Newsy

Ruszają prace nad standardami reklamy usług i produktów finansowych. Przekaz musi być przede wszystkim zrozumiały dla klienta

2015-11-27  |  06:50
Mówi:Jacek Barankiewicz, prezes Rady Reklamy

Katarzyna Szerling, dyrektor marketingu Provident Polska

  • MP4
  • Aktualizacja 2015-12-01 10:10

    Organizacje i firmy z branży finansowej utworzyły grupę roboczą, która ma się zająć opracowaniem nowych standardów w reklamie. To o tyle istotne, że sprzedawane produkty i usługi finansowe stają się coraz bardziej skomplikowane, a ich wybór przez konsumenta często ma przełożenie na jego przyszłość. Pierwszą firmą sektora finansowego, która włączyła się w te prace i poddała swoje reklamy pod ocenę Rady Reklamy, jest Provident Polska.

    Wprowadzenie standardów w reklamie usług finansowych jest istotne, ponieważ, po pierwsze, są one niezwykle ważne dla konsumentów i mają znaczenie dla jego przyszłości. To nie jest jednorazowy zakup produktu żywnościowego czy nawet samochodu, ale wybór usługi finansowej, który wpływa na wiele lat życia konsumenta po jednokrotnej decyzji – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jacek Barankiewicz, prezes Rady Reklamy.

    Druga kwestia to coraz większy stopień skomplikowania dostępnych na rynku produktów i usług. Zasady, na jakich działają, często są niezrozumiałe dla przeciętnego klienta. Reklama jest często pierwszym kontaktem klienta z danym produktem, dlatego powinna być prosta w odbiorze. Tym bardziej że branża finansowa jest mocno reprezentowana w blokach reklamowych w różnych mediach – według Instytutu Monitorowania Mediów tylko w II kwartale 2015 roku na promocję firmy z tego sektora przeznaczyły 437 mln zł.

    Największym problemem nie jest nawet zła czy nieuczciwa reklama, choć oczywiście takie przypadki się zdarzają, ale niezrozumiały przekaz. Obywatel bardzo często w ogóle nie rozumie, jak działają produkty finansowe. Mamy wymóg prawny, żeby w komunikacie podawano RRSO, czyli rzeczywistą roczną stopę oprocentowania, ale większość obywateli nie rozumie, co to znaczy. Nie ważne, czy napiszemy skrót, czy jego rozwinięcie – mówi Jacek Barankiewicz.

    RRSO jest kluczowe przy wyborze produktu finansowego, bo decyduje o koszcie, jaki się z nim wiąże. Jak podkreśla Barankiewicz, trzeba po pierwsze edukować Polaków z zakresu finansów, ale z drugiej strony warto odpowiednio podchodzić do sposobu reklamowania tych usług i produktów. Nie chodzi o zwiększanie ilości podawanych informacji, bo może to utrudnić zrozumienie. Rada Reklamy wraz z firmą Provident Polska proponuje więc stworzenie kompleksowego standardu reklamy instytucji finansowych w ramach Kodeksu Etyki Reklamy. Do prac nad nowymi zasadami zachęca samych zainteresowanych, czyli firmy z branży finansowej.

    Najpierw zawsze należy dać szansę samoregulacji, ponieważ nikt tak dobrze nie wie, jak regulować reklamę, jak ci, którzy tę reklamę robią – wyjaśnia prezes Rady Reklamy. – Samoregulacja to zasady, które dana branża przyjmuje jako obowiązujące dla siebie w odniesieniu do reklamy, żeby mogła ona być oceniana jako reklama przyzwoita, etyczna. Z punktu widzenia konsumenta jest to reklama mówiąca prawdę, a więc niewprowadzająca w błąd, niestrasząca i nieodwołująca się do złych emocji.

    W ramach Kodeksu Etyki Reklamy od kilku lat funkcjonują zapisy dotyczące reklamy piwa, a także żywności skierowanej do dzieci. Provident Polska jest pierwszą firmą finansową, która została sygnatariuszem Kodeksu i tym samym poddaje swoje reklamy pod ocenę Rady Reklamy.

    Etyczne podejście do biznesu i rzetelne informowanie klientów o naszym produkcie jest jedną z podstawowych wartości, którą się kierujemy w biznesie. Dlatego chcemy razem z Radą Reklamy stworzyć kodeks najlepszych praktyk przy tworzeniu przekazów reklamowych – mówi Katarzyna Szerling, dyrektor marketingu Provident Polska. – Ten przekaz przede wszystkim powinien być rzetelny, informować klienta w sposób jasny, precyzyjny o produkcie. To leży w interesie obu stron, zarówno klienta, jak i firmy.

    Jak podkreśla, odpowiedni przekaz reklamowy to pierwszy krok w edukowaniu klientów w zakresie odpowiedzialnego pożyczania. Na tym jednak zadanie firmy pożyczkowej się nie kończy.

    Potrzebna jest jeszcze rzetelna ocena zdolności kredytowej klienta w naszym przypadku, taki pogłębiony wywiad z klientem, zrozumienie jego potrzeb, ale też możliwości. Przy naszym bardzo indywidualnym podejściu do każdego klienta jesteśmy pewni, że tę funkcję spełniamy – zapewnia Szerling. – Druga sprawa to wspieranie naszych klientów w zarządzaniu tymi produktami – jak radzić sobie z tym, żeby regularnie spłacać i jaki produkt wybrać.

    Pierwsze posiedzenie grupy roboczej, która będzie zajmować się opracowywaniem standardów reklamy finansowej, odbyło się 25 listopada.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu

    Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.

    Transport

    Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania

    Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.