Newsy

Afera podsłuchowa zdominowała media w czerwcu. „Wprost” zdecydowanym liderem cytowań

2014-07-24  |  06:30

Ujawnienie podsłuchanych rozmów członków administracji państwa dało „Wprostowi” zdecydowane pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów w czerwcu. Tygodnik był cytowany prawie pięciokrotnie częściej od drugiej w rankingu „Gazety Wyborczej”. Publikacje „Wprostu” przywoływali nie tylko inni dziennikarze i politycy, lecz nawet językoznawcy.

Nagrania i związane z nimi publikacje tygodnika „Wprost” zdeterminowały cały obraz czerwca, jeżeli chodzi o cytowalność i opiniotwórczość mediów w Polsce. Jest to sytuacja bez precedensu w całej 10-letniej historii raportu „Najbardziej opiniotwórcze media” w Polsce, bo dysproporcja pomiędzy cytowalnością gazety „Wprost” a pozostałych mediów w innych środkach przekazu jest ogromna – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Łukasz Jadaś z Instytutu Monitorowania Mediów.

Zgodnie z raportem IMM „Wprost” miał w czerwcu 3581 cytowań w innych mediach, a 106 miała strona internetowa tygodnika. To znacznie więcej niż „Gazeta Wyborcza”, która była druga w rankingu „Najbardziej opiniotwórczych mediów”, ale zdobyła tylko 752 cytowania.

Dzięki aferze podsłuchowej skorzystał nie tylko „Wprost”, lecz także cały rynek mediów. Wzrosła bowiem ogólna liczba cytowań. „Rzeczpospolita”, która była liderem rankingu w maju, miała wówczas nieco ponad 514 cytowań. „Wprost” zdobył w maju nieco ponad 112 cytowań i był dopiero ósmy wśród najbardziej opiniotwórczych mediów.

Afera taśmowa była analizowana pod wieloma różnymi kątami i wywoływała zainteresowanie nie tylko wśród polityków, dziennikarzy, lecz także wśród prawników, publicystów czy nawet językoznawców, którzy komentowali wypowiedzi upublicznione przez tygodnik – analizuje Jadaś.

W rankingu periodyków „Wprost” zdecydowanie pokonał kolejne tygodniki – „Newsweek” (162 cytowania, ponad 23-krotnie mniej niż „Wprost”) i „wSieci” (63 cytowania).

Wśród tytułów prasowych na kolejnych miejscach za „Wprostem” znalazły się „Gazeta Wyborcza” oraz „Rzeczpospolita”, która utrzymała zbliżoną liczbę cytowań w porównaniu z majem (497 w czerwcu). Liderem rankingu wśród stacji telewizyjnych zdecydowanie były te z grupy TVN – kanał informacyjny TVN24 zdobył w czerwcu 216 cytowań, a kanał TVN ‒ 103 cytowania. 65 cytowań zyskał portal internetowy tvn24.pl.

Komercyjne stacje radiowe zdecydowanie pokonały w liczbie cytowań stacje publiczne. Inne media najczęściej przywoływały RMF FM (322 cytowania), Radio ZET (92) i TOK FM (68).

Do pobrania

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego

Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska​ proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.

Handel

Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.

Nauka

Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej​ odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.