Newsy

Kłopoty finansowe blokują cyfryzację Polskiego Radia

2013-05-23  |  06:44
Mówi:Andrzej Siezieniewski
Funkcja:Prezes
Firma:Polskie Radio S.A.
  • MP4
  • Cyfryzacja Polskiego Radia mogłaby się rozpocząć jeszcze w tym roku. Nadawca już rok temu był przygotowany do tego procesu, który jednak tuż przed Euro 2012 został zawieszony. Start projektu blokuje brak środków finansowych. Nadawca obawia się również kosztów związanych z równoległym nadawaniem sygnału analogowego i cyfrowego.

    Oferta pierwszego multipleksu zakłada uruchomienie 12 kanałów cyfrowych. Cześć z nich zajmowałyby kanały Polskiego Radia, dwa – rozgłośnie regionalne, a pozostałe rozdzielone byłyby w trakcie konkursu.

     – Na początku 2012 roku uzyskaliśmy wszelkie wymagane prawem zezwolenia na to, żeby czuć się gospodarzem pierwszego multipleksu radiowego. Od tego czasu tylko udoskonaliliśmy naszą ofertę – przypomina prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski.

    Pierwszy multipleks radiowy ma obejmować 12 kanałów – 2 regionalne i 10 ogólnopolskich. Władze Polskiego Radia są jednak zmuszone ograniczyć inwestycje ze względu na trudną sytuację finansową publicznego nadawcy.

     – Traktujemy ten projekt jako projekt oddzielny od tego, co robimy na codzień. Ponieważ sytuacja finansowa nie jest najlepsza od wielu lat i poziom poboru abonamentu nie daje nam gwarancji możliwości sfinansowania dodatkowych projektów z pieniędzy, które otrzymujemy, w związku z czym to jest dzisiaj główny problem, jak sfinansować projekt, którego realizacja praktycznie mogłaby się rozpocząć jeszcze w tym roku – tłumaczy Andrzej Siezieniewski.

    Władze Polskiego Radia obawiają się sytuacji, w której stacje będą musiały nadawać równolegle w starym i nowym systemie, tak jak teraz ma to miejsce w przypadku stacji telewizyjnych.

     – Przez pewien czas radio musiałoby nadawać symultanicznie program analogowy i program cyfrowy. Jaki czas? W tej chwili trudno powiedzieć, myślę, że nie mniej niż trzy lata. Zatem na minimum trzy lata musimy mieć zapewnione oddzielne, odrębne finansowanie projektu emisji cyfrowej – podkreśla Andrzej Siezieniewski.

    Dodaje, że w Polsce nie istnieje jeszcze rynek cyfrowych odbiorników radiowych. Powstanie on jednak dopiero wtedy, gdy możliwe będzie odbieranie sygnału cyfrowego.

     – Musi najpierw powstać oferta, ona musi istnieć jakiś czas w przestrzeni i sukcesywnie przyrastać. Zakładając, że państwo będzie sprzyjało tworzeniu również rynku odbiorników cyfrowych, ta praktyka stanie się dominująca. Po pewnym okresie, myślę 3-4 lat, można będzie doprowadzić do wyłączenia sygnału analogowego i przejścia już tylko i wyłącznie na sygnał cyfrowy – mówi Andrzej Siezieniewski.

    Podobnie proces cyfryzacji czeka nadawców w krajach Europy Zachodniej. Uruchomianie multipleksów już rozpoczęło się w państwach skandynawskich, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech i Szwajcarii.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.