Mówi: | Devin Saylor |
Funkcja: | dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju |
Firma: | Skanska Commercial Development Europe |
Najbardziej ekologiczny biurowiec Europy Środkowo-Wschodniej stanie w Warszawie
Aktualizacja 12:08
Powstający przy al. Jana Pawła II w Warszawie biurowiec Atrium 1 będzie najbardziej "zielonym" budynkiem biurowym w Polsce i całej Europie Środkowo-Wschodniej. Budująca obiekt Skanska podkreśla, że oszczędności dla najemców sięgną blisko 80 tys. złotych rocznie za każdy tysiąc metrów kwadratowych.
– Zmniejszyliśmy zużycie energii o 55 proc., zużycie wody pitnej o 70 proc., do końca budowy się poddamy recyklingowi co najmniej 85 proc. odpadów – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Devin Saylor, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Skanska Commercial Development Europe.
Skanska jest w trakcie wykańczania budynku do stanu surowego. Pierwsi najemcy będą mogli wprowadzić się do Atrium 1 pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Do nowego budynku przeniesie się także Skanska.
Saylor podkreśla, że dzięki nowoczesnym i ekologicznym rozwiązaniom najemcy powierzchni w Atrium 1 będą mogli zaoszczędzić prawie 80 zł rocznie za każdy metr kwadratowy. Jednak według niej jeszcze więcej zyskają pracownicy, którym będzie się lepiej pracować dzięki zielonym technologiom.
– Badania pokazują, że użytkownicy budynków są największymi beneficjentami zielonych technologii. Firmy wydają 65-80 proc. swoich kosztów operacyjnych na wynagrodzenia i benefity dla pracowników, więc nawet 1-proc. wzrost w produktywności użytkowników budynku i zmniejszona liczba dni na zwolnieniach chorobowych to wielkie korzyści dla najemców – zaznacza Saylor.
Rozwiązania zastosowane w Atrium 1 są wzorowane na technologiach szwedzkich, skąd pochodzi Skanska. Na szeroką skalę zastosowane będą panele fotowoltaiczne, czyli popularne ogniwa słoneczne, jak i technologia free-coolingu, czyli wykorzystywanie temperatur zewnętrznych do chłodzenia wody i powietrza.
– Atrium 1 będzie najbardziej zielonym budynkiem w Polsce, a nawet w całej Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Devin Saylor.
Celem dewelopera jest tzw. zerowa produkcja netto, czyli m.in. całkowity recykling odpadów oraz wody, a także korzystanie z energii pochodzącej w całości ze źródeł odnawialnych.
Skanska pracuje obecnie w Polsce nad siedmioma kompleksami biurowymi. Są one na różnych etapach planowania i budowy, jednak jak podkreśla Saylor, we wszystkich zastosowano zielone technologie. Dodaje, że zgodnie z wartościami Skanska obiekty powinny być nie tylko ekologiczne, ale także być przyjazna dla ich użytkowników.
Czytaj także
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
- 2025-07-16: Dorota Gardias: Do sklepu czy na działkę najczęściej jeżdżę rowerem. W drodze do pracy ciężko byłoby mi utrzymać fryzurę, a przed kamerą muszę dobrze wyglądać
- 2025-07-15: Dostawy elektrykiem w centrum Warszawy. DACHSER wprowadził do Polski swój bezemisyjny program
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-12: W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia
- 2025-07-17: Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.