Newsy

Trudny czas dla ubezpieczycieli – OC wciąż przynosi straty

2013-04-18  |  06:50

Spowolnienie gospodarcze dotyka rynek ubezpieczeń i przebudowuje jego dotychczasową strukturę. Lepiej sprzedają się ubezpieczenia na życie niż komunikacyjne. Popularnością cieszą się teraz ubezpieczenia zdrowotne. Jednak nie każdy ubezpieczyl chce wchodzić w ten rynek z powodu wysokich kosztów i braku odpowiednich regulacji prawnych.

Początek tego roku był trudny, a spowolnienie gospodarcze ubezpieczyciele odczuli zwłaszcza w segmencie związanym z komunikacją, również w ubezpieczeniach obowiązkowych.

 – Mamy kryzys, ludzie nie kupują nowych samochodów. Ograniczając wydatki najczęściej zrezygnują z ubezpieczenia niż np. ze spłaty kredytu – tłumaczy Artur Olech, prezes Generali.

Stąd też w ostatnich miesiącach większy rozwój w segmencie ubezpieczeń na życie, gdzie Generali odnotowuje kilkunastoprocentowy wzrost. Jako przyszłościowy jest też oceniany rynek ubezpieczeń zdrowotnych, ale tym Generali nie jest dziś zainteresowane.

 – Nie ma odpowiednich uwarunkowań prawnych i ekonomicznych, żeby można było tu działać. A to jest bardzo trudny segment i koszty wejścia są bardzo wysokie. Rynek jest opanowany w dużej mierze przez tak zwane firmy abonamentowe – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Artur Olech.

Zapewnia jednocześnie, że spółka uważnie będzie się przyglądać rozwojowi tego rynku, ale skoncentruje się na dotychczasowej działalności.

 – Jesteśmy ubezpieczycielem działającym w sektorze klienta masowego, więc ważne są dla nas wszystkie podstawowe segmenty, zarówno komunikacja, jak i majątek, czyli mieszkania, small business, prowadzenie działalności gospodarczej, a także biznes korporacyjny, a w ubezpieczeniach na życie to jest adresowanie podstawowych potrzeb, zabezpieczenie przyszłości klienta, czyli produkty inwestycyjne i ochronne wymienia prezes Generali.

I choć Polacy kupują przede wszystkim ubezpieczenia, które są obowiązkowe, to dzięki rosnącej świadomości coraz częściej decydują się ubezpieczyć inne dobra niż samochód. Ważnym segmentem jest też rynek nieruchomości, który Polacy postrzegają jako formę lokaty na przyszłość. Tutaj też jest miejsce na rozwój.

 – Najważniejszym dobrem, jakie mamy, jest nasz dom lub mieszkanie. Ale tylko 20 proc. Polaków je ubezpiecza. W Niemczech jest to 80 proc., w Czechach – 60 proc. – wymienia Artur Olech.

Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, zysk netto ubezpieczycieli życiowych wyniósł w 2012 r. 3,27 mld zł i był o 12,4 proc. wyższy niż rok wcześniej. Z kolei ubezpieczyciele majątkowi zakończyli rok z zyskiem 3,38 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku o 9,7 proc. Straty nadal przynosi największa grupa ubezpieczeń – polisy komunikacyjne OC (427 mln zł w 2012 r.), chociaż straty były mniejsze niż w 2011 r. (638 mln zł). Dochodowe pozostają natomiast ubezpieczenia AC, z których wynik techniczny (wartość wpłaconych składek minus wypłacone odszkodowania) zwiększył się w ciągu roku ponad dwukrotnie – z 336 do 725 mln zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.