Mówi: | Wojciech Józefowski, dyrektor ds. logistyki sieci Biedronka Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji i CSR sieci Biedronka Magdalena Matracka, zastępca wójta gminy Stawiguda |
Biedronka inwestuje w nowe centrum dystrybucji w Stawigudzie pod Olsztynem. Zatrudni tam 600 pracowników
W Stawigudzie obok Olsztyna Biedronka otworzyła właśnie swoje 17. centrum dystrybucyjne. Będzie z niego zaopatrywać ok. 250 sklepów w północno-wschodniej Polsce. Dzięki temu znacznie skrócą się pokonywane dystanse przez ciężarówki z towarem. Jak podkreślają przedstawiciele sieci, to obok ekologicznych innowacji w samym obiekcie ważny aspekt prośrodowiskowy nowej inwestycji. Centrum dystrybucyjne będzie też dużym impulsem dla rynku pracy w regionie, w którym bezrobocie sięga 7,5 proc.
– Nowe centra dystrybucyjne Biedronki mają kolosalne znaczenie dla dalszego rozwoju firmy. Mamy olbrzymie plany odnośnie do naszej obecności na rynku, chcemy rozwijać naszą sieć sprzedaży detalicznej. Dlatego musimy też rozwijać jej zaplecze, czyli centra logistyczne. Każde kolejne takie centrum pozwala nam jeszcze lepiej zaopatrywać nasze sklepy – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Józefowski, dyrektor ds. logistyki sieci Biedronka.
Biedronka miała do tej pory 16 swoich centrów dystrybucyjnych, równomiernie zlokalizowanych w całej Polsce. W tym tygodniu otworzyła kolejne. Magazyn tym razem powstał w Stawigudzie koło Olsztyna i docelowo może obsługiwać nawet 250 sklepów w północno-wschodniej części kraju. Dzięki temu średni dystans pokonywany w trakcie dostaw do obsługiwanych sklepów skróci się aż o 1/3.
– Nowe centrum wzmocni pozycję Biedronki w regionie północno-wschodnim. Będziemy w stanie zaopatrywać nasze sklepy i odpowiadać na zapotrzebowanie klientów dużo szybciej i skuteczniej niż do tej pory – mówi Wojciech Józefowski.
Magazyn powstał na niemal 14-hektarowej działce, a finalna powierzchnia budynków przekracza 35 tys. mkw. Na jego wyposażeniu znalazło się prawie 200 wózków widłowych z bezobsługowymi bateriami litowo-jonowymi, 175 pojazdów ciężarowych i 1 tys. kontenerów chłodniczych. Zastosowano w nim również nowoczesny system zarządzania zapasami SAP EWM, dzięki czemu magazyn będzie w stanie wysyłać do sklepów ponad 6 tys. palet dziennie.
– Zastosowaliśmy tutaj wiele nowoczesnych rozwiązań, które ułatwiają pracę centrum dystrybucyjnego. To m.in. specjalne słuchawki dla naszych magazynierów z podpowiedziami, co w danym momencie trzeba zapakować. To mocno ułatwia i przyspiesza pracę – mówi Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji i CSR sieci Biedronka.
Obiekt ma też dogodną lokalizację. Jest położony w pobliżu ważnych węzłów dróg ekspresowych S51 i S7, co ułatwi prowadzenie operacji logistycznych w północno-wschodniej części Polski.
– Nowe centrum od samego początku zostało też pomyślane jako miejsce przyjazne środowisku. Zainstalowaliśmy w nim inteligentny system oświetlenia, które dopasowuje się do poziomu oświetlenia na zewnątrz, zasadziliśmy łąki kwietne i stworzyliśmy insektownik, żeby ułatwiać życie m.in. pszczołom. Kolejna ważna rzecz to też naturalne gazy, wykorzystywane na powierzchniach chłodniczych tego centrum – mówi Arkadiusz Mierzwa.
We wrześniu br. została podpisana umowa dotycząca zamontowania na dachu magazynu ponad 1,7 tys. paneli fotowoltaicznych o wydajności 600 kWp.
– Największą zaletą środowiskową obiektu jest jednak to, że 250 sklepów sieci Biedronka w północno-wschodniej Polsce będzie zaopatrywanych właśnie stąd. Wcześniej towary były przewożone z okolic Warszawy, więc dzięki otwarciu nowego obiektu dystanse będą krótsze, co zmniejszy zużycie paliwa o ponad 30 proc. – mówi dyrektor ds. komunikacji i CSR sieci Biedronka.
Nowe centrum dystrybucyjne Biedronki jest już oficjalnie otwarte, uroczystą wstęgę przecięli w tym tygodniu przedstawiciele sieci oraz lokalnych władz. Magazyn realizuje już także pierwsze dostawy do wybranych sklepów. Co istotne, jest on nie tylko ważną składową sieci logistycznej Biedronki, ale i dużym wsparciem dla rynku pracy w regionie, w którym bezrobocie sięga według GUS-u 7,5 proc.
– Zatrudnienie znajdzie tutaj około 600 osób, przez co centrum dystrybucyjne Biedronki będzie jednym z największych pracodawców w regionie Warmii i Mazur – mówi Arkadiusz Mierzwa.
– Dla regionu i jego mieszkańców ta inwestycja jest bardzo ważna właśnie ze względu na nowe miejsca pracy. Wyniki ubiegłorocznego Narodowego Spisu Ludności, który przeprowadził GUS, pokazały, że od 2011 roku przyrost liczby mieszkańców w naszej gminie wynosi ponad 120 proc. Dlatego mam nadzieję, że wielu mieszkańców znajdzie pracę właśnie w nowym centrum Biedronki. Jako gmina oczekujemy też, że będziemy współpracować z firmą przy różnych inwestycjach dla społeczeństwa – dodaje Magdalena Matracka, zastępca wójta gminy Stawiguda.
Czytaj także
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-08: Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-03-18: UE chce zmniejszyć udział leków i substancji czynnych z Azji. Nowe przepisy zwiększą możliwości produkcyjne europejskich firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.
Finanse
Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.
Prawo
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.