Mówi: | Andrzej Siezieniewski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polskie Radio S.A. |
Kłopoty finansowe blokują cyfryzację Polskiego Radia
Cyfryzacja Polskiego Radia mogłaby się rozpocząć jeszcze w tym roku. Nadawca już rok temu był przygotowany do tego procesu, który jednak tuż przed Euro 2012 został zawieszony. Start projektu blokuje brak środków finansowych. Nadawca obawia się również kosztów związanych z równoległym nadawaniem sygnału analogowego i cyfrowego.
Oferta pierwszego multipleksu zakłada uruchomienie 12 kanałów cyfrowych. Cześć z nich zajmowałyby kanały Polskiego Radia, dwa – rozgłośnie regionalne, a pozostałe rozdzielone byłyby w trakcie konkursu.
– Na początku 2012 roku uzyskaliśmy wszelkie wymagane prawem zezwolenia na to, żeby czuć się gospodarzem pierwszego multipleksu radiowego. Od tego czasu tylko udoskonaliliśmy naszą ofertę – przypomina prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski.
Pierwszy multipleks radiowy ma obejmować 12 kanałów – 2 regionalne i 10 ogólnopolskich. Władze Polskiego Radia są jednak zmuszone ograniczyć inwestycje ze względu na trudną sytuację finansową publicznego nadawcy.
– Traktujemy ten projekt jako projekt oddzielny od tego, co robimy na codzień. Ponieważ sytuacja finansowa nie jest najlepsza od wielu lat i poziom poboru abonamentu nie daje nam gwarancji możliwości sfinansowania dodatkowych projektów z pieniędzy, które otrzymujemy, w związku z czym to jest dzisiaj główny problem, jak sfinansować projekt, którego realizacja praktycznie mogłaby się rozpocząć jeszcze w tym roku – tłumaczy Andrzej Siezieniewski.
Władze Polskiego Radia obawiają się sytuacji, w której stacje będą musiały nadawać równolegle w starym i nowym systemie, tak jak teraz ma to miejsce w przypadku stacji telewizyjnych.
– Przez pewien czas radio musiałoby nadawać symultanicznie program analogowy i program cyfrowy. Jaki czas? W tej chwili trudno powiedzieć, myślę, że nie mniej niż trzy lata. Zatem na minimum trzy lata musimy mieć zapewnione oddzielne, odrębne finansowanie projektu emisji cyfrowej – podkreśla Andrzej Siezieniewski.
Dodaje, że w Polsce nie istnieje jeszcze rynek cyfrowych odbiorników radiowych. Powstanie on jednak dopiero wtedy, gdy możliwe będzie odbieranie sygnału cyfrowego.
– Musi najpierw powstać oferta, ona musi istnieć jakiś czas w przestrzeni i sukcesywnie przyrastać. Zakładając, że państwo będzie sprzyjało tworzeniu również rynku odbiorników cyfrowych, ta praktyka stanie się dominująca. Po pewnym okresie, myślę 3-4 lat, można będzie doprowadzić do wyłączenia sygnału analogowego i przejścia już tylko i wyłącznie na sygnał cyfrowy – mówi Andrzej Siezieniewski.
Podobnie proces cyfryzacji czeka nadawców w krajach Europy Zachodniej. Uruchomianie multipleksów już rozpoczęło się w państwach skandynawskich, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech i Szwajcarii.
Czytaj także
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-18: Sebastian Wątroba: Uwielbiamy wakacje nad Bałtykiem. Aby spędzić je pod palmami, wcale nie musimy wyjeżdżać do ciepłych krajów, wystarczy przyjechać do Międzyzdrojów
- 2024-07-16: Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-25: Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
- 2024-07-11: Komornicy sądowi jako pierwsi wprowadzają system e-Doręczeń. Docelowo dostęp do wszystkich postępowań komorniczych ma być cyfrowy
- 2024-07-08: Klaudia Carlos: Nigdzie nie ma takiego piasku złocistego jak nad Bałtykiem. Mam tam swoje ulubione miejsca, ale lubię też poszukiwać nowych
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
Wciąż nie milkną echa po publikacji raportu byłego premiera Włoch i eksszefa Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego konkurencyjności UE. Zdaniem byłego komisarza UE ds. budżetu Janusza Lewandowskiego jest to wyzwanie, ale i szansa dla zbliżającej się polskiej prezydencji w UE na zwiększenie środków na inwestycje w nowym budżecie UE na lata 2028–2034, zwłaszcza w obliczu nominowania Polaka Piotra Serafina na komisarza do spraw budżetowych.
Konsument
Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
Już 97 proc. Polaków deklaruje, że segreguje odpady – wynika z badania SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton. To o 5 pkt proc. więcej niż w 2023 roku. Rośnie również świadomość dotycząca recyklingu kartonów do płynnej żywności, a 58 proc. osób deklaruje, że prawidłowo wyrzuca je do żółtego pojemnika. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości co do tego, jak segregować poszczególne odpady do konkretnych pojemników. – Frakcje z poszczególnych pojemników są niekiedy zanieczyszczone innymi odpadami, co utrudnia proces sortowania i obniża jakość surowca do recyklingu – ocenia Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.
Konsument
Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
Smartfony, monitory komputera, telewizory podłączone do sieci lub konsoli do gier mogą negatywnie wpływać na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne – twierdzą lekarze. Dodatkowo nadużywanie elektronicznych gadżetów może niekorzystnie wpływać na nawyki żywieniowe. Między innymi z tego powodu coraz więcej mówi się o potrzebie higieny cyfrowej. Jej brak może prowadzić do poważnych konsekwencji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.