Newsy

Niełatwa droga do uzyskania odszkodowania w Polsce

2013-04-03  |  06:25
Mówi:Jacek Wrzosek
Funkcja:prezes
Firma:Kancelaria Prawniczo - Brokerska "Adversum" Sp. z o.o.
  • MP4
  • Polacy często nie wiedzą, jakie mogą mieć roszczenia np. w razie wypadku – wynika z obserwacji ekspertów Kancelarii Prawniczo-Brokerskiej Adversum. Dotyczy to szczególnie szkód osobowych. Natomiast przy szkodach majątkowych poszkodowani ufają, że wycena rzeczoznawcy z firmy ubezpieczeniowej, zostanie przeprowadzona rzetelnie i właściwie. Choć zdarzają się przypadki zaniżanych wycen. Coraz częściej sprawy o odszkodowanie trafiają więc do sądów.

     Dochodzenie roszczeń odszkodowawczych może wynikać ze szkód majątkowych, np. pożar mienia, zniszczenie mienia podczas wichury. Druga grupa to szkody osobowe, na podstawie dobrowolnych ubezpieczeń następstw nieszczęśliwych wypadków lub odpowiedzialność cywilna, np. w wyniku wypadku komunikacyjnego – mówi Jacek Wrzosek, prezes Kancelarii Prawniczo-Brokerskiej Adversum.

    Z obserwacji Kancelarii Adversum wynika, że Polacy nie mają zbyt dużej orientacji w możliwościach domagania się wszystkich roszczeń w razie wypadku i zadowalają się każdą przyznaną kwotą odszkodowania.

     – Dotyczy to przede wszystkim szkody na osobie. Z kolei przy szkodach na mieniu ludzie bardzo często wierzą w zakłady ubezpieczeń, że likwidatorzy zakładów ubezpieczeń, osoby, które wyliczą tę szkodę, zrobią to w sposób właściwy i ostateczny – podkreśla ekspert w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Tymczasem takie wyliczenia mogą nie obejmować wszystkich szkód.

     – Częste są przypadki, że odszkodowania odbiegają od kwot, które moglibyśmy dla tych osób uzyskać. Jako kancelaria pomagamy w takich sytuacjach, zarówno tych, które już nastąpiły, czyli w uzyskaniu dodatkowego świadczenia, bądź prowadzimy sprawę od początku, wskazując właściwe tytuły, z których można uzyskać odszkodowania i świadczenia – wyjaśnia prezes Adversum.

    Usługa firm odszkodowawczych nie musi ograniczać się do porad prawnych z zakresu ubezpieczeń. Jak podkreśla Jacek Wrzosek, dzięki współpracy z zespołem lekarzy kancelaria może oferować porady medyczne dla poszkodowanych w wypadkach, co nie tylko jest przydatne przy przyszłym leczeniu, ale i właściwej wycenie szkody na osobie.

     – Dzięki temu możemy wystąpić do zakładów ubezpieczeń o odpowiednie kwoty na leczenie, na rehabilitację. W ślad za tym tworzymy odpowiednie zestawy wymaganych dokumentów, aby udowodnić prawo do odszkodowania, zgodnie z art. 6 Kodeksu cywilnego, który mówi, że jeżeli czegoś żądasz, to udowodnij, że masz do tego prawo. Zakłady ubezpieczeń nie wypłacą świadczeń odszkodowawczych na słowo, wszystko musi być poparte odpowiednimi dokumentami, w odpowiednim formacie, odpowiednio skonstruowane – podkreśla Jacek Wrzosek.

    W przypadku niektórych szkód na mieniu odzyskanie całego możliwego odszkodowania oznacza długotrwały proces.

     – Czasami pracujemy z osobą poszkodowaną nawet dwa lata, aby w sposób ostateczny ustalić, jakie są uszczerbki na zdrowiu, jak to skutkuje na jego przyszłość, na całe życie. Trzeba odczekać nawet do dwóch lat – tak mówią przepisy o orzekaniu o niepełnosprawności, o orzekaniu trwałych uszczerbków – tłumaczy prezes Adversum.

    Przy dochodzeniu odszkodowania zwykle zaczyna się od kontaktu z ubezpieczycielem i przedstawienia argumentów poszkodowanego. Czasem to wystarcza do uznania jego racji i wypłaty pełnego należnego odszkodowania. Ale coraz częściej poszkodowani kierują sprawę do sądu.

     – Rzadko kiedy etap przedsądowy kończy się uzyskaniem kwot satysfakcjonujących osobę poszkodowaną, czyli takich, które odpowiadają pełnemu naprawieniu szkody. Bardzo często jest tak, że musimy taką sprawę kierować do sądu, gdzie wówczas też muszą się pojawić zawodowi pełnomocnicy, którzy z nami współpracują, którzy ten etap poprowadzą w taki sposób, aby klient mógł uzyskać to wszystko, co powinien, oczywiście w ramach orzeczenia sądowego – mówi prezes Adversum.

    Tego typu usługi zwykle świadczone są w oparciu o tzw. umowę efektu, czyli procent z uzyskanej kwoty świadczeń odszkodowawczych. Jak mówi Jacek Wrzosek, to zależy również od danej firmy odszkodowawczej  i zakresu usług, jaki świadczy.

     – W wypadku naszej firmy prowizja w wysokości 20-25 proc. uzyskanej kwoty obejmuje dochodzenie odszkodowania łącznie z kosztami procesu sądowego. Chcemy zazwyczaj celować w te wyższe kwoty świadczeń, jakie możemy dla klienta uzyskać, i jeżeli w jakimkolwiek elemencie procesu przegramy, to wtedy jest nasz koszt i nasze ryzyko – wyjaśnia Jacek Wrzosek. – Zajmujemy się także sprawami poszkodowanych, którzy próbowali dochodzić sami odszkodowania i uzyskali kwoty o połowę niższe niż uzyskuje w takich wypadkach nasza firma.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.