Newsy

Bogusław Kott (Bank Millennium): banki nie powinny finansować kredytów hipotecznych z krótkoterminowych lokat

2013-11-13  |  06:55

Nadszedł czas na to, żeby zastanowić się nad stabilnym, bezpiecznym i długookresowym sposobem finansowania kredytów hipotecznych – uważa Bogusław Kott, przewodniczący rady nadzorczej, a do niedawna prezes Banku Millennium. Jego zdaniem kilkumiesięczne depozyty, którymi obecnie banki finansują kilkudziesięcioletnie kredyty mieszkaniowe, są niewystarczające.

Rządowy program dopłat „Mieszkanie dla Młodych”, który ruszy od przyszłego roku, powinien spowodować większy popyt na kredyty mieszkaniowe. Na razie, choć kredytobiorcom sprzyjają decyzje Rady Polityki Pieniężnej, banki sprzedają coraz mniej kredytów. Z analiz Open Finance wynika, że od połowy 2012 do połowy 2013 roku banki udzieliły łącznie 172,8 tys. kredytów mieszkaniowych, co jest najsłabszym wynikiem od sześciu lat. Istotny wzrost akcji kredytowej wiązałby się jednak dla banków ze zwiększonym ryzykiem.

 – Aktualny stan jest stanem lekko abstrakcyjnym i dość ryzykownym, bowiem kredyty 30-letnie są finansowane depozytami kilkumiesięcznymi – tłumaczy Bogusław Kott. – Przy w miarę stabilnym środowisku to ryzyko można kontrolować, ale jednak to jest poważne ryzyko, więc musi dojść do poważnej debaty w sprawie możliwości emisji różnego rodzaju instrumentów, które będą miały dłuższy okres swojego życia niż krótkoterminowe depozyty.

Zwraca przy tym uwagę na prowadzoną między regulatorem, czyli KNF-em a Ministerstwem Finansów debatę dotyczącą finansowania kredytów. Stworzenie nowych, długoterminowych sposobów finansowania kredytów hipotecznych powinno być dla regulatora priorytetem.

 – Po okresie dużego zafascynowania kredytami hipotecznymi przed 2008 rokiem nadszedł czas na to, żeby ochłonąć, zreasumować, poprawić instrumentarium, zastanowić się nad stabilnym, bezpiecznym, długookresowym sposobem finansowania tego typu produktów – podkreśla Kott w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Jednocześnie przewiduje, że banki sprostają przyszłorocznemu wyzwaniu, jakim będzie zwiększone zapotrzebowanie na kredyty po uruchomieniu programu „Mieszkanie dla Młodych”.

 – Państwo jest odpowiedzialne za programy, zwłaszcza adresowane do ludzi młodych. Częścią wykonawczą tych programów są również banki, więc w zależności od zapotrzebowania banki pewnie swoją ofertę będą dostosowywać – dodaje Bogusław Kott.

"Mieszkanie dla Młodych" ruszy z początkiem 2014 roku. Pomoc ma być udzielna w postaci jednorazowego dofinansowania, które zwiększy wkład własny pożyczkobiorcy. Ze zrealizowanego do końca 2012 roku programu „Rodzina na swoim” w ciągu siedmiu lat skorzystało ponad 175 tysięcy rodzin.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.