Newsy

Największy producent energii w Polsce chce podnosić świadomość historyczną młodych Polaków. Ruszył konkurs fotograficzny upamiętniający postać Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

2021-08-05  |  06:15

– Edukacja historyczna jest ważnym elementem naszej działalności, chociaż kojarzymy się głównie z produkcją energii elektrycznej – mówi prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej, Wojciech Dąbrowski. Ostatnią inicjatywą jest upamiętnienie poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, który zginął w pierwszych dniach powstania warszawskiego w wieku 23 lat. Służyć temu ma ogłoszony właśnie konkurs fotograficzny „Baczyński bez filtra”, skierowany do młodzieży szkolnej i licealnej, której zadaniem będzie współczesna interpretacja jego twórczości. Wspólnie z Fundacją na rzecz Wielkich Historii PGE pracuje też nad projektem Wirtualnego Muzeum Polskiego Państwa Podziemnego, które ma rozpocząć działalność w przyszłym roku.  

– Edukacja historyczna jest ważnym elementem naszej działalności. Kojarzymy się przede wszystkim z produkcją energii elektrycznej, jesteśmy największym jej producentem w Polsce, ale angażujemy się też w przedsięwzięcia propagujące uniwersalne idee, takie jak patriotyzm i odwaga, oraz bohaterów, którzy byli wybitnymi postaciami w polskiej historii i wsławili się działaniami, o których warto przypominać. Objęcie patronatem konkursu, ogłoszonego w roku, w którym obchodzimy setną rocznicę urodzin Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, jest tego przykładem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski.

Chodzi o konkurs fotograficzny „Baczyński bez filtra”, który został ogłoszony w środę, 4 sierpnia. Data ta nie jest przypadkowa – to dokładnie 77. rocznica śmierci Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – wybitnego młodego poety, który zginął w pierwszych dniach powstania warszawskiego, podczas obrony Pałacu Blanka. Baczyński – żołnierz batalionów „Zośka” i „Parasol”, jeden z najznamienitszych przedstawicieli wojennego pokolenia Kolumbów – mimo młodego wieku zostawił po sobie bogaty dorobek literacki, liczący ponad 500 wierszy, kilkanaście poematów i około 20 opowiadań.

– Jego twórczość doceniali Jarosław Iwaszkiewicz, Jerzy Andrzejewski, a Stanisław Pigoń mówił o nim: „Należymy do narodu, którego losem jest strzelać do wroga z brylantów”. W uznaniu dla jego twórczości 2021 rok został ogłoszony przez Sejm RP rokiem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Z tej okazji mamy liczne inicjatywy upamiętnienia tego wybitnego poety – powiedziała w środę wiceminister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu Anna Krupka, składając kwiaty pod popiersiem Baczyńskiego w Pałacu Blanka.

– Konkurs świetnie wpisuje się w obchody roku Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, ogłoszonego z okazji stulecia urodzin poety. Realizujemy go wspólnie z Fundacją na rzecz Wielkich Historii, razem z którą prowadzimy też projekt budowy Wirtualnego Muzeum Polskiego Państwa Podziemnego – precyzuje  prezes zarządu PGE.

Zadaniem uczestników konkursu będzie interpretacja twórczości Baczyńskiego za pomocą fotografii ilustrującej wybrany utwór poety. Zdjęcia – wykonane zarówno aparatem, jak i smartfonem – mogą mieć formę reporterską albo bardziej swobodną, przedstawiać np. portret czy martwą naturę. Do udziału zaproszeni są uczniowie VII i VIII klas szkół podstawowych oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych. Swoje prace mogą nadsyłać do 31 grudnia br.

– Jestem przekonany, że w życiu poety data śmierci nie wyznacza jego końca, że poezja czyni go nieśmiertelnym – powiedział podczas inauguracji konkursu Maciej Piwowarczuk, prezes Fundacji na rzecz Wielkich Historii. – Baczyński dotyka tematów uniwersalnych, mierzy się ze współczesnością, z postępem, pyta o rolę jednostki wobec społeczeństwa. Opisuje też to, co się dzieje z nami, kiedy dojrzewamy, opisuje emocje, lęki, nadzieje i pragnienia, które towarzyszą nam w momencie dojrzewania. I dlatego adresujemy ten konkurs do młodzieży, żeby pomóc im trochę dorosnąć, wyjść im naprzeciw w tym trudnym momencie bycia nastolatkiem. To jest pretekst do postawienia pytania nie tylko o to, kim był Baczyński, ale kim ja jestem dzisiaj.

