Newsy

Największy producent energii w Polsce chce podnosić świadomość historyczną młodych Polaków. Ruszył konkurs fotograficzny upamiętniający postać Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

2021-08-05  |  06:15

– Edukacja historyczna jest ważnym elementem naszej działalności, chociaż kojarzymy się głównie z produkcją energii elektrycznej – mówi prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej, Wojciech Dąbrowski. Ostatnią inicjatywą jest upamiętnienie poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, który zginął w pierwszych dniach powstania warszawskiego w wieku 23 lat. Służyć temu ma ogłoszony właśnie konkurs fotograficzny „Baczyński bez filtra”, skierowany do młodzieży szkolnej i licealnej, której zadaniem będzie współczesna interpretacja jego twórczości. Wspólnie z Fundacją na rzecz Wielkich Historii PGE pracuje też nad projektem Wirtualnego Muzeum Polskiego Państwa Podziemnego, które ma rozpocząć działalność w przyszłym roku.  

– Edukacja historyczna jest ważnym elementem naszej działalności. Kojarzymy się przede wszystkim z produkcją energii elektrycznej, jesteśmy największym jej producentem w Polsce, ale angażujemy się też w przedsięwzięcia propagujące uniwersalne idee, takie jak patriotyzm i odwaga, oraz bohaterów, którzy byli wybitnymi postaciami w polskiej historii i wsławili się działaniami, o których warto przypominać. Objęcie patronatem konkursu, ogłoszonego w roku, w którym obchodzimy setną rocznicę urodzin Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, jest tego przykładem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski.

Chodzi o konkurs fotograficzny „Baczyński bez filtra”, który został ogłoszony w środę, 4 sierpnia. Data ta nie jest przypadkowa – to dokładnie 77. rocznica śmierci Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – wybitnego młodego poety, który zginął w pierwszych dniach powstania warszawskiego, podczas obrony Pałacu Blanka. Baczyński – żołnierz batalionów „Zośka” i „Parasol”, jeden z najznamienitszych przedstawicieli wojennego pokolenia Kolumbów – mimo młodego wieku zostawił po sobie bogaty dorobek literacki, liczący ponad 500 wierszy, kilkanaście poematów i około 20 opowiadań.

– Jego twórczość doceniali Jarosław Iwaszkiewicz, Jerzy Andrzejewski, a Stanisław Pigoń mówił o nim: „Należymy do narodu, którego losem jest strzelać do wroga z brylantów”. W uznaniu dla jego twórczości 2021 rok został ogłoszony przez Sejm RP rokiem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Z tej okazji mamy liczne inicjatywy upamiętnienia tego wybitnego poety – powiedziała w środę wiceminister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu Anna Krupka, składając kwiaty pod popiersiem Baczyńskiego w Pałacu Blanka.

– Konkurs świetnie wpisuje się w obchody roku Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, ogłoszonego z okazji stulecia urodzin poety. Realizujemy go wspólnie z Fundacją na rzecz Wielkich Historii, razem z którą prowadzimy też projekt budowy Wirtualnego Muzeum Polskiego Państwa Podziemnego – precyzuje  prezes zarządu PGE.

Zadaniem uczestników konkursu będzie interpretacja twórczości Baczyńskiego za pomocą fotografii ilustrującej wybrany utwór poety. Zdjęcia – wykonane zarówno aparatem, jak i smartfonem – mogą mieć formę reporterską albo bardziej swobodną, przedstawiać np. portret czy martwą naturę. Do udziału zaproszeni są uczniowie VII i VIII klas szkół podstawowych oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych. Swoje prace mogą nadsyłać do 31 grudnia br.

– Jestem przekonany, że w życiu poety data śmierci nie wyznacza jego końca, że poezja czyni go nieśmiertelnym – powiedział podczas inauguracji konkursu Maciej Piwowarczuk, prezes Fundacji na rzecz Wielkich Historii. – Baczyński dotyka tematów uniwersalnych, mierzy się ze współczesnością, z postępem, pyta o rolę jednostki wobec społeczeństwa. Opisuje też to, co się dzieje z nami, kiedy dojrzewamy, opisuje emocje, lęki, nadzieje i pragnienia, które towarzyszą nam w momencie dojrzewania. I dlatego adresujemy ten konkurs do młodzieży, żeby pomóc im trochę dorosnąć, wyjść im naprzeciw w tym trudnym momencie bycia nastolatkiem. To jest pretekst do postawienia pytania nie tylko o to, kim był Baczyński, ale kim ja jestem dzisiaj.

