Mówi: | Monika Tomsia |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
IMM: W lutym najczęściej cytowano „Gazetę Wyborczą”. W mediach dominowała tematy dotyczące polityki
Najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce była w lutym „Gazeta Wyborcza” – wynika z najnowszego rankingu Instytutu Monitorowania Mediów. Na podium znalazły się jeszcze „Rzeczpospolita” i Radio RMF FM. W polskich mediach koncentrowano się w tym czasie na doniesieniach ze Wschodu, relacjach wyborczych oraz podsłuchach z MSW.
W lutym na „Gazetę Wyborczą” powoływano się 628 razy, na „Rzeczpospolitą” – 402 razy, zaś RMF FM cytowano 283 razy. Dalsze miejsca zajęły tygodnik „Wprost”, stacja TVN24, radio TOK FM i „Dziennik Gazeta Prawna”.
– Najczęściej poruszanymi tematami w lutym były tematy polityczne, m.in. afera podsłuchowa w MSW, stosunki polsko-rosyjskie, sytuacja na Ukrainie, kwestia obronności Polski, konwencje wyborcze i kandydaci na prezydenta Polski – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Monika Tomsia z Instytutu Monitorowania Mediów.
W mediach często pojawiał się również temat Kamila Durczoka i afery opisanej przez „Wprost”. Jednak nie było to na tyle często komentowane, by zapewnić tygodnikowi pierwsze miejsce w rankingu.
– „Wprost” uzyskał około 200 cytowań, natomiast „Gazeta Wyborcza”, która znalazła się na pierwszym miejscu, miała trzykrotnie wyższy wynik, bo około 600 cytowań – informuje Monika Tomsia. – „Wprost” natomiast uplasował się na pierwszym miejscu w rankingu najbardziej opiniotwórczych tygodników lutego. Na drugim znalazł się „Newsweek”.
Na „Newsweeka” powoływano się 105 razy, a na „Politykę” – 63. W rankingu miesięczników liderem był „Forbes”, który w lutym opublikował coroczny ranking najbogatszych Polaków. Miesięcznik cytowano 29 razy, kolejne tytuły w zestawieniu, czyli „Playboya” i „Twój Styl”, miały odpowiednio osiem i sześć cytowań.
– Spośród stacji radiowych pierwsze miejsca w rankingach utrzymała stacja RMF FM, która uzyskała niemal 300 cytowań. W rankingu telewizyjnym zwyciężył TVN24 – około 200 cytatów i TVN – około 100 cytatów – mówi przedstawicielka Instytutu Monitorowania Mediów. – Najbardziej opiniotwórczym portalem internetowym został Onet.pl, który wyprzedził SportoweFakty.pl i TVN24.pl. W zestawieniu mediów regionalnych najczęściej powoływano się na „Dziennik Polski” i Radio Merkury.
W rankingu stacji telewizyjnych obok dwóch kanałów TVN-u na podium znalazła się również cytowana 82 razy TVP Info. Wśród stacji radiowych kolejne za RMF FM miejsca zajęły TOK FM, na który powoływano się 175 razy, oraz Radio Zet, które cytowano 112 razy.
– W rankingu mediów ekonomicznych prym wiedzie „Dziennik Gazeta Prawna” – podkreśla Monika Tomsia. – Uzyskał on około 170 cytowań, wyprzedzając dwukrotnie „Puls Biznesu”, który uzyskał ich około 80. Natomiast w kategorii najbardziej opiniotwórczych mediów biznesowych spośród portali prowadzi Bankier.pl, który cytowany był około 50 razy.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-07-14: Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-04-30: W Centralnym Rejestrze Umów znajdą się wydatki publiczne powyżej 10 tys. zł. Z powodu tak wysokiego progu wiele umów pozostanie niejawnych
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-07: Księża zgłaszają duże poczucie zagrożenia. Połowa badanych doświadczyła agresji w ostatnim roku
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.