Newsy

Polacy chętnie dyskutują o prezentach w sieci. Najczęściej o książkach

2014-12-17  |  06:30
Mówi:Anna Bartosiewicz
Funkcja:młodszy specjalista ds. public relations
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • Internet to coraz częściej miejsce wyboru i zakupu prezentów świątecznych. Polacy szukają w sieci nie tylko informacji o wybranym produkcie, lecz także porad dotyczących prezentów, korzystnych cen i pomysłów. Najczęściej dyskusje odbywają się na Facebooku, a najchętniej dyskutowanym prezentem są książki. 

    Stworzyliśmy listę pięciu najchętniej dyskutowanych w social mediach podarków. Są to kolejno: książki ‒ pojawiło się na ich temat 34 proc. wzmianek, następnie zabawki ‒ 30 proc., galanteria i dodatki ‒ 18 proc., kosmetyki pielęgnacyjne ‒ 11 proc. Na ostatniej pozycji plasują się perfumy i wody toaletowe ‒ 7 proc. – wylicza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Bartosiewicz, młodszy specjalista ds. PR w Instytucie Monitorowania Mediów.

    IMM przeanalizował 10 kategorii produktów, które przed świętami sprzedają się najlepiej na portalu aukcyjnym Allegro.pl. Badanie objęło ponad 3 tys. wzmianek, z czego ponad 70 proc. pochodziło z forów, a niecałe 30 proc. z blogów. W ciągu jednego przeanalizowanego tygodnia ok. 600 razy poruszano temat prezentów na Facebooku – było to zdecydowanie najbardziej popularne medium. Rzadziej na ten temat rozmawiano wirtualnie na Twitterze, a tylko nieco ponad 100 wzmianek zanotowano na Google Plus.

    Święty Mikołaj nie bez powodu ma konto na Facebooku. To zdecydowany lider wśród wszystkich mediów społecznościowych. W każdej kategorii produktów, które analizowaliśmy, Facebook zajmował pierwszą pozycję, jeżeli chodzi o liczbę publikacji, jaka ukazała się na temat danego prezentu – podkreśla Bartosiewicz.

    Około połowy wszystkich wzmianek w pięciu głównych kategoriach prezentów odnotowano na Facebooku. O książkach dyskutowano też na Twitterze (29 proc.), o kosmetykach, galanterii i perfumach na forum Netkobiety.pl (odpowiednio 37, 27 i 24 proc.), a o zabawkach na forum Gazeta.pl (31 proc.). W kategorii perfum popularnym źródłem był też specjalistyczny portal Perfuforum.pl (24 proc. wzmianek w tej kategorii).

    Przygotowania do świątecznych zakupów w sieci widać już od połowy listopada. Pierwszy szczyt dyskusji o popularnych prezentach zaobserwowano 5 i 6 grudnia. Największe natężenie dyskusji i zakupów przypada na okres od ok. 13 do 21 grudnia.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu

    Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.

    Transport

    Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania

    Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.