Mówi: | Ewa Skibińska |
Funkcja: | menadżer ds. marketingu |
Firma: | By Made |
Na rynku wynajmu przybywa mikroapartamentów. Chętnych przyciągają lokalizacja w centrum miast i funkcjonalnie urządzone wnętrza
Mikroapartamenty, czyli lokale o powierzchni 16–30 mkw., mogą być udostępniane wynajmującym zarówno na krótki, jak i na długi czas. Powstają one w budynkach o funkcji hotelowej, zwykle w bardzo atrakcyjnych lokalizacjach w centrach miast. – To właśnie najważniejszy czynnik, który przyciąga wynajmujących. Drugim jest multifunkcjonalność takiego wnętrza – mówi Ewa Skibińska z grupy By Made, która realizuje taką inwestycję przy ulicy Legnickiej we Wrocławiu. Tego typu projekty przyciągają też coraz więcej inwestorów zainteresowanych bezpieczną lokatą kapitału.
– Mikroapartamenty wywodzą się ze Stanów Zjednoczonych, konkretnie z Nowego Jorku. Do Polski dotarły w 2013 roku. Pierwsza tego typu inwestycja została zrealizowana we Wrocławiu. Obserwujemy ciągły wzrost tego rynku. W samym Wrocławiu jest około 9–10 inwestycji tego typu realizowanych przez duże firmy deweloperskie. Kolejne znajdują się w Warszawie, Krakowie i Trójmieście. Obserwujemy duże zainteresowanie tym formatem mieszkaniowym, zarówno ze strony deweloperów, jak i kupujących – mówi agencji Newseria Biznes Ewa Skibińska, menadżer ds. marketingu w By Made Mikroapartamenty.
Wynajem kameralnych lokali w wysokim standardzie to propozycja głównie dla młodych ludzi rozpoczynających samodzielne życie, studentów, a także turystów. To alternatywa dla osób, którym zależy na małym lokalu, ale w bardzo dogodnej lokalizacji w centrum miasta. Mieszkańcy mikroapartamentów grupy By Made przy Legnickiej 60C będą mogli szybko dojść lub dojechać do pracy komunikacją miejską. Inwestycja znajduje się w ścisłym centrum miasta, tuż obok kompleksu biurowego Business Garden w centrum zachodniej strefy biznesu, na tyłach największej galerii handlowej we Wrocławiu.
– Ten segment to odpowiedź na potrzeby użytkowników. Sytuacja mieszkaniowa się zmienia, mamy dużo singli, którzy poszukują wygodnych przestrzeni w centrum miasta, blisko miejsca pracy – mówi menadżer ds. marketingu w By Made Mikroapartamenty.
Ustawa o własności lokali rozróżnia dwa typy lokali – mieszkalne oraz o innym przeznaczeniu (niemieszkalne). Budowane mikroapartamenty należą do tej drugiej kategorii.
– One realizowane są w budynkach aparthotelowych. To są budynki, które bardziej przypominają hotel niż typowe mieszkania – wyjaśnia Ewa Skibińska. – Są sprzedawane z 23-proc. stawką VAT, podczas gdy na mieszkania obowiązuje 8-proc. podatek. Przyjęło się, że mikroapartamenty są oferowane w opcji pod klucz, czyli z kompleksowym wykończeniem i wyposażeniem.
Jak podkreśla, w mikroapartamentach – mimo kategorii lokali niemieszkalnych – da się wygodnie mieszkać. Dlatego też mogą być przeznaczone zarówno na krótkoterminowy, jak i na długoterminowy wynajem. Wszystko zależy od projektu wykończenia. By Made stawia przede wszystkim na mobilność wnętrza.
– Mamy tutaj albo jedną przestrzeń, która pełni funkcję wypoczynkową, jadalnianą, gdzie znajduje się też wydzielona łazienka, albo też dwa osobne pokoje, które są już wygodniejszą i bardziej mieszkaniową opcją dla użytkowników – mówi przedstawicielka dewelopera. – Multifunkcjonalność to klucz do sukcesu. Meble często są zaprojektowane tak, żeby były wygodne w składaniu, żeby przestrzeń w pomieszczeniu, które ma 18–20 mkw., była wygodna i mogła pełnić różne funkcje.
