Mówi: | Tomasz Mucha, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej i produktowej, Mercedes-Benz Polska Paulina Grzywacz, menedżerka ds. produktu, Mercedes-Benz Polska |
W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
Mercedes-Benz wprowadza na rynek nowy model CLA. Określany jest jako najbardziej inteligentny samochód wyprodukowany kiedykolwiek w fabrykach koncernu dzięki nowemu systemowi operacyjnemu. To też pierwszy model z całkiem nowej rodziny samochodów dostępnych zarówno z napędem elektrycznym, jak i zaawansowanym technicznie napędem hybrydowym. Jako pierwszy na rynku zadebiutował całkowicie elektryczny CLA. To krok w kierunku dalszej dekarbonizacji produkcji. Do 2039 roku firma chce osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2.
– Nowe CLA to kompletnie nowa era wśród najnowszych modeli Mercedes-Benz. To jest pierwszy samochód w gamie Mercedesa. Przypomnijmy, że chcemy zaproponować samochód wejścia, który będzie lepiej zaadaptowany do naszego DNA, według nas sylwetka typu coupé dużo lepiej wyraża takie aspiracje – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Tomasz Mucha, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej i produktowej w Mercedes-Benz Polska.
– Przyzwyczailiśmy się do tego, że Mercedes-Benz wprowadzał swoje najnowsze technologie, tzw. kamienie milowe, zwykle w topowych modelach, zazwyczaj w klasie S. W tym wypadku w nowym CLA znajdziemy bardzo dużo przełomowych technologii i rozwiązań, które potem będą wprowadzane w kolejnych modelach – mówi Paulina Grzywacz, menedżerka ds. produktu w Mercedes-Benz Polska.
Mercedes-Benz CLA 2025 to pierwszy model oparty na nowej platformie Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) stworzonej z myślą o modelach kompaktowych. Samochód w pełni korzysta z wewnętrznie opracowanego systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS), co czyni go najinteligentniejszym autem w historii marki. Wspomagany sztuczną inteligencją system umożliwia wyposażenie każdego pojazdu w superkomputer podłączony do inteligentnej chmury Mercedes-Benz.
– System MB.OS jest odpowiedzialny nie tylko za poprawę komunikacji czy rozrywki w samochodzie. Dostajemy tutaj między innymi nowego wirtualnego asystenta MBUX-a, dzięki któremu możemy się w sposób naturalny porozumiewać z samochodem. Ponadto dzięki temu systemowi możemy też wprowadzać dodatkowe funkcjonalności do samochodu, tak jak po raz pierwszy w historii systemy asystujące, za pośrednictwem bezprzewodowych aktualizacji nawet kilka lat po wyprodukowaniu samochodu – tłumaczy przedstawicielka Mercedes-Benz Polska.
Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji nowy wirtualny asystent MBUX rewolucjonizuje relację między samochodem a kierowcą. Dostęp do informacji z platformy Google Maps zapewnia użytkownikom spersonalizowane odpowiedzi na pytania dotyczące nawigacji.
W drugiej połowie tego roku jako pierwsze na rynku zadebiutują modele w pełni elektryczne: CLA 250+ oraz CLA 350 4MATIC, oba z technologią EQ.
– To wynik naszej strategii, czyli electric first. Pierwszy pojawi się model CLA w wersji nadwozia typu coupé. Z końcem roku spodziewamy się uzupełnienia oferty o wersje spalinowe, a dokładniej hybrydowe. W kolejnym etapie będzie to wersja Shooting Brake, czyli kombi z opadającym dachem – zapowiada Tomasz Mucha. – Rozwiązania, które pokazujemy w CLA: zasięg, technologie, system operacyjny i gama, będą dużo bardziej referencyjne do naszych ambicji i do tego, co planujemy.
Firma zakłada, że 80 proc. sprzedaży wygeneruje na wariantach elektrycznych. CLA 250+ i CLA 350 4MATIC mają zasięg do 792 km, a elektryczna architektura sprawia, że ładowanie może być niemal tak szybkie jak tankowanie.
– Ten zasięg jest możliwy dzięki zużyciu energii na poziomie 12,2 kWh na 100 km. Zostało to osiągnięte wieloma czynnikami, między innymi dzięki bardzo dobremu współczynnikowi oporu powietrza, który wynosi 0,21. Dodatkowo mamy nową technologię baterii i nowy, opracowany przez Mercedesa układ napędowy o bardzo wysokiej efektywności, bo 93 proc. tej energii przechodzi nam bezpośrednio z jednostki napędowej na oś tylną pojazdu – wyjaśnia Paulina Grzywacz.
Nowy model CLA to kolejny krok w dekarbonizacji Mercedesa. Fabryka w Rastatt w Niemczech, gdzie powstaje nowy model, jest w pełni zasilana zieloną energią elektryczną pochodzącą z lokalnych instalacji solarnych i zewnętrznego źródła.
– Nowy Mercedes CLA jest samochodem, który w stosunku do poprzednika zredukował aż o 40 proc. ślad węglowy na etapie produkcji samochodu. Sama linia produkcyjna to oszczędności i redukcja rzędu 15 proc. w stosunku do poprzedniej wersji, oczywiście mamy na myśli wersję spalinową – wskazuje Tomasz Mucha.
Obecnie już 50 proc. zapotrzebowania na energię we własnych zakładach pokrywane jest ze źródeł odnawialnych. W 2024 roku emisja dwutlenku węgla koncernu względem 2018 roku zmniejszyła się o 75 proc. Cel na 2030 rok to redukcja o 80 proc.
– Naszą ambicją jest, żeby w 2039 roku Mercedes-Benz był neutralny pod względem emisji CO2. Mamy na myśli kwestie związane z kompensacją wszystkich procesów i produkcją samochodów, recyklingiem i dostarczaniem usług – podkreśla menedżer ds. komunikacji korporacyjnej i produktowej w Mercedes-Benz Polska.
Czytaj także
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.