Newsy

Coraz więcej chętnych na wynajem biur i powierzchni handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce przede wszystkim rośnie popyt w sektorze handlu

2017-09-11  |  06:45

Według prezesa spółki deweloperskiej GTC w Polsce najlepsze perspektywy ma obecnie rynek nieruchomości handlowych, podczas gdy rynek powierzchni biurowych nieco zwolnił. Spośród stolic państw Europy Środkowo-Wschodniej na biura najwyższy popyt jest natomiast w Budapeszcie. W połowie września deweloper uruchomi w Warszawie centrum handlowe Galeria Północna. Do końca przyszłego roku firma odda niemal 174 tys. mkw. powierzchni handlowej i biurowej.

– Jesteśmy w bardzo dobrym momencie, bo we wszystkich sześciu krajach, począwszy od Serbii, przez Rumunię, Chorwację, Węgry,  Bułgarię po Polskę notujemy silny wzrost PKB, który skutkuje zwiększonym popytem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Thomas Kurzmann, prezes zarządu GTC Group. – W stolicach tych państw mamy dużo gruntów kupionych przed kryzysem, ale również w ostatnich latach. Będziemy dzięki temu mogli budować nowe powierzchnie biurowe i centra handlowe.

Polska gospodarka rozwijała się w I kwartale 2017 roku w tempie 4 proc., a w II kwartale – z prędkością 3,9 proc. rok do roku, co jest poziomem niewidzianym od końca 2015 roku. Szybciej rozwija się Rumunia (5,7 proc.), a niewiele wolniej – po 3,6 proc. – Węgry i Bułgaria.

W Polsce najbardziej dynamicznie rozwija się sektor handlowy – ocenia Thomas Kurzmann. – Natomiast rynek powierzchni biurowych nieco zwalnia, ale cały czas jest bardzo stabilny. W tej chwili najlepsze miejsca do inwestowania w tym sektorze to duże miasta poza stolicą, takie jak Kraków, Katowice, Poznań i Trójmiasto.

W Polsce znajduje się 11,2 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej i 9,3 mln mkw. biur – wynika z raportu Colliers International. Na koniec II kwartału w budowie znajdowało się 750 tys. mkw. powierzchni w obiektach handlowych i 1,7 mln mkw. w biurowcach, przy czym 40 proc. tej ostatniej przypada na stolicę. Jednak w ocenie Thomasa Kurzmanna to nie Warszawa ma najlepsze perspektywy rozwoju w tym segmencie w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rynek powierzchni biurowych najszybciej rozwija się w Budapeszcie. Za nim są Belgrad i Bukareszt. Widzimy jednak również stabilny wzrost w Sofii i w Zagrzebiu. Polska jest bardzo stabilna, nie spodziewamy się tutaj wielkiego wzrostu – ocenia prezes Grupy GTC.

W Warszawie stawki za powierzchnię biurową wynosiły od 12 do 22 euro z mkw. na miesiąc, natomiast w miastach regionalnych od 10 do 16,5 euro – pisze Colliers, komentując sytuację na rynku w I półroczu 2017 roku. Natomiast według JLL w przypadku czynszów za lokale handlowe w najlepszych lokalizacjach w Warszawie stawki wynoszą ok. 130 euro za mkw. miesięcznie. Natomiast w mniejszych miejscowościach jest to przedział 45–60 euro i w kolejnych okresach poziomy te mają się dalej utrzymywać. 

– W tej chwili inwestujemy tylko w najważniejszych ośrodkach. W stolicach państw regionu oferujemy tylko produkty z najwyższej półki, czy to centra handlowe, czy biurowce: wszystkie w najwyższym standardzie, ze wszystkimi certyfikatami ekologicznymi – deklaruje Kurzmann. – Dobra architektura, atrakcyjne lokalizacje, blisko sieci transportu publicznego. To jest klucz.

Jak piszą analitycy Domu Maklerskiego BDM, GTC ma ambitne plany rozbudowy portfolio. Do końca 2018 roku zamierza oddać 174 tys. mkw. powierzchni handlowej i biurowej, z czego ponad połowę już lada moment, w połowie września 2017 roku. Wtedy nastąpi inauguracja Galerii Północnej na warszawskiej Białołęce. To centrum handlowe ma powierzchnię 65 tys. mkw. Następnie w planach jest uruchomienie kompleksu handlowego Ada Mall w Serbii (34 tys. mkw.). Natomiast w fazie planowania jest 239 tys. mkw. powierzchni handlowej i biurowej, która będzie realizowana w latach 2018–2020.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

Handel

Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

Transport

Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.