Newsy

M. Korolec: potrzebny nowy dialog między przedsiębiorcami a administracją

2015-05-13  |  06:50
Mówi:Marcin Korolec
Funkcja:wiceminister środowiska
Firma:pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej
  • MP4
  • Dialog między biznesem a administracją jest kluczowy w procesie tworzenia prawa na poziomie krajowym, europejskim i światowym. Nie wystarczy jednak zgłaszanie postulatów. Potrzebna jest precyzyjna informacja i wskazówki od firm co do ich oczekiwań – mówi Marcin Korolec, wiceminister środowiska i pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej. Ma to istotne znaczenie również dla nowej perspektywy unijnej.

    Ponad 80 mld euro do wydania w latach 2014-2020 motywuje do współpracy firmy i administrację. Tym bardziej że będzie to prawdopodobnie ostatni tak poważny zastrzyk pieniędzy z unijnej kasy. Dialog pomiędzy dwoma stronami jest jednak potrzebny również do tworzenia nowego prawa.

    W obecnej rzeczywistości gospodarczej potrzeba kształtowania poprawnego dialogu pomiędzy przedsiębiorcami a organami administracji jest kwestią oczywistą.

    Jest potrzeba ukształtowania tego dialogu w sposób nowy. Kiedyś mieliśmy do czynienia z taką kulturą współpracy, że przychodził jakiś biznesmen do administracji i mówił: „Wiecie, rozumiecie, zróbcie, żeby było dobrze”. Dzisiaj sprawy są bardziej skomplikowane i trzeba ze strony biznesu precyzyjnej analizy tego, co jest możliwe, w jakim czasie i w jakich parametrach – mówi agencji Newseria Marcin Korolec, wiceminister środowiska i pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej.

    Ma to szczególne znaczenie przy tworzeniu nowego prawa, ponieważ to proces złożony, w którym uczestniczy wiele podmiotów. To z kolei wymusza konieczność prowadzenia precyzyjnego dialogu pomiędzy wszystkimi uczestniczącymi w nim jednostkami, a także szczegółowego określenia obowiązujących zasad.

    Niezwykle istotny jest dialog bieżący, ale precyzyjny, dotyczący tego, co możliwe do osiągnięcia, co jest prawdziwym wyzwaniem i na czym administracja powinna się skupić. Uczymy się tego powoli, ale mam nadzieję, że będzie to dobrze funkcjonowało w przyszłości – uważa Marcin Korolec.

    O tym, jak duże ma to znaczenie, świadczą chociażby podejmowane decyzje w zakresie polityki klimatycznej UE. Przemysł europejski przestrzega przed zbyt ambitnymi celami dotyczącymi redukcji emisji dwutlenku węgla, które mogłyby doprowadzić do tego, że zakłady przemysłowe przenosiłyby się za granicę, gdzie wymogi środowiskowe są mniej restrykcyjne.

    Dobry dialog na linii przedsiębiorcy – administracja przyda się również przy projektach w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jak podkreśla Marcin Korolec, tego typu współpracy też dopiero się uczymy. Realizowanych w ten sposób projektów jest jeszcze niewiele, więc i doświadczenie obu stron jest małe, ale w kolejnych latach – dzięki wsparciu UE – PPP będzie zyskiwać na znaczeniu.

    Z opublikowanego pod koniec ubiegłego roku raportu Biura Analiz Sejmowych wynika, że jedną z barier rozwoju PPP w Polsce jest brak prawidłowych relacji między podmiotami publicznymi a prywatnymi. Po stronie sektora prywatnego zasadniczą obawą przed zaangażowaniem w PPP jest – poza ryzykiem finansowym i skomplikowanymi przepisami – brak wykształcenia dobrych praktyk tej współpracy. Coraz więcej firm jest jednak zainteresowanych tą formułą współpracy. Eksperci przewidują, że liczba skutecznie zawartych umów PPP będzie rosła o ok. 30-40 rocznie, szczególnie w ostatnich latach nowej perspektywy. Według danych Ministerstwa Gospodarki dziś w ramach PPP realizowanych jest 81 umów, a kolejne 128 ma status pomysłu lub projektu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Handel

