Mówi: | Jarosław Skoczeń |
Firma: | Agencja Nieruchomości Emmerson |
Ceny mieszkań na poziomie sprzed 10 lat
Na rynku nieruchomości trwa wyprzedaż. W ciągu ostatnich dwóch lat ceny mieszkań na rynku pierwotnym spadły średnio o kilkanaście procent - wynika z raportu agencji nieruchomości Emmerson. Bardzo drogie mieszkania tańsze są nawet o 1/3.
W ciągu dwóch ostatnich lat obniżki we Wrocławiu wyniosłu ponad 12 proc., w stolicy - 7,5 proc. Zdaniem eksperta z firmy Emmerson, na rynek wróciły ceny z lat 2000-2001.
- Nie znajdziemy wielkiej okazji na Powiślu, Mokotowie czy na Żoliborzu, ale np. na Bielanach możemy szukać, na Białołęce też. W Wilanowie, na Osiedlu Wilanów, gdzie w szczycie mieszkania kosztowały 10 tys. zł za m kw., teraz jeden z inwestorów miał po 5 tys. zł za m kw. – podkreśla Jarosław Skoczeń.
Badania firmy Emmerson wskazują, że w pięciu największych miastach Polski zwiększyła sie liczba gotowych mieszkań na rynku pierwotnym. W Warszawie średnio co czwarte nowe mieszkanie zostało już ukończone.
- Najwięcej mieszkań zostało w Poznaniu. Dużo jest mieszkań na rynku pierwotnym i te mieszkania zostały najbardziej przecenione, w granicach 20 proc. Natomiast we Wrocławiu, w Krakowie jest mniejsza przecena, w granicach 10-12 proc. i tych mieszkań jest mniej. Może firmy deweloperskie wstrzymały wiele inwestycji - ocenia ekspert.
Ponieważ deweloperzy zwykle starają się sprzedać jak najwięcej lokali przed ukończeniem inwestycji, duża liczba gotowych mieszkań może świadczyć o problemach firm ze znalezieniem nabywców.
Mniejszy popyt niż podaż na rynku nieruchomości daje kupującym korzystną pozycję negocjacyjną.
- Ja mówię o 10-15 proc. obniżki cen, ale to jest średnia. Na bardzo drogich mieszkaniach uzyskujemy nieraz 30-40 proc. obniżki. Albo na mieszkaniach w słabej lokalizacji czy kiedy właściciel ma problem ze spłacaniem rat i musi je szybko sprzedać - podkreśla Skoczeń.
W dowód na to przytacza szczegóły oferty w podwarszawskich Ząbkach, gdzie dom o powierzchni ponad 100 m kw. z 400-metrową działką sprzedawano za niecałe 300 tys. zł.
Na największe promocje możemy natrafić przy inwestycjach, które są w początkowej fazie realizacji. Pieniądze ze sprzedaży pierwszych lokali na wstępnym etapie prac pozwalają deweloperom na realizację kolejnych. Zwłaszcza, że banki przed udzieleniem kredytu na nowy projekt oczekują, że część z nieistniejących jeszcze lokali będzie miała już swoich nabywców. Dlatego firmy są skłonni do obniżek w czasie negocjacji.
Warto też sprawdzić już ukończone inwestycje.
- Firmy deweloperskie zostają z mieszkaniami, których nie mogą sprzedać przez parę lat i chcą się ich pozbyć, bo muszą za nie płacić - za obsługę, ogrzewanie, wszelkie koszty związane z utrzymaniem tego mieszkania, więc chcą się go pozbyć i sprzedać – mówi Jarosław Skoczeń z agencji nieruchomości Emmerson.
Klienci muszą się liczyć z tym, że ostatnie niesprzedane mieszkania mogą być mniej atrakcyjne, na przykład przez gorszy rozkład czy widok z okna.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.