Newsy

Muzeum Narodowe w Gdańsku zyskuje nowego mecenasa. To oznacza więcej projektów edukacyjnych dla odwiedzających

2023-07-26  |  06:15
Mówi:prof. dr hab. Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego
Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej
Jacek Friedrich, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku
  • MP4
  • Muzeum Narodowe w Gdańsku, w którego zbiorach znajduje się m.in. słynny tryptyk „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga, to jedna z najstarszych i najważniejszych w Polsce instytucji kultury. Od początku tego roku jej jedynym organem prowadzącym jest MKiDN, a teraz placówka zyskała nowego mecenasa – PGE Polską Grupę Energetyczną. Tym samym muzeum dołączyło do długiej listy instytucji wspieranych przez spółkę, co ma mu pozwolić znacznie rozwinąć ofertę kulturalną i edukacyjną.

    – Tego typu umowy umożliwiają naszym instytucjom kultury poszerzenie ich działalności – mówi agencji Newseria Biznes prof. dr hab. Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego. – Instytucje wspierane przez PGE – a to jest już 16 filharmonii i pięć muzeów narodowych – to są zarazem instytucje wspierane również przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jednak pomimo tego, że to wsparcie jest duże i stabilne, one wciąż jeszcze mają różne potrzeby, dotyczące na przykład edukacji czy poszerzania kontaktu z widzami, szczególnie z młodym pokoleniem. Tę lukę wypełniają spółki Skarbu Państwa, a PGE Polska Grupa Energetyczna jest jedną z najbardziej dynamicznych, jeżeli chodzi o wsparcie polskiej kultury.

    Zgodnie z umową zawartą z gdańskim Muzeum Narodowym PGE obejmie mecenatem wszystkie wydarzenia, wystawy i projekty specjalne organizowane w siedzibie głównej, jak i w jego sześciu oddziałach (Oddziale Sztuki Nowoczesnej w Pałacu Opatów w Gdańsku-Oliwie, Oddziale Etnografii w Spichlerzu Opackim, Oddziale „Zielona Brama”, Muzeum Hymnu Narodowego w dworku Józefa Wybickiego w Będominie koło Kościerzyny, Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim oraz NOMUS – Nowym Muzeum Sztuki).

    – Muzeum Narodowe w Gdańsku ma w swoich zbiorach największą kolekcję malarstwa holenderskiego i flamandzkiego, w tym m.in. słynny obraz „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga, dzieło klasy światowej. Jesteśmy dumni z umowy zawartej z tą placówką – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. 

    W ramach współpracy spółka będzie nie tylko wspierać muzeum finansowo, ale też działać na rzecz edukacji kulturalnej, realizując szereg projektów mających na celu zachęcenie różnych grup publiczności – dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów – do udziału i korzystania z bogatej oferty wydarzeń muzealnych.

    – Stale zwiększamy nasze zaangażowanie w promocję polskiej kultury i dziedzictwa narodowego, obejmując mecenatem kolejne placówki i wydarzenia kulturalne w całej Polsce. W ten sposób realizujemy naszą misję mecenasa zaangażowanego, który wspiera instytucje kultury w promowaniu naszego dorobku narodowego. Mecenat to najwyższy stopień zaangażowania w funkcjonowanie muzeum. W ramach współpracy PGE będzie nie tylko patronować wystawom i wydarzeniom muzealnym, ale przede wszystkim będziemy prowadzić projekty edukacyjne, otwierające bramy muzeum na wszystkie grupy odbiorców – mówi Wojciech Dąbrowski.

    Ponad 150-letnie Muzeum Narodowe w Gdańsku jest jednym z najstarszych muzeów w Polsce, a zarazem największą instytucją kultury na Pomorzu. Na początku tego roku do jego zbiorów wrócił też cenny nabytek kolekcji malarstwa – zaginiony w trakcie wojny obraz „Kanał w Nowym Porcie” Artura Bendrata, odzyskany i zwrócony przez trójmiejskiego kolekcjonera.

    – Mecenas, który jest opiekunem i wspiera działalność instytucji kulturalnej, to jest rzecz bardzo cenna. Oczywiście wszystkie instytucje kultury w Polsce działają przede wszystkim w oparciu o fundusze publiczne, państwowe i samorządowe, ale dodatkowe pieniądze pozwalają nam zdecydowanie wzbogacić naszą propozycję, którą kierujemy dla publiczności – mówi Jacek Friedrich, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku.

    Gdańska placówka to już piąte muzeum narodowe, które zostało objęte mecenatem PGE. Obok niej na tej liście są również Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Narodowe w Lublinie oraz Muzeum Narodowe w Kielcach. Ponadto energetyczny gigant, który jest jednym z największych w Polsce mecenasów kultury, wspiera również 16 filharmonii (w tym m.in. Filharmonię Narodową w Warszawie i Filharmonię Bałtycką) i instytucji muzycznych w całym kraju.

    – Siła spółek Skarbu Państwa w polskiej gospodarce jest tak duża, że one są bardzo pożądanym mecenasem i bardzo się cieszę, że z tej roli się wywiązują – mówi prof. Piotr Gliński.

    – W budżecie PGE ponad dwukrotnie zwiększyliśmy środki finansowe na działania sponsoringowe i marketingowe. Robimy to z potrzeby serca, ale i chęci wspierania kultury – mówi Wojciech Dąbrowski. 

    W 2022 roku w instytucjach kultury wspieranych przez PGE zostało zorganizowanych ponad 6 tys. wydarzeń, w których wzięło udział blisko 6 mln osób. Dodatkowo w muzealnych programach edukacyjnych, wspieranych przez PGE, uczestniczyło ponad 960 tys. dzieci. To oznacza, że średnio co czwarty uczeń w Polsce wziął udział w zajęciach z dziedziny kultury, które zostały zrealizowane ze wsparciem grupy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.