Mówi: | Anders Gustafsson |
Funkcja: | szef Volvo Car Group na Europę |
Volvo w ciągu czterech lat chce całkowicie zmienić swoją flotę. Pracuje też nad funkcją autonomicznej jazdy
W czwartek Volvo pokazał najnowszy model z serii 90 – kombi V90. To dopiero początek premier. W ciągu najbliższych czterech lat koncern chce odświeżyć wszystkie modele. Średnio co sześć miesięcy będzie miała miejsce kolejna premiera – zapowiada Anders Gustafsson, szef Volvo Car Group na Europę, i podkreśla, że koncern wiąże duże nadzieje ze sprzedażą w Polsce.
– Polski rynek jest niezwykle ważny dla Volvo. Sprzedaż na polskim rynku należy do najlepszych wśród 62 rynków, na których jesteśmy obecni. Bardzo mocny jest segment SUV-ów, samochodów z napędem na cztery koła. To na nich zarabiamy najwięcej – mówi Anders Gustafsson.
W styczniu globalna sprzedaż Volvo wzrosła o 9,4 proc. (sprzedano blisko 33,8 tys. samochodów). Największym rynkiem są Chiny, gdzie trafiło ponad 7,2 tys. aut, czyli o 22,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż rośnie jednak na wszystkich rynkach. W Europie tempo wzrostu wyniosło 6,6 proc. Największe wzrosty odnotowano w Szwecji, Belgii i Niemczech.
W całym ubiegłym roku, który był rekordowo dobry dla Volvo, globalna sprzedaż wzrosła o 8 proc. Odnotowana na polskim rynku dynamika wzrostu – 16,8 proc. – plasuje nas znacznie powyżej średniej. W kraju zarejestrowano blisko 7 tys. nowych samochodów tej marki.
SUV XC90, który zadebiutował w połowie ubiegłego roku, w ciągu sześciu miesięcy w Polsce sprzedał się w 712 egzemplarzach, co dało mu drugie miejsce w swoim segmencie. Wciąż zbiera rekordową liczbę zamówień, która – jak podkreśla Gustafsson – pozytywnie zaskoczyła koncern.
– Nowy SUV XC90 odnosi sukces na całym świecie, z czego jesteśmy bardzo szczęśliwi – mówi szef Volvo Car Group.
XC90 od chwili premiery zebrał wiele nagród i odznaczeń. Ostatnio EuroNCAP w testach zderzeniowych przyznało temu modelowi nagrodę Best in Class 2015 w dwóch kategoriach – zarówno w segmencie dużych SUV-ów, jak i wśród wszystkich testowanych modeli.
Volvo chce zwiększać sprzedaż przez kolejne premiery. 18 lutego w Sztokholmie zaprezentowano nowe kombi V90, które zastąpi model V70. To kolejny nowy model z serii 90.
– SUV XC90, który miał premierę w ubiegłym roku, za cztery lata ma być najstarszym modelem w naszej ofercie. Mamy więc zamiar wiele zmienić. W czwartek w Sztokholmie miała miejsce premiera V90. Przez kilka miesięcy będziemy się cieszyć nowymi modelami S90, V90 i XC90. Potem przyjdzie czas na premiery modeli z serii 60. W ciągu czterech lat wymienimy całą naszą flotę. To oznacza premierę średnio co sześć miesięcy – zapowiada Anders Gustafsson.
Niedawno w Detroit został pokazany również sedan S90, który zastąpi model S80. Auto, które trafi do sprzedaży w tym roku, będzie wykorzystywać funkcję półautonomicznej jazdy na drogach z wyraźnymi liniami. Jak podkreśla szef Volvo Car Group, to wyraźny sygnał, w którym kierunku zmierza koncern. Zgodnie z przyjętą strategią za dwa lata do szwedzkich samochodów jeżdżących po ulicach Göteborga ma zostać wprowadzona funkcja autonomicznej jazdy. Prace nad projektem Drive Me trwają.
– Jeżdżę do Göteborga codziennie, więc nie tracę tego projektu z oczu. Współpracujemy z operatorami dróg i metra, projekt powinien więc ruszyć na przełomie 2017 i 2018 roku – podkreśla Gustafsson.
Czytaj także
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-04-10: Monika Richardson: Zdecydowałam się sprzedać samochód i nie kupować nowego. Naprawa po ostatniej drobnej stłuczce kosztowała ponad 60 tys. zł
- 2024-04-23: Monika Richardson: Martwi mnie globalne ocieplenie klimatu. Zastanawiam się, jaki świat szykujemy dla naszych wnuków
- 2024-03-29: Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
- 2024-03-18: Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-03-06: Enej: Współczesne kobiety muszą się mierzyć z nierównością w płacach i dostępie do stanowisk. Często stają przed trudnymi wyborami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.
Infrastruktura
Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.
Firma
Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.