Mówi: | Łukasz Jadaś |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
IMM: „Wprost” wciąż najczęściej cytowanym medium w sierpniu
„Wprost” pozostał w sierpniu najczęściej cytowanym medium, ale jego przewaga nad „Gazetą Wyborczą” i „Rzeczpospolitą” jest już coraz mniejsza. Liczbę cytowań zwiększyła publikacja dotycząca wycieku tajnego aneksu raport ws. WSI. Nie milkną też echa afery taśmowej, którą media wciąż chętnie się interesują.
‒ W sierpniu w rankingu Instytutu Monitorowania Mediów dotyczącym najczęściej cytowanych mediów w Polsce ponownie całą czołówkę zajęła prasa. Najczęściej cytowanym medium sierpnia był tygodnik „Wprost”, który zdobył ok. 530 cytowań. Na kolejnych miejscach znalazły się jak przed miesiącem „Rzeczpospolita” oraz „Gazeta Wyborcza” – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Jadaś z Instytutu Monitorowania Mediów. ‒ Sezon wakacyjny spowodował, że skala cytowań była odrobinę mniejsza niż w miesiącach poprzednich.
„Wprost” zyskał w sierpniu 529 cytowań, a kolejne dzienniki odpowiednio 483 i 428. Te trzy tytuły zdecydowanie zdominowały rynek w Polsce, bo czwarte najczęściej cytowane medium „Dziennik Gazeta Prawna” zyskało jedynie 186 cytowań. „Wprost” stracił jednak znacznie w porównaniu z lipcem, bo wtedy inne media powoływały się na niego niemal 1000 razy. Odpowiednio ok. 200 i ok. 150 cytowań mniej niż w lipcu odnotowały też „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza”.
‒ Za cytowalność „Wprostu” i za ponad 500 powołań odpowiada głównie materiał na temat wycieku tajnego aneksu do raportu na temat likwidacji Wojskowych Służb Informacyjnych – podkreśla Jadaś.
W mediach cały czas opisywana jest też afera taśmowa.
Najczęściej cytowaną stacją telewizyjną w sierpniu był TVN24. Na kolejnych miejscach znalazły się TVP Info oraz TVN24 BiŚ. Z uwagi na wakacyjną przerwę w pracach Sejmu zdecydowanie najważniejszym tematem był konflikt na Ukrainie, dlatego ranking cytowań zdominowały stacje informacyjne zajmujące się tymi wydarzeniami.
Z kolei wśród stacji radiowych najczęściej media powoływały się na TOK FM, RMF FM i Radio ZET. Dwie pierwsze stacje zamieniły się kolejnością w porównaniu z lipcem, ale liczba cytowań była na zbliżonym poziomie (odpowiednio 69 i 60).
‒ Najczęściej cytowanym portalem internetowym sierpnia był Onet.pl. Na kolejnym miejscu znalazł się TVN24.pl oraz serwis branżowy SportoweFakty.pl. W przypadku portali wątkiem, który przewijał się jako jeden z najczęstszych, był wyścig kolarski Tour de Pologne. To portale internetowe informowały o wynikach jako pierwsze, dlatego też inne media bardzo chętnie korzystały z ich zasobów – wyjaśnia Jadaś.
Dodaje, że liczbę powołań na Onet.pl zwiększył opublikowany przez ten portal wywiad z Krzysztofem Piesiewiczem. Na kolejnych miejscach wśród portali znalazły się Gazeta.pl oraz Natemat.pl.
Spośród mediów biznesowych prym w sierpniu wiódł „Puls Biznesu” dzięki artykułowi na temat rosnącej liczby urodzeń w Polsce. Na drugim miejscu znalazł się „Forbes”, a na trzecim Money.pl i TVN24 BiŚ, które zyskały tyle samo cytowań. Wśród tygodników, poza „Wprostem”, często cytowane były „Do Rzeczy” oraz „Newsweek”, a wśród miesięczników „Twój Styl” i „Pani”.
Zdecydowanie najbardziej opiniotwórcze pozostają jednak media drukowane, bo w pierwszej dziesiątce w sierpniu znalazły się tylko jedna telewizja (TVN24), jeden portal (Onet.pl) i jedna stacja radiowa (TOK FM).
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-07-14: Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-04-30: W Centralnym Rejestrze Umów znajdą się wydatki publiczne powyżej 10 tys. zł. Z powodu tak wysokiego progu wiele umów pozostanie niejawnych
- 2025-04-07: Księża zgłaszają duże poczucie zagrożenia. Połowa badanych doświadczyła agresji w ostatnim roku
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-05-20: Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.