Newsy

MRR: nowy program Polska Cyfrowa może dać 2 mld euro na rozwój infrastruktury i usług sieciowych w Polsce

2013-05-07  |  06:45

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pracuje nad nowym programem operacyjnym Polska Cyfrowa, skoncentrowanym na działaniach wokół branży teleinformatycznej. Resort liczy, że jego budżet w nowej unijnej perspektywie wyniesie nie mniej niż 2 mld euro. Trwają prace nad szczegółami programu. Mają trafić na Radę Ministrów w ciągu kilku miesięcy.

Program Polska Cyfrowa skupiał się będzie przede wszystkim na działaniach związanych z budową sieci teleinformatycznych i wsparciu sektora ICT (technologii informatycznych i komunikacyjnych)

 – Budując sieci dajemy jak najlepszy dostęp do nich wszystkim obywatelom w Polsce – tłumaczy Paweł Orłowski, wiceminister rozwoju regionalnego. – Chcemy zbudować popyt na to, co w sieciach, rozwijać e-usługi, a także wsparcie systemowe e-gospodarki.

Koncepcja już jest. W tej chwili trwają konsultacje w ramach resortów: administracji i cyfryzacji, rozwoju regionalnego i gospodarki na temat ostatecznego kształtu programu. Rozmowy w ramach grup eksperckich mają pomóc w dopracowaniu szczegółów.

 – To są eksperci z wielu środowisk, firm, instytucji, administracji, organizacji pozarządowych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Orłowski.

W dalszej kolejności założenia programu trafią do konsultacji społecznych, które są zaplanowane na lipiec i sierpień. Będą też omawiane z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Wiceminister liczy na liczne sygnały z rynku.

 – Potrzebujemy jeszcze szeregu prac związanych z diagnozą potrzeb, które będą uzupełniały treść programu, np. inwentaryzacje, którą robi Urząd Komunikacji Elektronicznej, dotyczącą białych plam przy budowie sieci. Dodatkowa diagnoza uzupełni program – wyjaśnia Paweł Orłowski. 

Ostateczny kształt programu ma być zatwierdzony przez Radę Ministrów pod koniec tego roku. Resort rozwoju regionalnego liczy na ok. 2 mld euro, ale finalna wielkość budżetu nie jest jeszcze znana. Wszystko zależy od tego, jak dokładnie będzie wyglądał podział środków w ramach polityki spójności.

 – Dyskutujemy z Komisją Europejską. Znamy pełną kwotę polityki spójności, ale te przypływy pomiędzy programami jeszcze następują – tłumaczy wiceminister. – Wymaga to jeszcze uzupełnień ze strony Komisji, wtedy będziemy mogli mówić twardo o kwotach.

Program Polska Cyfrowa 2014-2020 ma wspierać działania, mające na celu m.in. zapewnienie powszechnego dostępu do szerokopasmowego internetu, przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu i usprawnienie cyfrowego funkcjonowania administracji publicznej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ochrona środowiska

Powodzie, susze i zanieczyszczenie rzek to największe zagrożenia wodne dla Polski. Brakuje specjalistów w tej dziedzinie

Zagrożenia związane z wodą pojawiają się w Polsce coraz częściej wraz ze wzrastającą częstotliwością występowania hydrologicznych zjawisk ekstremalnych, jak susze i powodzie. Problemem jest również niska jakość wody w rzekach – tylko 1,8 proc. naszych rzek ma wodę pierwszej klasy czystości, zdatnej do picia. Polska Akademia Nauk powołała Komitet Nauk o Wodzie i Gospodarki Wodnej. Jego celem jest przede wszystkim wypracowanie programu badawczego ukierunkowanego na bezpieczeństwo wodne Polski, diagnoza zagrożeń i propozycje skutecznych rozwiązań.

Transport

15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców

Wypożyczalnie rowerów miejskich to już pełnoprawny element transportu publicznego w miastach. 15 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z nich codziennie. Do dyspozycji mieszkańców jest prawie 30 tys. rowerów w 130 miastach – wskazuje Nextbike. Przedstawiciele firmy podkreślają, że rowery publiczne to także duży potencjał dla reklamodawców. Obrandowanie miejskich jednośladów czy stacji zdaniem użytkowników jest znacznie mniej inwazyjne niż bilbordy czy ulotki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.