraz więcej firm z różnych branż

Myślenie projektowe, czyli design thinking, polega na twórczym projektowaniu rozwiązań, usług czy produktów, które w centrum zainteresowania stawia potrzeby odbiorcy. Pięcioetapowy proces wymaga stworzenia zespołu projektowego, w skład którego wchodzą eksperci z różnych działów. Nowa metoda prac nad nowymi wdrożeniami w firmie pozwala zwiększyć zaangażowanie pracowników i maksymalnie wykorzystać ich potencjał twórczy. Design thinking na całym świecie jest już podstawową strategią wykorzystywaną w tworzeniu innowacji. Polska ciągle jeszcze dopiero poznaje jej możliwości.