Budynki z mikroapartamentami często mają recepcję, strefy coworkingu, restaurację oraz inne części wspólne dla mieszkańców.
– Całość jest zautomatyzowana, użytkowanie nie wymaga klucza, tylko karty dostępu. Przed budynkiem zapewniamy miejsca postojowe oraz parking dla rowerów – wymienia Ewa Skibińska.
Tego typu inwestycje coraz częściej przyciągają też inwestorów, ponieważ oferują gwarantowaną stopę zysku w wysokości 7 proc. Kupują je głównie osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, które mają już doświadczenie na tym rynku. Zdarza się, że nabywają od razu kilka lub kilkanaście lokali. Inna grupa kupujących to osoby, które chcą bezpiecznie ulokować swoje oszczędności.
– Najważniejszą rzeczą dla kupujących jest to, że mikroapartamenty mogą być produktem bezobsługowym. Można powierzyć zarządzanie nimi profesjonalnej firmie. Są to operatorzy, którzy podpisują z właścicielem umowę i zajmują się od A do Z jego mikroapartamentem, wypłacając co miesiąc stały zysk – mówi przedstawicielka dewelopera.
Mikroapartamenty o powierzchni 18,5 mkw. we Wrocławiu kosztują ok. 230 tys. zł netto z wykończeniem pod klucz. Budowa apartamentowca przy Legnickiej we Wrocławiu rozpoczęła się w czerwcu i będzie realizowana do końca 2021 roku. W budynku znajdzie się 129 mikroapartamentów inwestycyjnych o powierzchni od 16 do 30 mkw. Operator oferuje przyszłym właścicielom jeden z trzech pakietów zarządzania najmem do wyboru oraz pomoc doradców kredytowych i podatkowych.
![Nowe prawo budowlane wchodzi w życie 19 września. Uprości przygotowania do budowy domu i przyspieszy inwestycję Wszystkie newsy](https://www.newseria.pl/files/1097841585/2115866455_siw_prawo_budowlane_1,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Nowe prawo budowlane wchodzi w życie 19 września. Uprości przygotowania do budowy domu i przyspieszy inwestycję
![Przez pandemię wzrost cen mieszkań wyhamował. Nie oznacza to jednak, że zaczną one spadać](https://www.newseria.pl/files/1097841585/kawalec-rynek-mieszkaniowy-foto,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przez pandemię wzrost cen mieszkań wyhamował. Nie oznacza to jednak, że zaczną one spadać
#BatalieBiznesu
![Rynek mieszkaniowy w coraz lepszej kondycji. Deweloperzy przygotowują się na wzrost zainteresowania lokalami](https://www.newseria.pl/files/1097841585/ronson-rynek-nieruchomosci-foto_2,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Rynek mieszkaniowy w coraz lepszej kondycji. Deweloperzy przygotowują się na wzrost zainteresowania lokalami
Czytaj także
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
- 2024-07-24: Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
- 2024-06-18: Mimo wysokich cen mieszkań i stóp procentowych zainteresowanie kredytami hipotecznymi rośnie. Banki apelują o uproszczenie i ucyfrowienie procedur
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
- 2024-05-23: Prezydent Łodzi: Wbrew danym GUS Łódź się zaludnia. Szczególnie przybywa nam młodych osób
- 2024-07-08: Oliwa z oliwek i produkty z grzybami wśród najczęściej kwestionowanych przez IJHARS. Jakość pozostawia wiele do życzenia
- 2024-05-08: Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-05-17: Nieuczciwi najemcy bardziej chronieni przez prawo niż właściciele mieszkań. Konieczne są zmiany przepisów i sprawny system eksmisyjny
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/krakenimages-y5bvrlccx8k-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027
Polityka
Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pah-foremska-strefa-foto,w_133,r_png,_small.png)
W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.
IT i technologie
Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań
![](https://www.newseria.pl/files/11111/niebezpiecznik-samorzady-foto,w_133,r_png,_small.png)
Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.