Newsy

Netia chce być alternatywą dla ZAiKS. Operator zaoferował niższe opłaty za odtwarzanie muzyki w lokalach

2015-05-21  |  06:30
Mówi:Piotr Wierzbicki, kierownik produktu, Netia

Marcin Szybejko, właściciel studia fryzjerskiego La Como

  • MP4
  • Z obserwacji ZAiKS wynika, że coraz mniej firm unika opłat za odtwarzanie muzyki w lokalu. Zdarzają się przedsiębiorcy, którzy z muzyki rezygnują zupełnie, bo miesięczne koszty są zbyt wysokie. Netia ma pomysł, jak je obniżyć. Chce zaoferować przedsiębiorcom tanie pakiety z muzyką, za odtwarzanie których nie trzeba dodatkowo płacić. Miesięczne oszczędności mogą sięgać nawet 1 tys. zł.

    Nie odtwarzam muzyki w salonie ze względu na wysokie koszty, jakie trzeba ponieść z tytułu podpisania licencji. Dowiadywałem się, że są to koszty rzędu 500 zł miesięcznie, a w skali roku jest to 6 tys. zł. Nie żyję z puszczania muzyki, tylko z usługi fryzjerskiej. Muzyka jest tylko dodatkiem umilającym klientom pobyt w salonie. Gdyby to były mniejsze koszty, z chęcią puszczałbym muzykę – mówi Marcin Szybejko, właściciel studia fryzjerskiego La Como.

    Opłaty za prawa autorskie musi uiszczać każdy przedsiębiorca, który odtwarza publicznie muzykę, np. w salonie fryzjerskim, restauracji czy hotelu. Stawki te są bardzo zróżnicowane, zależą m.in. od typu przedsiębiorstwa, wielkości miasta, w którym się znajduje, i wielkości samego lokalu.

    Dla przykładu, opłata za odtwarzanie muzyki podczas meczu na stadionie mieszczącym 10 tys. osób wynosi 444,97 zł. Właściciel sklepu o powierzchni 10 tys. mkw. zapłaci 681,08 zł. Właściciel restauracji w Warszawie, która może pomieścić jednocześnie 100 osób, zapłaci za sam ZAIKS 352,80 zł miesięcznie. A to nie jedyne opłaty, bo w Polsce działa 15 organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, w tym cztery związane z zarządzaniem prawami związanymi z wykorzystywaniem muzyki. Dlatego łączne koszty stają się jeszcze wyższe. Na przykład restaurator po zsumowaniu wszystkich opłaty związanych z pozwoleniem na puszczenie muzyki w lokalu będzie musiał uiścić opłatę w wysokości 777,01 zł. To ponad 650 zł więcej niż koszt oferty Netii.

    „Muzyka dla Firm” jest to usługa dla wszystkich klientów Netii, którzy chcą publicznie oraz bez dodatkowych opłat odtworzyć muzykę w swoich lokalach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Wierzbicki, kierownik produktu w Netia. – Jest to muzyka na licencji royalty free – klient dostaje 10 predefiniowanych playlist, które zmieniają się co kwartał, urządzenie Set Top Box oraz możliwość odtwarzania utworów muzycznych w aplikacji online.

    Jak podkreśla, w Polsce powstaje rocznie ok. 300 tys. firm, kilkadziesiąt tysięcy stanowią lokale gastronomiczne, zakłady fryzjerskie czy kosmetyczne, więc baza potencjalnych klientów jest bardzo duża.

    Klienci są w stanie zaoszczędzić do 1 tys. zł miesięcznie dzięki usłudze „Muzyka dla Firm” – mówi Wierzbicki. – Cała usługa kosztuje w Netii 79,90 zł netto miesięcznie i w opłacie znajduje się urządzenie Set Top Box, znajduje się aplikacja online do odtwarzania muzyki oraz 10 predefiniowanych playlist, które zmieniają się co kwartał.

    Netia liczy więc, że na jej usługę jest w Polsce spore zapotrzebowanie, a rynek cały czas rośnie. Sam ZAiKS zebrał ponad pół mld zł – jak wynika ze sprawozdania finansowego organizacji za 2013 rok. Jednocześnie Stowarzyszenie podkreśla, że prowadzi przed sądami ok. 2 tys. procesów przeciwko firmom niepłacącym należnych zdaniem organizacji tantiem.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.