Mówi: | Devin Saylor |
Funkcja: | dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju |
Firma: | Skanska Commercial Development Europe |
Najbardziej ekologiczny biurowiec Europy Środkowo-Wschodniej stanie w Warszawie
Aktualizacja 12:08
Powstający przy al. Jana Pawła II w Warszawie biurowiec Atrium 1 będzie najbardziej "zielonym" budynkiem biurowym w Polsce i całej Europie Środkowo-Wschodniej. Budująca obiekt Skanska podkreśla, że oszczędności dla najemców sięgną blisko 80 tys. złotych rocznie za każdy tysiąc metrów kwadratowych.
– Zmniejszyliśmy zużycie energii o 55 proc., zużycie wody pitnej o 70 proc., do końca budowy się poddamy recyklingowi co najmniej 85 proc. odpadów – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Devin Saylor, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Skanska Commercial Development Europe.
Skanska jest w trakcie wykańczania budynku do stanu surowego. Pierwsi najemcy będą mogli wprowadzić się do Atrium 1 pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Do nowego budynku przeniesie się także Skanska.
Saylor podkreśla, że dzięki nowoczesnym i ekologicznym rozwiązaniom najemcy powierzchni w Atrium 1 będą mogli zaoszczędzić prawie 80 zł rocznie za każdy metr kwadratowy. Jednak według niej jeszcze więcej zyskają pracownicy, którym będzie się lepiej pracować dzięki zielonym technologiom.
– Badania pokazują, że użytkownicy budynków są największymi beneficjentami zielonych technologii. Firmy wydają 65-80 proc. swoich kosztów operacyjnych na wynagrodzenia i benefity dla pracowników, więc nawet 1-proc. wzrost w produktywności użytkowników budynku i zmniejszona liczba dni na zwolnieniach chorobowych to wielkie korzyści dla najemców – zaznacza Saylor.
Rozwiązania zastosowane w Atrium 1 są wzorowane na technologiach szwedzkich, skąd pochodzi Skanska. Na szeroką skalę zastosowane będą panele fotowoltaiczne, czyli popularne ogniwa słoneczne, jak i technologia free-coolingu, czyli wykorzystywanie temperatur zewnętrznych do chłodzenia wody i powietrza.
– Atrium 1 będzie najbardziej zielonym budynkiem w Polsce, a nawet w całej Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Devin Saylor.
Celem dewelopera jest tzw. zerowa produkcja netto, czyli m.in. całkowity recykling odpadów oraz wody, a także korzystanie z energii pochodzącej w całości ze źródeł odnawialnych.
Skanska pracuje obecnie w Polsce nad siedmioma kompleksami biurowymi. Są one na różnych etapach planowania i budowy, jednak jak podkreśla Saylor, we wszystkich zastosowano zielone technologie. Dodaje, że zgodnie z wartościami Skanska obiekty powinny być nie tylko ekologiczne, ale także być przyjazna dla ich użytkowników.
Czytaj także
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-20: Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.