Mówi: | dr Ayça Akın |
Firma: | Antalya Belek University |
Połączenie lekcji muzyki i matematyki może wpłynąć na postępy w nauce. Dzieci łatwiej przyswajają podstawowe pojęcia i rozumienie arytmetyki
Muzyka może pomóc w nauce matematyki, zwłaszcza w początkowych etapach edukacji. Do takiego wniosku doszli tureccy naukowcy, którzy dokonali metaanalizy publikacji na ten temat z okresu ostatnich niemal 50 lat. Najlepsze rezultaty przynosi włączenie elementów edukacji muzycznej do lekcji matematyki, ale efekty widać także po uczniach, którzy uczestniczyli w równolegle prowadzonych zajęciach muzycznych lub uczyli się gry na instrumencie. Zdaniem naukowców to może być wskazówka, jak wspomagać dzieci w nauce trudnej i często nielubianej matematyki, szczególnie pojęć arytmetyki.
Wcześniejsze badania wykazały, że uzdolnione muzycznie dzieci wykazują też zdolności matematyczne. Nie było jednak wiadomo, czy istnieje związek między nauką muzyki a rozwojem umiejętności matematycznych.
– Poddałam analizie trzy różne czynności muzyczne. Pierwsze stanowiły standardowe lekcje, w ramach których dzieci uczą się percepcji muzycznej i słuchają muzyki, śpiewają, klaszczą itd. W ramach drugiego rodzaju czynności dzieci uczą się grać na instrumencie muzycznym indywidualnie i w grupie. W trzecim rodzaju czynności muzyka była istotnym elementem zajęć z matematyki – mówi agencji Newseria Innowacje Ayça Akın, adiunktka na Wydziale Inżynierii Antalya Belek University
Analizie zostały poddane artykuły badawcze poświęcone omawianej tematyce z lat 1975–2022. Badanie objęło 55 artykułów z całego świata i analizę danych prawie 78 tys. uczniów od wieku przedszkolnego do poziomu licencjata. Autorzy wszystkich analizowanych publikacji badali uczniów pod kątem umiejętności matematycznych przed wprowadzeniem aktywności muzycznych i po nich. Wyniki zostały porównane z grupą kontrolną, która nie uczestniczyła w zajęciach muzyki.
Najlepiej wypadli ci uczniowie, którzy brali udział w zintegrowanych lekcjach. Dzięki wprowadzeniu elementów muzycznych do edukacji matematycznej niemal trzy czwarte z nich uzyskiwało o wiele lepsze wyniki w miarę upływu czasu. Nieco gorsze były efekty związane z nauką gry na instrumencie – 69 proc. spośród uczestników tych zajęć poprawiło swoje zdolności matematyczne w sposób umiarkowany. Natomiast 58 proc. osób, które brały udział w zajęciach z kompozycji wokalnych w ramach ogólnych zajęć muzycznych, odnotowało niewielkie lub umiarkowane postępy w nauce matematyki.
Największe efekty, szczególnie w przyswajaniu arytmetyki i podstawowych pojęć matematycznych, zaobserwowano u młodszych dzieci.
– Matematyka i muzyka mają ze sobą wiele wspólnego: wymagają abstrakcyjnego rozumowania, myślenia liczbowego i korzystania z zapisów symbolicznych. Pojęcia matematyczne, takie jak wzory, szeregowanie, symetria, liczby, wskaźniki, ułamki, dzielenie oraz koncepcja całości i części, są istotne zarówno w matematyce, jak i w muzyce. Analogicznie każdy zapis muzyczny, taki jak tempo, rytm, melodie oraz harmonizowanie, można przedstawić matematycznie, a elementy te są związane z normami matematycznymi, takimi jak liczby i działania oraz statystyka i prawdopodobieństwo. Skomplikowane koncepcje muzyczne stają się przejrzyste i zrozumiałe dzięki wykorzystaniu technik matematycznych – wyjaśnia Ayça Akın.
Najważniejszym wnioskiem płynącym z badań jest odkrycie ścisłego związku między wprowadzeniem elementów muzyki do lekcji matematyki a pozytywnymi zmianami w nauce tego drugiego przedmiotu. Zintegrowane zajęcia pomagają uczniom budować powiązania między obiema dziedzinami. Poza tym takie lekcje są dla dzieci przyjemniejsze i bardziej angażujące niż tradycyjne, dzięki czemu mogą złagodzić stres związany z nauką matematyki.
– Postulujemy włączenie tego zagadnienia do programu nauczania. Zintegrowane lekcje można wykorzystać na przykład do zwrócenia uwagi na związek pomiędzy nutami a ułamkami. Pozwala to dzieciom nie tylko zrozumieć pojęcia matematyczne, ale także dostrzec związek między matematyką a muzyką, co zapewnia bogatsze i bardziej motywujące środowisko nauczania. Nie musi się to wiązać z dużymi nakładami finansowymi. Nauczyciel musi tylko zorganizować zestaw instrumentów rytmicznych, z których wiele mogą wykonać sami uczniowie. Mogą się przydać plansze lub plakaty przedstawiające instrumenty muzyczne, odtwarzacz płyt CD lub filmy wideo z muzyką odtwarzane na przykład z YouTube’a lub innych mediów społecznościowych – podkreśla badaczka z Antalya Belek Üniversitesi.
Wprowadzenie muzyki do lekcji matematyki wpisuje się w koncepcję edukacji STEAM opierającej się na takich filarach jak nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka. Ważnym projektem, który miał zaprezentować, w jaki sposób szkoły mogą wykorzystać muzykę w nauczaniu przedmiotów ścisłych, był iMuSciCA finansowany z programu Horyzont 2020. W efekcie prac zespołu koordynowanego przez Athena Research and Innovation Centre powstał internetowy zbiór zasobów oraz pakiet narzędzi i usług programowych, które nauczyciele mogą wykorzystywać na lekcjach matematyki czy fizyki. Jedną z możliwości jest skorzystanie z technologii generowania i przetwarzania muzyki w celu stosowania i interpretacji powiązanych z tym zasad matematycznych czy fizycznych. Przykładowo, tłumacząc teorię fal, nauczyciel może zadać uczniom zaprojektowanie instrumentu strunowego. Eksperymentowanie z jego wielkością, grubością, materiałem, z jakiego wykonane są struny, pozwoli uczniom sprawdzić, w jaki sposób te zmiany będą wpływać na właściwości dźwięku.
Czytaj także
- 2025-06-16: Dostępność antykoncepcji awaryjnej wzrosła, ale wiedza o niej nadal jest niewystarczająca. To w Polsce wciąż temat tabu
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-09: Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-12: W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.