Newsy

Branża motoryzacyjna ma problemy z pozyskiwaniem nowych kadr

2014-09-29  |  06:00
Mówi:Alfred Franke
Funkcja:prezes
Firma:Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
  • MP4
  • Pierwszy kwartał tego roku przyniósł 12-procentowy wzrost produkcji części samochodowych. Jej wartość w skali roku to aż 30 mld zł. Znaczna część podzespołów trafia za granicę. Produkcja części napędza inwestycje w nowe miejsca pracy, choć przedstawiciele branży podkreślają, że system szkolenia nowych pracowników nie nadąża za rozwojem sektora produkcji.

    Polski rynek części motoryzacyjnych już od kilku lat odnotowuje wzrost produkcji. Podsumowanie wyników za pierwszy kwartał 2014 r. potwierdza, że tendencja ta jest wyraźna, a Polska stała się w tej branży ważnym międzynarodowym graczem.

    Nie ma powodów do narzekań – uważa Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. – Produkcja części rośnie dynamicznie, w I kw. tego roku wzrosła o ok. 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jej wartość przekroczyła 16 mld zł, a w skali roku jest to ok. 30 mld zł. To trzy razy więcej niż wynosi eksport węgla i koksu.

    Blisko połowa całej produkcji trafia na rynki zagraniczne. Głównym odbiorcą są nasi zachodni sąsiedzi

    Niemcy przyjmują ok. 40 proc. eksportowanych przez nas podzespołów – wyjaśnia Franke. – To dobrze świadczy o jakości polskiego produktu, bo rynek niemiecki jest pod tym względem niezwykle wymagający.

    Silna pozycja polskich producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych na rynkach zagranicznych wynika w dużej mierze z niskich marż, wysokiej specjalizacji i szerokiego asortymentu. Wachlarz oferowanych produktów obejmuje m.in. podzespoły do aut włoskich, japońskich, francuskich, niemieckich czy amerykańskich.

    Dobre wyniki producentów i dystrybutorów części przynoszą sporo nowych inwestycji. Branża się rozwija, powstają nowe magazyny i miejsca pracy.

    – Dziś magazyny wszystkich dystrybutorów stanowią razem ponad 600 tys. mkw. – mówi Alfred Franke. – To oznacza ogromny wkład w gospodarkę mam na myśli nie tylko nowe miejsca pracy, lecz także wartość płaconych podatków. Z wyliczeń naszego rocznego raportu wynika, że łączne wpływy do budżetu państwa i ze składek ZUS to ponad 12 mld zł.

    Wyzwaniem dla branży jest pozyskiwanie nowych kadr. Za dynamicznym rozwojem produkcji nie nadąża bowiem system szkolenia pracowników. Coraz częściej producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych angażują się więc we współpracę ze szkołami oraz organizują warsztaty i szkolenia techniczne.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.