Mówi: | Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji i CSR sieci Biedronka, juror w konkursie Piórko Silvia Pizzati, ilustratorka, laureatka konkursu „Piórko 2022. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” Jan Kołodyński, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka |
100 tys. zł trafi do ilustratorki nowej książki dla dzieci wybranej przez Biedronkę w konkursie Piórko. W sklepach sieci można usłyszeć fragmenty książki z głośników
Sieć sklepów Biedronka już po raz ósmy zorganizowała konkurs „Piórko” na najlepszą książkę dla dzieci. Rysunki do zwycięskiej książki o żabie Brerep wykona Silvia Pizzati, debiutująca ilustratorka, do której trafiła właśnie nagroda 100 tys. zł. Wydawnictwo za kilka tygodni trafi na sklepowe półki. Piórko to jedna z najważniejszych inicjatyw Biedronki promujących czytanie, nie tylko wśród najmłodszych. Kolejną jest rozpoczęty właśnie Tydzień Głośnego Czytania, w ramach którego do 5 października klienci robiący zakupy w placówkach Biedronki będą mogli wysłuchać z głośników fragmentów zwycięskiej książki w interpretacji Kamili Ryciak i Wiktora Zborowskiego.
– Konkurs Piórko jest przeznaczony dla debiutantów, czyli osób, które nie mają za sobą wcześniejszej przygody z pisaniem ani ilustrowaniem tekstów. Ale to nie oznacza, że nie są profesjonalistami. Często są to np. studenci Akademii Sztuk Pięknych, w trakcie studiów albo tuż po studiach, copywriterzy albo osoby, które mają do czynienia z grafiką użytkową – mówi agencji Newseria Lifestyle Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji i CSR sieci Biedronka, juror w konkursie Piórko.
Tegoroczna edycja Piórka odbyła się już po raz ósmy. Zgłosiło się do niej ponad 3 tys. początkujących pisarzy i ponad 4 tys. ilustratorów. W tej pierwszej kategorii zwyciężyła Sonia Miniewicz, autorka tekstu książki „Brerep”. Dołączyła do niej Silvia Pizzati – zwyciężczyni etapu ilustracyjnego.
– Poziom był bardzo wysoki, ale różnił się tym, że w tegorocznej edycji nadesłane prace były bardziej zróżnicowane. W poprzednich latach widzieliśmy pewną dominację konkretnych trendów ilustracyjnych, jak np. trend komiksowy czy tzw. kreska japońska. Natomiast w tym roku mieliśmy zgłoszenia, które przedstawiały bardzo różne podejścia i bardzo różne szkoły ilustracyjne – mówi Arkadiusz Mierzwa. – Finalnie zwyciężyła Silvia Maria Pizzati i mogę zdradzić zza kulis obrad jury, że to była praca kompletna, łącząca jurorów. Właściwie w jury nie było nikogo, komu się nie spodobała, od razu kupiliśmy to poczucie humoru.
Jak podkreśla laureatka tegorocznej edycji, cenne w pracy nad ilustracjami było to, że nikt nie narzucał stylu, w jakim powinny być utrzymane rysunki.
– Miałam wolność tworzenia, że tak naprawdę robiłam tę książkę dla wszystkich czytelników, ale po swojemu. Nie miałam jakiejś osoby nade mną, która dyktowała mi, jak coś ma wyglądać, tylko wszystko było przelane z serca – mówi Silvia Pizzati, która urodziła się w Mediolanie, ale wychowała w Polsce. – Wygrana w konkursie Piórko daje mi nadzieję na to, że moja kariera ilustratora się rozwinie.
– Tytułowa Brerep jest żabą, która jest również księżniczką. Żeby dowiedzieć się więcej, trzeba przeczytać książkę, do czego serdecznie zachęcam – mówi Silvia Pizzati. – Zachęciłabym też ilustratorów do wzięcia udziału w konkursie, żeby przeczytali tekst, zarejestrowali się, zaczęli szkicować i wysłali swoje prace, bo to jest najważniejsze, żeby po prostu to zrobić.
Ogłoszenie wyników ósmej edycji konkursu Piórko zainaugurowało również Tydzień Głośnego Czytania w sklepach sieci Biedronka. Do 5 października br. klienci podczas zakupów będą mogli posłuchać fragmentów nagrodzonej książki w interpretacji znanych i lubianych głosów: Kamili Ryciak oraz Wiktora Zborowskiego, który jest również jednym z jurorów konkursu Piórko. To już druga tego typu akcja.
Jak podkreślają przedstawiciele sieci handlowej, obie inicjatywy – zarówno konkurs Piórko, jak i Tydzień Głośnego Czytania – mają na celu popularyzować czytelnictwo wśród dzieci i zachęcać do wspólnego rodzinnego czytania wartościowych pozycji. Podobnie jak sprzedaż różnego typu wydawnictw, nie tylko dla dzieci. Jest to jeden z priorytetów działalności społecznej Biedronki.
Piórko to coroczny konkurs Biedronki skierowany do debiutujących autorów tekstów, których prace nie były nigdy dotąd publikowane. Ich zadaniem jest stworzenie książki dla dzieci w wieku 4–10 lat. Następnie wybierani są ilustratorzy. Zwycięska publikacja jest następnie wydawana w kilkudziesięciu tysiącach egzemplarzy i trafia do sprzedaży w sklepach sieci, które każdego dnia odwiedza ok. 4 mln Polaków. Ma więc szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
– Książki, które wydajemy w ramach konkursu Piórko, bardzo dobrze się sprzedają. W ramach dotychczasowych siedmiu edycji sprzedało się już ok. 420 tys. egzemplarzy. Po cichu liczymy, że tegoroczna edycja i nowa książka o tytule „Brerep” będzie jednym z większych hitów tej naszej serii wydawniczej – mówi Jan Kołodyński, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.
Od 2015 roku jurorzy konkursu Piórko przeczytali i obejrzeli już ponad 28 tys. nadesłanych prac. Najlepszym autorom tekstów i ilustratorom, którzy wraz z możliwością publikacji otrzymują nagrody finansowe w wysokości 100 tys. zł, Biedronka przekazała zaś łącznie 1,6 mln zł.
– Biedronka jest obecna w ponad 1,1 tys. miejscowości w Polsce, a w wielu z nich jest też jedynym miejscem oferującym dostęp do książek. Dlatego uważamy, że popularyzowanie czytelnictwa jest naszą misją, a nie ma na to lepszego sposobu niż zachęcanie do czytania dzieci i młodzieży – podkreśla Jan Kołodyński. – Jesteśmy zdeterminowani, aby ten konkurs odbywał się dalej, co roku.
– Warto wspierać talenty i warto wspierać czytelnictwo. To, co dzisiaj młode pokolenia przeczytają, to jest de facto to, co jutro będą umiały – dodaje Arkadiusz Mierzwa.
Zilustrowana przez Silvię Pizzati książka, której tekst napisała Sonia Miniewicz, trafi do sprzedaży w sklepach Biedronki 14 listopada br.
Czytaj także
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-12-12: Powodzie, susze i zanieczyszczenie rzek to największe zagrożenia wodne dla Polski. Brakuje specjalistów w tej dziedzinie
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.