Newsy

Coraz większe zainteresowanie nieruchomościami luksusowymi. W ciągu trzech lat rynek ten wzrośnie o 1/5

2018-01-31  |  06:15
Mówi:Aneta Małaszuk-Kołodziejczak
Funkcja:członek zarządu należącej do PVI spółki Niegolewskich 14
  • MP4
  • Aktualizacja 13:25

    Z roku na rok przybywa bogatych Polaków, czyli zarabiających ponad milion złotych rocznie. W 2016 roku było ich już ponad 20 tysięcy. W związku z tym rośnie też zapotrzebowanie na droższe i unikatowe nieruchomości. Ze względu na wysokie stopy zwrotu coraz częściej stają się one dobrą inwestycją. Eksperci szacują, że do 2020 roku rynek nieruchomości premium wzrośnie o 22 proc. 

    Dane z urzędów skarbowych wskazują, że w 2014 roku było ponad 15 tys. osób zarabiających rocznie ponad milion złotych, rok później liczba ta wzrosła do 19,6 tys., a w 2016 roku przekroczyła 20 tys.

    – Z roku na rok przybywa nam milionerów w Polsce. To znaczy, że ci ludzie mogą kupować droższe apartamenty i inne nieruchomości. To znaczy też, że ich wymagania wobec sektora rynku nieruchomości są wyższe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aneta Małaszuk-Kołodziejczak, członek zarządu należącej do PVI spółki Niegolewskich 14.

    Coraz więcej osób stać na luksus. Coraz chętniej zamożni Polacy inwestują w nieruchomości z najwyższej półki, oczekując, że nie tylko ich wartość w czasie będzie rosła, lecz także że będą one niepowtarzalne.

     Szacuje się, że do 2020 roku rynek nieruchomości premium wzrośnie o 1/5. To bardzo dobre perspektywy, zważywszy na to, że te dane są bardzo optymistyczne i wskazują jednoznacznie, że Polacy się bogacą – dodaje Aneta Małaszuk-Kołodziejczak.

    Zwraca też uwagę na fakt, że zamożni ludzie, z większymi wymaganiami, doceniają rynek nieruchomości, które mają wyższy standard wykończenia czy lepszą lokalizację. Na tym rynku można wyróżnić kilka segmentów: nieruchomości o bardzo wysokim standardzie z bardzo wysoką ceną za metr kwadratowy (z usługą concierge, fitness klubami etc.), rynek nieruchomości premium (dobre jakościowo materiały wykończeniowe, bardzo dobra lokalizacja, bez większych udogodnień) oraz odrestaurowane kamienice dla ceniących nieruchomości z duszą.

     Mamy coraz więcej osób przyjeżdżających zza granicy, które zarządzają firmami w Polsce, mamy coraz więcej menadżerów wyższego i średniego szczebla w Polsce, którzy wynajmując mieszkania, oczekują wyższego standardu, który będzie dawał im komfort zamieszkiwania i przebywania, więc ten rynek się rozwija i będzie się rozwijał – podkreśla Małaszuk-Kołodziejczak.

    W ocenie ekspertki na uwagę zasługuje fakt, że rynek nieruchomości premium jest dużo bardziej odporny na wszelkiego rodzaju kryzysy, ponieważ operują na nim ludzie dysponujący znacznymi środkami finansowymi, bez obciążenia kredytowego.

     Zwrot z wynajmowanych lokali premium jest między 4 a 7–8 proc. rocznie. To dużo więcej niż standardowo można uzyskać na lokacie terminowej czy obligacjach skarbowych – podkreśla Aneta Małaszuk-Kołodziejczak.

    Z raportu KPMG wynika, że najwięcej ofert lokali luksusowych znajduje się w Warszawie. Na kolejnych miejscach znalazły się Kraków, Wrocław i Trójmiasto. Na razie jednak nieruchomości premium stanowią niewielki, choć perspektywiczny, segment całego rynku. Raport „Luxury Realty Map” opracowany przez Poland Sotheby’s International Realty wskazuje, że w okresie 2012–2016 wartość rynku nieruchomości luksusowych oraz premium w Polsce zwiększyła się o ponad 40 proc. Eksperci szacują, że wartość rynku w 2020 roku może wynieść 1,3 mld zł, ale w zależności od przyjętej definicji luksusowej nieruchomości może to być nawet 3,6 mld zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.