Newsy

Trudny czas dla ubezpieczycieli – OC wciąż przynosi straty

2013-04-18  |  06:50

Spowolnienie gospodarcze dotyka rynek ubezpieczeń i przebudowuje jego dotychczasową strukturę. Lepiej sprzedają się ubezpieczenia na życie niż komunikacyjne. Popularnością cieszą się teraz ubezpieczenia zdrowotne. Jednak nie każdy ubezpieczyl chce wchodzić w ten rynek z powodu wysokich kosztów i braku odpowiednich regulacji prawnych.

Początek tego roku był trudny, a spowolnienie gospodarcze ubezpieczyciele odczuli zwłaszcza w segmencie związanym z komunikacją, również w ubezpieczeniach obowiązkowych.

 – Mamy kryzys, ludzie nie kupują nowych samochodów. Ograniczając wydatki najczęściej zrezygnują z ubezpieczenia niż np. ze spłaty kredytu – tłumaczy Artur Olech, prezes Generali.

Stąd też w ostatnich miesiącach większy rozwój w segmencie ubezpieczeń na życie, gdzie Generali odnotowuje kilkunastoprocentowy wzrost. Jako przyszłościowy jest też oceniany rynek ubezpieczeń zdrowotnych, ale tym Generali nie jest dziś zainteresowane.

 – Nie ma odpowiednich uwarunkowań prawnych i ekonomicznych, żeby można było tu działać. A to jest bardzo trudny segment i koszty wejścia są bardzo wysokie. Rynek jest opanowany w dużej mierze przez tak zwane firmy abonamentowe – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Artur Olech.

Zapewnia jednocześnie, że spółka uważnie będzie się przyglądać rozwojowi tego rynku, ale skoncentruje się na dotychczasowej działalności.

 – Jesteśmy ubezpieczycielem działającym w sektorze klienta masowego, więc ważne są dla nas wszystkie podstawowe segmenty, zarówno komunikacja, jak i majątek, czyli mieszkania, small business, prowadzenie działalności gospodarczej, a także biznes korporacyjny, a w ubezpieczeniach na życie to jest adresowanie podstawowych potrzeb, zabezpieczenie przyszłości klienta, czyli produkty inwestycyjne i ochronne wymienia prezes Generali.

I choć Polacy kupują przede wszystkim ubezpieczenia, które są obowiązkowe, to dzięki rosnącej świadomości coraz częściej decydują się ubezpieczyć inne dobra niż samochód. Ważnym segmentem jest też rynek nieruchomości, który Polacy postrzegają jako formę lokaty na przyszłość. Tutaj też jest miejsce na rozwój.

 – Najważniejszym dobrem, jakie mamy, jest nasz dom lub mieszkanie. Ale tylko 20 proc. Polaków je ubezpiecza. W Niemczech jest to 80 proc., w Czechach – 60 proc. – wymienia Artur Olech.

Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, zysk netto ubezpieczycieli życiowych wyniósł w 2012 r. 3,27 mld zł i był o 12,4 proc. wyższy niż rok wcześniej. Z kolei ubezpieczyciele majątkowi zakończyli rok z zyskiem 3,38 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku o 9,7 proc. Straty nadal przynosi największa grupa ubezpieczeń – polisy komunikacyjne OC (427 mln zł w 2012 r.), chociaż straty były mniejsze niż w 2011 r. (638 mln zł). Dochodowe pozostają natomiast ubezpieczenia AC, z których wynik techniczny (wartość wpłaconych składek minus wypłacone odszkodowania) zwiększył się w ciągu roku ponad dwukrotnie – z 336 do 725 mln zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.