Finał konkursu zaplanowany jest na 22 stycznia 2022 roku, kiedy przypada 101. rocznica urodzin poety. Nagrody zostaną przyznane w dwóch kategoriach: jednej dla uczniów szkół podstawowych i drugiej, dla szkół ponadpodstawowych. Na laureatów czekają m.in. lustrzanki, vouchery na kurs fotograficzny, profesjonalne drony oraz bony na książki.

– Baczyński poprzez swoją twórczość wyrażał to, co jest bliskie młodzieży i co bliskie było jemu. Dlatego mamy nadzieję, że ten konkurs spotka się z dużym zainteresowaniem wśród młodzieży. Jest to konkurs fotograficzny, poprzez fotografię młodzież będzie interpretowała właśnie tę twórczość  poezję Baczyńskiego. To jest dość nowatorska forma i oczywiście zachęcam wszystkich do udziału – mówi Wojciech Dąbrowski. 

Konkurs został ogłoszony pod auspicjami Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, a Mecenasem Konkursu jest Fundacja PGE. Partnerami przedsięwzięcia są m.in. Narodowe Centrum Kultury, Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy, Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego oraz TVP Historia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

IX Kongres Polska Chemia

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Super woda Alcalia

Firma

Warszawa dołącza do prestiżowego grona. Miasto wyrasta na jednego ze start-upowych liderów

Stolica Polski z każdym rokiem umacnia swoją pozycję jako ważny i prężnie rozwijający się hub dla start-upów. Na potencjał tutejszego rynku wpływają m.in. wykształcona kadra techniczna, coraz większe zainteresowanie ze strony międzynarodowych funduszy i rozwinięty ekosystem wspierania innowacji. Warszawa dołączyła właśnie do prestiżowego grona miast, które mają własną edycję przewodnika „Startup Guide”. Ma on ułatwić początkującym przedsiębiorcom, również z zagranicy, start na tutejszym rynku. – To niesamowite, że ktoś w Bostonie będzie mógł wziąć go do ręki i pomyśleć: „może warto byłoby zacząć robić coś ciekawego w Europie, właśnie w Warszawie” – mówi Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw, współinicjator przewodnika

Prawo

Dzieci z Ukrainy są łatwym łupem dla handlarzy ludźmi. W ewakuowaniu ich do bezpiecznych miejsc pomagają amerykańskie fundacje

Wojna w Ukrainie stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia 7,5 mln dzieci. Według oficjalnych danych z początku maja od początku eskalacji konfliktu zginęło ich ponad 230, a kilkaset zostało rannych, ale UNICEF podkreśla, że w rzeczywistości te liczby mogą być dużo wyższe. W tej chwili tylko w samej Ukrainie 3 mln dzieci potrzebuje pilnej pomocy humanitarnej. Szacuje się też, że ok. 60 proc. z nich musiało opuścić swoje domy, a chaos związany z przemieszczaniem się ludności na dużą skalę wykorzystują handlarze ludźmi. – Wkraczają do sierocińców, korzystając na chaosie i braku nadzoru. Kiedy uda im się zdobyć paszporty dla tych dzieci, tracimy je na zawsze – mówi James Zumwalt z grupy Aerial Recovery.

Konsument

TikTok ogłasza współpracę z partnerami pozarządowymi. Chce promować różnorodność i bezpieczeństwo cyfrowe twórców

Użytkownicy platform cyfrowych są coraz bardziej świadomi i coraz większą wagę przywiązuje się w nich do budowania kultury różnorodności i inkluzywności. Chodzi o różnego typu inicjatywy, które z jednej strony będą właściwie i szeroko eksponować grupy społeczne dotychczas słabo reprezentowane, z drugiej – o zwalczanie mowy nienawiści i edukowanie.  – Takie działania to od lat priorytet TikToka – podkreślają przedstawiciele serwisu, którego liczba użytkowników dynamicznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Platforma tylko w IV kwartale ubiegłego roku usunęła ponad 85 mln filmów z obraźliwymi treściami, w tym 90 proc., zanim jeszcze ktokolwiek zdążył je wyświetlić. 

 

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.