Newsy

Najszybciej rozwijają się małe i średnie centra handlowe. Ich rola zmienia się dzięki nowym technologiom

2018-06-05  |  06:30

Nowe technologie takie jak możliwość lokalizowania klienta tuż po wejściu do centrum handlowego, personalizacja ofert, połączenie oferty stacjonarnej z e-commerce – to trendy, które będą wyznaczać kierunek rozwoju centrów handlowych w nadchodzących latach. Współczesne centra handlowe przestają być wyłącznie miejscem robienia zakupów. Coraz częściej stają się przestrzenią służącą do spędzania wolnego czasu. Dlatego na znaczeniu zyskuje ich oferta gastronomiczno-rozrywkowa.

– Centra handlowe w Polsce na przestrzeni ostatnich 20–30 lat bardzo dynamicznie rozwijały się w wielu sektorach – od śródmiejskich, wielkopowierzchniowych, galerii handlowych, po duże regionalne centra i outlety. Obecnie najszybciej zmieniają się małe i średnie centra handlowe typu convenience retail park. Tym, co charakteryzuje centra handlowe w Polsce, jest podobieństwo do Europy Zachodniej. Podążamy za podobnymi trendami, oczekiwania konsumentów są bardzo zbliżone. Nasz polski rynek ze względu na dość dużą konkurencję stara się jak najszybciej odpowiadać na potrzeby konsumentów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Świerczyński, członek zarządu firmy EPP, do niedawna znanej jako Echo Polska Properties, która zarządza 18 centrami handlowymi na terenie całej Polski.

Centra handlowe są w Polsce dominującym formatem. Jak wynika z danych międzynarodowej firmy doradczej Cushman&Wakefield, na rynku jest 426 takich obiektów o łącznej powierzchni 10,47 mln mkw., co stanowi blisko trzy czwarte całkowitej podaży powierzchni handlowej. Dla właścicieli i zarządców centrów handlowych jednym z głównych wyzwań jest potrzeba integracji sprzedaży tradycyjnej z internetową i kanałem mobilnym.

– Klienci oczekują dziś szerokiego dostępu do informacji i produktu. Najważniejsze, żeby ten dostęp był bardzo mobilny i szybki. Widzimy, że handlowcy i najemcy w coraz większym stopniu stawiają na omnichannel, czyli łączenie tego, co najlepsze w formule online z realnym przeżyciem i możliwością zobaczenia produktów na żywo w sklepie. Duże sieci, szczególnie modowe, powiększają swoje sklepy, dają możliwość zakupu typu click & collect. Wprowadzają także mnóstwo nowinek technologicznych, takich jak wirtualne przebieralnie oraz spersonalizowane aplikacje pozwalające namierzyć klienta i jak najlepiej odpowiedzieć na jego oczekiwania – mówi Michał Świerczyński.

Członek zarządu EPP zwraca uwagę, że podstawowym elementem, który przesądza o atrakcyjności centrum handlowego, wciąż pozostaje jego lokalizacja i odpowiednio dobrana oferta. Natomiast czynnikiem, który będzie  wyznaczać trendy w kolejnych latach będą przede wszystkim nowe technologie, dające z jednej strony możliwość spersonalizowanego dotarcia do klienta, a z drugiej – połączenia oferty w sklepach stacjonarnych z e-commerce.

W centrach handlowych rośnie również udział i znaczenie oferty gastronomicznej i rozrywkowej. Klienci coraz częściej odwiedzają je bowiem nie tylko z powodu chęci zrobienia zakupów, ale również po to, aby przyjemnie spędzić czas.

– Widzimy rozszerzającą się ofertę gastronomii, tzw. food & beverage, kawiarni, restauracji, które także odchodzą od typowych fast foodów i idą w kierunku formuły typu slow food. Rośnie też udział części rozrywkowej, z której Polacy coraz chętniej korzystają. Patrząc na portfel EPP, który jest jednym z największych w Polsce, widzimy, że takie wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów jest przez nich bardzo pozytywnie przyjmowane. Z roku na rok odnotowujemy wzrost liczby klientów odwiedzających nasze centra – mówi Michał Świerczyński.

Galerie w coraz większym stopniu stają się też częścią tkanki miejskiej, pełniąc nie tylko funkcje handlowe, ale również kulturalne, społeczne i rozrywkowe.

– Projekt Towarowa 22, który realizujemy we współpracy z Echo Investment to wyjątkowa lokalizacja, niemal w samym centrum Warszawy. Nie ma już drugiego takiego miejsca w stolicy. Chcemy stworzyć tu coś wyjątkowego, coś co zmieni ten fragment miasta, będzie idealnie współgrało z jego naturalnym rytmem i stanie się miejscem integracji społeczności lokalnych – zapowiada Michał Świerczyński.

Nieruchomość ma 6,5 ha łącznej powierzchni, a po wybudowaniu kompleks zaoferuje także ponad hektar przestrzeni publicznej. W ramach projektu powstanie wielofunkcyjny kompleks, na który złożą się m.in. nowoczesna przestrzeń handlowo-usługowa, część biurowa, mieszkalna oraz zielona, ogólnodostępna przestrzeń publiczna. Wzdłuż ulicy Towarowej powstanie pierzeja domów handlowych, a niegdysiejszy Dom Słowa Polskiego, który znajduje się na terenie inwestycji, zostanie przekształcony w miejsce spotkań i wydarzeń kulturalnych, z bogatą ofertą gastronomiczną i kawiarniami.

Jak wynika z danych firmy doradczej JLL, na polskim rynku nasycenie powierzchnią handlową jest nadal niższe niż w Europie Zachodniej (255 wobec 266 mkw. na tysiąc mieszkańców). Z końcem ubiegłego roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,8 mln mkw., z czego najwięcej stanowiły centra handlowe (ok. 9,8 mln mkw.). Pozostałe formaty to parki handlowe (3,8 mln mkw.) oraz centra wyprzedażowe (0,24 mln mkw.).

Tylko na przestrzeni ubiegłego roku zasoby powierzchni handlowej we wszystkich formatach powiększyły się o 466 tys. mkw. Najwięcej, 331 tys. mkw., przypadło na centra handlowe, głównie zlokalizowane w dużych aglomeracjach. Na rynku zadebiutowały m.in. Galeria Północna w Warszawie, Serenada w Krakowie i wrocławska Wroclavia. W tym roku na rynek handlowy może trafić kolejne 361 tys. mkw. w ramach centrów handlowych (z czego ok. 70 proc. w dużych miastach) – wynika z prognoz JLL.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.