Newsy

Branża motoryzacyjna ma problemy z pozyskiwaniem nowych kadr

2014-09-29  |  06:00
Mówi:Alfred Franke
Funkcja:prezes
Firma:Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
  • MP4
  • Pierwszy kwartał tego roku przyniósł 12-procentowy wzrost produkcji części samochodowych. Jej wartość w skali roku to aż 30 mld zł. Znaczna część podzespołów trafia za granicę. Produkcja części napędza inwestycje w nowe miejsca pracy, choć przedstawiciele branży podkreślają, że system szkolenia nowych pracowników nie nadąża za rozwojem sektora produkcji.

    Polski rynek części motoryzacyjnych już od kilku lat odnotowuje wzrost produkcji. Podsumowanie wyników za pierwszy kwartał 2014 r. potwierdza, że tendencja ta jest wyraźna, a Polska stała się w tej branży ważnym międzynarodowym graczem.

    Nie ma powodów do narzekań – uważa Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. – Produkcja części rośnie dynamicznie, w I kw. tego roku wzrosła o ok. 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jej wartość przekroczyła 16 mld zł, a w skali roku jest to ok. 30 mld zł. To trzy razy więcej niż wynosi eksport węgla i koksu.

    Blisko połowa całej produkcji trafia na rynki zagraniczne. Głównym odbiorcą są nasi zachodni sąsiedzi

    Niemcy przyjmują ok. 40 proc. eksportowanych przez nas podzespołów – wyjaśnia Franke. – To dobrze świadczy o jakości polskiego produktu, bo rynek niemiecki jest pod tym względem niezwykle wymagający.

    Silna pozycja polskich producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych na rynkach zagranicznych wynika w dużej mierze z niskich marż, wysokiej specjalizacji i szerokiego asortymentu. Wachlarz oferowanych produktów obejmuje m.in. podzespoły do aut włoskich, japońskich, francuskich, niemieckich czy amerykańskich.

    Dobre wyniki producentów i dystrybutorów części przynoszą sporo nowych inwestycji. Branża się rozwija, powstają nowe magazyny i miejsca pracy.

    – Dziś magazyny wszystkich dystrybutorów stanowią razem ponad 600 tys. mkw. – mówi Alfred Franke. – To oznacza ogromny wkład w gospodarkę mam na myśli nie tylko nowe miejsca pracy, lecz także wartość płaconych podatków. Z wyliczeń naszego rocznego raportu wynika, że łączne wpływy do budżetu państwa i ze składek ZUS to ponad 12 mld zł.

    Wyzwaniem dla branży jest pozyskiwanie nowych kadr. Za dynamicznym rozwojem produkcji nie nadąża bowiem system szkolenia pracowników. Coraz częściej producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych angażują się więc we współpracę ze szkołami oraz organizują warsztaty i szkolenia techniczne.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

    Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

    Infrastruktura

    Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

    Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

    Polityka

    Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

    Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.