Mówi: | Andrzej Dulka |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Alcatel-Lucent |
Nadchodzi internet trzeciej generacji WEB 3.0. Sieci telekomunikacyjne gotowe na zmianę
Rosnący rynek teleinformatyczny jest na zakręcie. Rozwój sieci powoduje zacieranie granicy między telefonami, komputerami i tabletami. Przyszłością są maszyny dostosowane do aktualnych potrzeb użytkowników, na przykład urządzenia mobilne pozwalające na sterowanie komputerem za pomocą gestów.
Rozbudowa sieci idzie w parze z rosnącą liczbą coraz bardziej interaktywnych rozwiązań i urządzeń, przy czym klienci coraz częściej poszukują jednego funkcjonalnego urządzenia zamiast kilku wyspecjalizowanych. Świadczy o tym już reakcja producentów, którzy proponują tablety z wbudowaną w osłonę klawiaturą klawiszową czy np. rozbudowanymi ekranami.
Konsekwencją rozwoju technologii jest także wzrost ilości czasu spędzanego w sieci. Jak wynika z badań firmy Ericsson Consumer Lab w ostatnich ośmiu latach wzrost była aż czterokrotny. Analizy prowadzone wśród polskich studentów dowodzą, że 60 proc. z nich spędza codziennie w internecie od trzech do ponad siedmiu godzin.
- Wszyscy pamiętamy internet pierwszej generacji, czyli przesyłanie pakietów. Dzisiaj mówimy o internecie drugiej generacji, internecie społecznościowym, w którym wszyscy wiedzą, co to jest Twitter, w którym spotykamy się, żyjemy – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Dulka, prezes Alcatel-Lucent.
Serwisy określane jako internet drugiej generacji (Web 2.0) wyróżniają się tym, że zapewniają użytkownikom samodzielne zamieszczanie materiałów. Administrator dostarcza jedynie platformę informatyczną.
Tyle, że już dziś obliczenia dokonywane przez najnowsze procesory, które pozwalają na inteligentne współdzielenie różnych zasobów sieciowych, w tym korzystanie z aplikacji wideo czy np. udział w procesach związanych ze zdalnym zarządzaniem, to nie wszystko. Możliwości w tym zakresie są dużo większe.
- Nadchodzi internet trzeciej generacji, internet kontekstowy, w którym informacje przesyłane zależą nie tylko od grupy użytkowników, ale także od czasu, miejsca, w którym ta informacja jest przekazywana, ale np. od samopoczucia użytkownika - mówi.
W efekcie klienci coraz częściej poszukują już dziś urządzeń, które mają możliwość badania np. funkcji organizmu z przyczyn medycznych.
- Specjalne urządzenie mierzy moją aktywność w ciągu dnia, podpowiada mi w pracy, że powinienem wstać, bo za długo siedziałem przy komputerze. Kiedy idę na lunch podpowiada mi, jaka powinna być moja dieta. W nocy bada głębokość mojego snu, wie, że chce się obudzić o godzinie 06:15, więc budzi mnie tuż przed, w najpłytszej fazie – wskazuje konkretne przykłady.
Eksperci z branży IT podkreślają, że spodziewane są kolejne nowości, np. urządzenia mobilne w 2013 roku mają masowo wykorzystywać interfejs naturalny, czyli dawać możliwość korzystania z komputera za pomocą np. gestów.
Jak wynika z ubiegłorocznych danych dell’Oro Group, która monitoruje różne branże, globalny rynek sprzętu sieci bezprzewodowych notuje najwyższy roczny wzrost od 2004 roku. I przez najbliższe lata będzie się on utrzymywał.
Tymczasem rozwój technologii w tylko w ostatnich latach doprowadził także do zmiany stylu życia i postaw społecznych – ich cechą wspólną jest uniezależnienie niektórych procesów od czasu i miejsca oraz mobilność. Z badań użytkowników smartfonów w USA wynika np., że 60 proc. z nich zasypia ze swoim telefonem, a np. 40 proc. sprawdza telefon podczas oglądania filmu w kinie.
- Nie jesteśmy krajem opóźnionym technologicznie. Ja myślę, że nasza młodzież nie różni się dzisiaj niczym od młodzieży na Zachodzie. Badania na rynku amerykańskim i zachodnioeuropejskim podpowiadają jedynie pewne trendy, które pojawią się w sposobie, w jaki młodzież konsumuje internet. To są trendy rewolucyjne. Badania, które przeprowadziła firma Bitcom w 2011 roku na grupie młodych ludzi w Niemczech, pokazały, że młodzież do roku 20. życia, postawiona przed dylematem, czy zrezygnować z dostępu do internetu, czy z partnera życiowego, rezygnuje z partnera życiowego - mówi.
Czytaj także
- 2024-06-27: Rośnie skala wykorzystywania seksualnego dzieci przez internet. Ofiarami padają nawet kilkulatkowie
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-24: Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
- 2024-06-03: Ministerstwo Zdrowia chce zakazać sprzedaży mentolowych wkładów do podgrzewaczy tytoniu. Według ekspertów doprowadzi to do wzrostu szarej strefy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.