Mówi: | Jerzy Mendala, dyrektor handlowy, Dział Opon Osobowych, Continental Opony Polska Grzegorz Jeziak, dyrektor handlowy, Dział Opon Użytkowych, Continental Opony Polska |
Branża oponiarska w coraz lepszej kondycji. Rośnie zarówno segment aut osobowych, jak i ciężarowych
Tegoroczne wyniki branży oponiarskiej są lepsze niż w 2015 roku. Chociaż dynamika wzrostu sprzedaży jest wyższa w oponach osobowych, to także na rynku opon ciężarowych można mówić o poprawie trendu – podkreślają przedstawiciele Continental Opony Polska. To optymistyczna informacja dla branży odnośnie do dalszego rozwoju sprzedaży, tym bardziej że przed nią szczyt sezonu.
– Wszystkie statystyki pokazują, że ten rok jest pierwszym rokiem, kiedy spadki zostały zahamowane: tak w zakresie opon osobowych, jak i opon ciężarowych. Chociaż dynamika wzrostu sprzedaży jest wyższa w oponach osobowych, to i w grupie opon ciężarowych możemy powiedzieć o pewnej stabilizacji – mówi agencji Newseria Biznes Jerzy Mendala, dyrektor ds. sprzedaży opon osobowych w Continental Opony Polska.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego wynika, że w I połowie 2016 roku sprzedaż opon do aut osobowych, SUV-ów i vanów wzrosła o 15 proc. w porównaniu do I półrocza 2015 roku. W klasie premium wzrost ten był jeszcze wyższy (o 19 proc.), podczas gdy klasa średnia i opony budżetowe rosły odpowiednio o 9 proc. i 6 proc. Zdaniem Mendali te wzrosty dobrze wróżą na przyszłość.
– W poprzednich latach mieliśmy pewne spadki, które wynikały ze zbyt dużych zapasów na rynku. Aktualnie sytuacja została uzdrowiona, nasi dystrybutorzy zachowują się w sposób bardziej przewidywalny, mniej ryzykowny, kupują tyle, ile muszą, a nie gromadzą nadmiernych zapasów – mówi Jerzy Mendala.
Z kolei w segmencie opon ciężarowych sprzedaż wzrosła o 2 proc. w pierwszych sześciu miesiącach roku, W całej Europie wzrost wyniósł 3,6 proc. – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Wyrobów Gumowych.
– Ale rynek opon ciężarowych to nie tylko ten rynek rejestrowany. To również import opon, głównie z Dalekiego Wschodu. Tam dla Polski mamy wzrosty na poziomie 30 proc., a w Europie – 11 proc., można więc powiedzieć, że rynek w Polsce i w Europie rośnie – wyjaśnia Grzegorz Jeziak, dyrektor handlowy w dziale opon użytkowych Continental Opony Polska.
Jeziak dodaje, że tendencja wzrostowa w tym segmencie wynika głównie z szybko rozwijającego się transportu.
– Polska jest od lat liderem w transporcie międzynarodowym. Liczba rejestracji samochodów w Polsce i w Europie rośnie, i to w tempie dwucyfrowym zarówno w tym, jak i ubiegłym roku – mówi Grzegorz Jeziak.
Eksperci oceniają, że polski rynek opon jest bardzo konkurencyjny. Na razie niewielkie wzrosty powodują, że każdy producent musi intensyfikować wysiłki, by utrzymać swoją sprzedaż.
– Przed nami październik i listopad, czyli dla naszego biznesu okres żniw. Musimy być przygotowani, zarówno pod kątem oferty, jak i stanów magazynowych, żeby klientom dostarczyć to, czego będą potrzebowali w szczycie sezonu – podkreśla Jeziak.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.