Mówi: | Piotr Koral |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Grupa Investin |
Polskie technologie mogą podbić świat. Konieczne jest jednak zbudowanie własnego wzorca innowacji
Choć Polacy zgłaszają coraz więcej wniosków patentowych, także do Europejskiego Urzędu Patentowego, to na milion obywateli przypada ich zaledwie 12. Aby rozwój był możliwy, konieczna jest współpraca biznesu i nauki, nie można też bezkrytycznie przyjmować zachodnich wzorców, ale stworzyć własną wzorzec innowacji ugruntowany w polskiej gospodarce.
– Od innych krajów różnią nas dekady, które inaczej były przepracowane na tych rynkach, które niebezpodstawnie uważamy za wiodące, takie jak amerykański czy izraelski. Blisko nam znany jest zwłaszcza ten drugi, który jest używany jako sztandarowy przykład pod względem spektakularnego wybuchu intensywnego procesu technologizacji – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Koral, prezes zarządu Grupy Investin, która prowadzi działalność doradczą na rzecz komercjalizacji technologii i wspiera poszukiwania inwestorów dla start-upów technologicznych.
Ekspert przypomina, że Izrael z kraju typowo rolniczego na przełomie lat 80. i 90., stał się jednym z najważniejszych na świecie rynków wysokich technologii. Podobnie może być w przypadku Polski, choć obecnie na tle Europy wypada słabo. Według Komisji Europejskiej nasz kraj pod względem innowacyjności zajmuje 25. miejsce wśród krajów UE. W Globalnym Rankingu Innowacyjności, wspólnym raporcie Cornell University, INSEAD oraz WIPO, zajęliśmy 45. pozycję, m.in. za Barbadosem. Do Europejskiego Urzędu Patentowego zgłaszamy zaledwie 12 wniosków patentowych na milion mieszkańców, przy unijnej średniej 131.
– Nie stało się jednak nic takiego, co nie pozwalałoby patrzeć z optymizmem w przyszłość – przekonuje ekspert. – Złożoność wszystkich procesów wymaga obecności różnorodnych podmiotów poczynając od władz publicznych, a kończąc na biznesie i świecie nauki. Muszą one mieć determinację, aby się kształcić i czerpać inspiracje, ale również dostosowywać to do polskich realiów. Nie budować drugiej doliny krzemowej, tylko polski odpowiednik – tłumaczy Koral.
Zdaniem prezesa Grupy Investin miarą skuteczności będzie zdolność do ulokowania na świecie polskich technologii, jednak nie tylko pod względem geograficznym. Potencjał mają też polscy naukowcy pracujący poza granicami kraju. Ich sukces również będzie można traktować jako sukces całej polskiej technologii. Jak podkreśla Koral, celem Polski powinno być zainteresowanie polską technologią Europy Środkowo-Wschodniej i jest to możliwe do zrealizowania. Prawdziwym miernikiem sukcesu będzie jednak wejście na światowy rynek.
– Tradycje industrialne w Polsce w niektórych gałęziach przemysłu są wieloletnie, naukowcy operujący w tych branżach i zakłady przemysłowe należą do czołowych. Mamy powody do optymizmu, natomiast to wszystko wymaga umiejętnego zagospodarowania, w którym wiedza o procesach komercjalizacji technologii jest absolutnie nieodzownym elementem – przekonuje Piotr Koral.
Komercjalizacja wciąż jednak jest polską piętą achillesową, mamy problemy z urynkowieniem własnych innowacji, dotyczy to nie tylko technologii, ale również pod względem badawczym. Konieczna jest dlatego edukacja na temat współpracy nauki i biznesu czy całej działalności badawczo-rozwojowej.
Czytaj także
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-19: Piotr Kupicha: Feel to jeden z ostatnich bastionów żywego rock’n’roll’owego grania. Myślę, że to jest klucz do tego, że jesteśmy na scenie już 20 lat
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.