Finał konkursu zaplanowany jest na 22 stycznia 2022 roku, kiedy przypada 101. rocznica urodzin poety. Nagrody zostaną przyznane w dwóch kategoriach: jednej dla uczniów szkół podstawowych i drugiej, dla szkół ponadpodstawowych. Na laureatów czekają m.in. lustrzanki, vouchery na kurs fotograficzny, profesjonalne drony oraz bony na książki.

– Baczyński poprzez swoją twórczość wyrażał to, co jest bliskie młodzieży i co bliskie było jemu. Dlatego mamy nadzieję, że ten konkurs spotka się z dużym zainteresowaniem wśród młodzieży. Jest to konkurs fotograficzny, poprzez fotografię młodzież będzie interpretowała właśnie tę twórczość  poezję Baczyńskiego. To jest dość nowatorska forma i oczywiście zachęcam wszystkich do udziału – mówi Wojciech Dąbrowski. 

Konkurs został ogłoszony pod auspicjami Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, a Mecenasem Konkursu jest Fundacja PGE. Partnerami przedsięwzięcia są m.in. Narodowe Centrum Kultury, Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy, Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego oraz TVP Historia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Bankowość

Banki mogą odgrywać kluczową rolę w budowaniu innowacyjności gospodarki po pandemii. Same też zapowiadają inwestycje w tym obszarze

Pandemia pokazała, że polski sektor finansowy – choć sam w sobie jest postrzegany jako bardzo innowacyjny – wciąż planuje kolejne inwestycje w obszarze technologii. W horyzoncie czasowym 2021–2024 za największe wyzwania technologiczne dla branży uznawane są m.in. personalizacja usług, kwestie regulacyjne czy rozwiązania chmurowe. Co ciekawe, w konsekwencji pandemii COVID-19, skutkującej przyspieszeniem procesów digitalizacji we wszystkich branżach, banki zaczęły zaliczać do tych wyzwań także nową organizację pracy i aspekty kadrowe, a zwłaszcza pozyskanie wykwalifikowanych pracowników IT. Takie konkluzje przyniosło badanie przeprowadzone przez KIR i Accenture wśród CIO dziewięciu kluczowych banków na polskim rynku. Eksperci podkreślają też, że kondycja sektora finansowego i jego innowacyjność będą odgrywać znaczącą rolę w budowaniu konkurencyjności polskiej gospodarki po pandemii.

Konsument

Od 2022 roku planowane są zmiany w ocenianiu jakości szpitali. Najlepsze będą mogły liczyć na dodatkowe finansowanie

Ustawa o jakości w ochronie zdrowia wprowadzi nowy model oceniania i certyfikowania szpitali przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Najlepsze będą mogły liczyć na większe dotacje. Pod koniec lipca projekt nowych przepisów został skierowany do konsultacji społecznych. Jego skutkiem ma być poprawa jakości działania placówek medycznych. Prezes NFZ liczy na to, że zmotywuje to placówki medyczne do konkurowania i podnoszenia jakości świadczonych usług. Przedstawiciele szpitali mają jednak wątpliwości co do nowego systemu oceny.

Infrastruktura

Bezpieczeństwo na drogach w Polsce wciąż wymaga poprawy. Dodatkowe szkolenia i warsztaty potrzebne nawet doświadczonym kierowcom

W 2020 roku w Polsce doszło do ponad 23 tys. wypadków drogowych, w których zginęło 2491 osób, a ponad 26 tys. zostało rannych. W tegorocznych statystykach nie widać znacznej poprawy. Wśród przyczyn niebezpiecznych zdarzeń na drodze wciąż można wymienić nadmierną prędkość i wymuszanie pierwszeństwa. – Kierowcy często popadają w pewną nonszalancję. Wsiadają do samochodu z przekonaniem, że nic złego się dzisiaj nie wydarzy, bo jest piękny, słoneczny dzień – mówi Mariusz Sztal, ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak podkreśla, potrzebna jest przede wszystkim zmiana podejścia do bezpieczeństwa na drodze. Okazją do tego są otwarte warsztaty z bezpieczeństwa ruchu drogowego, którym patronuje firma kurierska DHL Parcel.

Konsument

Rośnie popularność TikToka w działaniach reklamodawców. Serwis promuje zarówno globalne, jak i małe, lokalne biznesy

Ubiegły rok, zdominowany przez pandemię i lockdown, spowodował skokowy wzrost konsumpcji treści w social mediach. Na tym trendzie skorzystał także TikTok, który króluje w globalnych zestawieniach najczęściej pobieranych aplikacji. W Europie TikTok ma już 100 mln aktywnych kont i ta liczba stale rośnie. To z kolei przekłada się na jego potencjał reklamowy, zwłaszcza że TikTok udostępnia rozwiązania, które wspierają w komunikacji z użytkownikami każdy biznes, niezależnie od branży i wielkości.