Newsy

Bogusław Kott (Bank Millennium): banki nie powinny finansować kredytów hipotecznych z krótkoterminowych lokat

2013-11-13  |  06:55

Nadszedł czas na to, żeby zastanowić się nad stabilnym, bezpiecznym i długookresowym sposobem finansowania kredytów hipotecznych – uważa Bogusław Kott, przewodniczący rady nadzorczej, a do niedawna prezes Banku Millennium. Jego zdaniem kilkumiesięczne depozyty, którymi obecnie banki finansują kilkudziesięcioletnie kredyty mieszkaniowe, są niewystarczające.

Rządowy program dopłat „Mieszkanie dla Młodych”, który ruszy od przyszłego roku, powinien spowodować większy popyt na kredyty mieszkaniowe. Na razie, choć kredytobiorcom sprzyjają decyzje Rady Polityki Pieniężnej, banki sprzedają coraz mniej kredytów. Z analiz Open Finance wynika, że od połowy 2012 do połowy 2013 roku banki udzieliły łącznie 172,8 tys. kredytów mieszkaniowych, co jest najsłabszym wynikiem od sześciu lat. Istotny wzrost akcji kredytowej wiązałby się jednak dla banków ze zwiększonym ryzykiem.

 – Aktualny stan jest stanem lekko abstrakcyjnym i dość ryzykownym, bowiem kredyty 30-letnie są finansowane depozytami kilkumiesięcznymi – tłumaczy Bogusław Kott. – Przy w miarę stabilnym środowisku to ryzyko można kontrolować, ale jednak to jest poważne ryzyko, więc musi dojść do poważnej debaty w sprawie możliwości emisji różnego rodzaju instrumentów, które będą miały dłuższy okres swojego życia niż krótkoterminowe depozyty.

Zwraca przy tym uwagę na prowadzoną między regulatorem, czyli KNF-em a Ministerstwem Finansów debatę dotyczącą finansowania kredytów. Stworzenie nowych, długoterminowych sposobów finansowania kredytów hipotecznych powinno być dla regulatora priorytetem.

 – Po okresie dużego zafascynowania kredytami hipotecznymi przed 2008 rokiem nadszedł czas na to, żeby ochłonąć, zreasumować, poprawić instrumentarium, zastanowić się nad stabilnym, bezpiecznym, długookresowym sposobem finansowania tego typu produktów – podkreśla Kott w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Jednocześnie przewiduje, że banki sprostają przyszłorocznemu wyzwaniu, jakim będzie zwiększone zapotrzebowanie na kredyty po uruchomieniu programu „Mieszkanie dla Młodych”.

 – Państwo jest odpowiedzialne za programy, zwłaszcza adresowane do ludzi młodych. Częścią wykonawczą tych programów są również banki, więc w zależności od zapotrzebowania banki pewnie swoją ofertę będą dostosowywać – dodaje Bogusław Kott.

"Mieszkanie dla Młodych" ruszy z początkiem 2014 roku. Pomoc ma być udzielna w postaci jednorazowego dofinansowania, które zwiększy wkład własny pożyczkobiorcy. Ze zrealizowanego do końca 2012 roku programu „Rodzina na swoim” w ciągu siedmiu lat skorzystało ponad 175 tysięcy rodzin.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.