Mówi: | mgr inż. Paweł Nowak |
Funkcja: | właściciel |
Firma: | APB |
Nowy pas w Modlinie ma wytrzymać 40 lat. Użyto odpowiedniej technologii i kruszyw
Spółka APB, która nadzorowała remont drogi startowej na lotnisku w Modlinie zapewnia, że pas wytrzyma aż 40 lat, bo tym razem użyto odpowiednich kruszyw, które nie będą powodować uszkodzeń nawierzchni. Dzięki dobremu przygotowaniu technicznemu, m.in. sprowadzeniu wydajnych maszyn, udało się zbudować nową nawierzchnię w ciągu zaledwie dwóch miesięcy, dotrzymując wszystkich procedur.
– Wcześniejsze kruszywa pomarglowe powodowały uszkodzenia nawierzchni, odpryski i powierzchniowe łuszczenie. Natomiast wykonawca przedłożył nam nową receptę, która została pozytywnie zaopiniowana przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych i dopuszczona przez nas do realizacji. Użyte przez nas kruszywa i technologia pozwoliła na to, żebyśmy ten pas wykonali w sposób prawidłowy – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria mgr inż. Paweł Nowak, właściciel firmy APB, który nadzorował remont pasa.
Lotnisko w Modlinie w grudniu zostało zamknięte dla dużych samolotów, w tym maszyn używanych przez linie Ryanair i Wizz Air, latających z tego portu lotniczego. Powodem były złuszczenia betonowych fragmentów nawierzchni drogi startowej, które stwarzały zagrożenie dla ruchu lotniczego. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał całkowitą wymianę nawierzchni na mierzących łącznie kilometr fragmentach.
Ze względu na długą zimę prace przy nowej drodze startowej ruszyły dopiero w połowie kwietnia. Nowak zapewnia jednak, że pomimo krótkiego czasu wszystkie procedury zostały dotrzymane.
– To, że wykonaliśmy pas w tak krótkim czasie, było możliwe dzięki temu, że wykonawca tym razem był lepiej przygotowany do tych robót sprzętowo. Sprowadzono wytwórnie betonu o wydajności 250 m3 na godzinę, która pozwoliła na wyprodukowanie betonu pod użyty sprzęt. Tutaj mieliśmy zastosowany sprzęt w module 15-metrowym, także maszyny, które to układały – praktycznie ułożenie jednego pasa długości 540 metrów trwało 10 godzin – wyjaśnia techniczne szczegóły Paweł Nowak.
Dzięki zastosowaniu maszyn układających nawierzchnię o szerokości 15 metrów cała droga startowa składa się z trzech pasów. Łączna szerokość drogi to 45 metrów. Dzięki zmniejszeniu liczby łączeń pasów do dwóch nawierzchnia będzie bardziej wytrzymała.
Istotne dla wytrzymałości pasa są zastosowane kruszywa. Nowak podkreśla, że podczas remontu pasa przed uruchomieniem lotniska w Modlinie dla ruchu cywilnego w lipcu 2012 r. podstawowym błędem były właśnie złe surowce. Tym razem są to kruszywa granitowe stosowane powszechnie na lotniskach, nie nasiąkające wodą i nie powodujące uszkodzeń nawierzchni. Nowak podkreśla, że dzięki prawidłowym materiałom oraz dotrzymaniu wszystkich procedur nowy pas powinien wytrzymać nawet 40 lat. Mimo to co roku należy wykonywać przeglądy – tego wymaga prawo budowlane.
– 40 lat – taki się zakłada czas przy budowie tego rodzaju obiektów z nawierzchni betonowej. Wszystko zostało dotrzymane, także ta nawierzchnia powinna ten okres zapewnić – przewiduje Nowak.
Firma APB nadzorowała inwestycję przez 24 godziny na dobę. Dzięki temu gwarantuje, że wszystko przebiegło zgodnie ze sztuką inżynierską.
Przed zamknięciem lotniska w Modlinie dla dużych samolotów korzystały z niego dwie niskokosztowe linie lotnicze – irlandzki Ryanair i węgierski Wizz Air, który miał w podwarszawskim porcie lotniczym jedną ze swoich baz. Od grudnia obydwaj przewoźnicy korzystają z Lotniska Chopina.
Władze portu lotniczego w Modlinie chcą ponownie przyjmować większe samoloty już od 1 lipca. Ryanair zapowiada, że zostanie na głównym warszawskim lotnisku do 2 września, a Wizz Air – do 26 października. Terminy te ulegały już jednak wielokrotnym zmianom.
Czytaj także
- 2025-02-03: Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
- 2025-01-13: Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
Prace nad pakietami deregulacyjnymi trwają. Biznes liczy na ich sprawne przeprocesowanie, ale i tak nie spodziewa się, żeby pierwsze efekty były widoczne przed jesienią. Dziś przedsiębiorcy 40 proc. swojego czasu spędzają na wypełnianiu różnego typu wymagań, a dodatkowo wstrzymują się z inwestycjami ze względu na niestabilność prawa. Zdaniem przedsiębiorców deregulacja to krok w dobrym kierunku, który pozwoli na przesunięcie zamrożonych w bankach pieniędzy na inwestycje i zwiększy konkurencyjność polskich firm.
Ochrona środowiska
Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać

Aktualizacja programu Czyste Powietrze, która wystartowała 31 marca br., przyniosła m.in. uszczelnienie zasad finansowania oraz zwiększenie monitoringu wykonawców. – Obecna edycja programu jest najbardziej wymagająca ze wszystkich, jakie do tej pory realizowaliśmy – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus ONE. Wiele firm nie było w stanie się odpowiednio przygotować do zmian i teraz wstrzymały pozyskiwanie nowych klientów. Grupa Columbus ma ambicję, by konsolidować ten bardzo rozdrobniony rynek.
Handel
Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online

Badanie odzieży i bielizny zakupionych na dwóch azjatyckich platformach wykazało obecność w części z nich niebezpiecznych związków w niepokojących stężeniach – wynika z Raportu Federacji Konsumentów. Podobne produkty mogą się jednak również znajdować na polskich czy międzynarodowych platformach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.