    Poczta Polska z tradycyjnego operatora pocztowego przestawia się na obsługę e-handlu. Za 5 lat usługi paczkowe i kurierskie mają stanowić dużą część jej przychodów

    Polska to jeden z najszybciej rosnących rynków e-commerce, co pociąga za sobą równie dynamiczny wzrost rynku przesyłek. Według szacunków Poczty Polskiej w 2023 roku jego wartość wzrośnie prawie dwukrotnie do poziomu 12 mld zł, a operatorzy obsłużą już ok. 850 mln paczek. Spółka chce być beneficjentem tego wzrostu i z tradycyjnego operatora pocztowego przestawić się na obsługę e-commerce. Stąd zwiększone inwestycje, m.in. w rozwój sieci Odbiór w Punkcie, własną sieć samoobsługowych automatów paczkowych i budowę nowych hubów logistycznych.

    Ochrona środowiska

    PGE oddaje do użytku największą inwestycję przemysłową od 1989 roku. Nowe bloki Elektrowni Opole zaopatrzą w energię 4 mln polskich gospodarstw

    To największa w Polsce inwestycja przemysłowa od 30 lat. Dla PGE Polskiej Grupy Energetycznej jest to zarazem ostatnia inwestycja w źródła oparte na węglu kamiennym. W Elektrowni Opole oddano właśnie do użytkowania drugi nowy blok na węgiel – oba mają łącznie 1 800 MW mocy, a koszt ich budowy wyniósł blisko 11,6 mld zł brutto. Bloki zostały wybudowane w nowoczesnej technologii, dzięki czemu będą emitować o 20–30 proc. mniej dwutlenku węgla niż bloki starszej generacji i zaopatrzą w energię elektryczną około 4 mln gospodarstw domowych w Polsce.

    Edukacja

    Średnio co trzeci pacjent czuje się traktowany przedmiotowo. Lekarze już na studiach powinni się uczyć prawidłowej komunikacji z pacjentem

    Średnio co trzeci pacjent uważa, że jego zdanie ani sytuacja życiowa nie zostały w szpitalu wzięte pod uwagę w decyzjach odnośnie do leczenia. Polscy pacjenci czują się traktowani dość przedmiotowo, ale z drugiej strony i tak kontakty z lekarzami i personelem medycznym oceniają jako jeden z największych pozytywów polskiej służby zdrowia – wynika z badań przeprowadzonych przez Siemens Healthineers. Eksperci oceniają, że dobra komunikacja pomiędzy lekarzem a pacjentem warunkuje cały późniejszy proces leczenia, dlatego nacisk na kompetencje miękkie powinno się kłaść już na etapie kształcenia personelu medycznego.

    Handel

    Międzynarodowy koncern produkujący środki czystości i kosmetyki da drugie życie plastikowym odpadom wyrzucanym na plażach. Będą powstawać z nich butelki szamponu

    Według Komisji Europejskiej tworzywa sztuczne stanowią dziś blisko 80 proc. odpadów w morzach i oceanach. Każdego roku trafia do nich ok. 8 mln ton plastiku, co odpowiada ciężarówce śmieci wrzucanych do morza co minutę – podaje Fundacja Ellen MacArthur. W działania na rzecz ochrony mórz i oceanów przed zalewem plastiku w coraz większym stopniu angażuje się także globalny biznes. Koncern Procter & Gamble wprowadza właśnie do polskich sklepów szampon Head & Shoulders w butelkach, które składają się w 20 proc. z przetworzonych odpadów zebranych z plaż. Przy sprzedaży równej 1 mld produktów rocznie każda wprowadzona przez koncern zmiana ma wpływ na otoczenie.